Boeing setter av 40 milliarder til erstatninger til flyselskapene
Kostnaden vil redusere resultatet i andre kvartal kraftig.
Boeing regnskapsfører en kostnad på over 40 milliarder kroner etter skatt for å erstatte kostnader flyselskapene har hatt i forbindelse med at dets 737 Max-fly står på bakken.
Det skriver flyprodusenten i en pressemelding sent torsdag kveld.
Boeing varsler at kostnaden vil redusere resultatet før skatt og omsetningen med 5,6 milliarder dollar, tilsvarende 47,8 milliarder i andre kvartal.
– Dette er et definerende øyeblikk for Boeing. Ingenting er viktigere for oss en sikkerheten til besetning og passasjerer som flyr våre fly, sier Boeing-sjef Dennis Muilenburg i en uttalelse.
Overskuddet forsvinner
Tapet selskapet nå regnskapsfører tilsvarer 8,74 dollar per aksje.
Dermed forsvinner hele det forventede overskuddet for selskapet, som har vært ventet å lande på 1,80 dollar per aksje frem til nå, ifølge Refintiv, gjengitt av CNBC.
– Max-parkeringen representerer betydelig motvind og den finansielle påvirkningen i dette kvartalet reflekterer de nåværende utfordringene og hjelper med å adressere fremtidige finansielle risikoer, uttaler Muilenburg.
Boeing legger frem sine tall for årets andre kvartal onsdag 24. juli.
Flyprodusenten vil senere legge frem sin såkalte guiding for året som helhet.
«Boeings tidligere forventninger til 2019-resultatet har ikke tatt høyde for påvirkningen fra 737 Max. På bakgrunn av usikkerhet knyttet til når 737 Max vil være tilbake i drift, vil nye forventninger komme på et senere tidspunkt», skriver selskapet i pressemeldingen.
Står på bakken etter dødsulykker
Alle verdens Boeing 737 Max-fly ble satt på bakken tilbake i mars i år etter to fatale flyulykker med flymodellen.
Til sammen 346 mennesker mistet livet i ulykkene i Indonesia i oktober og Etiopia i mars.
Boeings parkerte 737 Max – historien forklart i 11 punkter
Selskapet skriver torsdag at det fortsetter å jobbe med sivile luftfartsmyndigheter for å sikre at 737 Max-flyene er trygge å ha i luften igjen, og peker på at det er disse myndighetene som bestemmer når dette vil skje.
Selskapet estimerer også at kostnadene knyttet til produksjonen av 737-flyene har økt med 1,7 milliarder dollar i andre kvartal, i hovedsak som følge av at det tar lengre tid å produsere flyene.
Det fremgår også at Boeing fortsatt antar at det vil gradvis øke produksjonstakten av 737-flyene fra 42 per måned til 57 per måned i 2020.
Forrige uke ble det kjent at sjefen for Boeings 737 Max-program Eric Lindblad måtte går av med pensjon innen få uker, etter et knapt år i stillingen. Mark Jenks vil overta stillingen.