Opec-avtalen

Fredriksen-topp om Opec-beslutning: – Skuffende

John Fredriksen-rederiet Frontline faller på børs etter Opecs oljevalg.

John Fredriksen er dominerende eier i tankrederiet Frontline. Tankaksjen faller etter at Opec+ besluttet å fortsette med sine nåværende produksjonskutt.

REX / REX
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Torsdag ettermiddag ble det kjent at oljegrupperingen Opec og samarbeidsland som Russland (Opec+) gikk motsatt vei av markedsforventningene og droppet å øke produksjonen for april.

Det rammer et allerede bekmørkt marked for frakt av olje til havs med tankskip.

Markedet for de største tankskipene (VLCC) har vært sterkt preget av et overtilbud av skip på grunn av Opec+ sine produksjonskutt, der fraktratene i spotmarkedet på den sentrale ruten fra Saudi-Arabia til Kina i over en måned har vært negativ.

Les også

Oljefest på Børsen

– Skuffende

Nå blir det mindre frakt for stortankrederier som Oslo Børs-noterte Frontline på de sentrale VLCC-rutene.

– Det er skuffende at oljeproduksjonsøkningen ikke kom i april, sier midlertidig Frontline-sjef Lars Barstad til E24.

– Med en oljepris på nesten 70 dollar, flytende lagre som ikke eksisterer lengre og rapporter om bra etterspørsel kan det virke som de strekker strikken litt her, legger han til.

Barstad påpeker samtidig at selv om det er negativt at volumet ikke øker, så åpner beslutningen for en positiv dynamikk mellom land som ikke er med i Opec-samarbeidet og Asia.

– Det er de som må forsyne Asia med olje. Og det er der veksten kommer, sier han.

I tillegg har markedet for Suezmax-skip og Aframax-skip styrket seg i enkelte områder den siste tiden, fremhever Barstad.

– Med unntak av VLCC så er vi ikke langt unna en slags balanse her, tross hvor lite volum som er ute i markedet, sier Frontline-toppen.

Frontline-aksjen faller fredag i overkant av tre prosent på Oslo Børs.

Torsdag falt også tankaksjer som DHT Holdings og International Seaways markant i USA.

Les også

Analytikere: Opec-økning ikke nok for bekmørkt tankmarked

– Det siste vi trengte

Shippinganalytiker Anders Karlsen i Danske Bank Markets uttalte før beslutningen at Opec-landenes produksjon fremover blir sentralt for tankmarkedet.

– Om Opec øker produksjonen, eller nærmere bestemt eksporten, så vil det være positivt på marginen for tank i form av flere laster. Men jeg tror en mindre økning ikke vil være nok til å løfte markedet markant, men alle «ekstra» laster vil jo redusere litt av tonnasjeoverskuddet så det er jo et steg i riktig retning, påpekte shippingeksperten.

Overfor Bloomberg understreker tankmegler Halvor Ellefsen i Fearnleys at Opec-beslutningen var det siste tankmarkedet trengte.

– Stemningen er deprimerende. En fortsettelse av kuttene var det siste vi trengte, sier han til nyhetsbyrået.

Oljefest

Oljeprisen og oljeaksjer får seg et løft fredag i kjølvannet av Opec-overraskelsen.

Nordsjøoljen handles for 68,5 dollar fatet, opp 2,04 prosent fra nattens nivåer. Det er 2,7 dollar høyere enn da Oslo Børs stengte torsdag.

Kjell Inge Røkkes Aker BP stiger over syv prosent, mens Equinor er opp over tre prosent.

Det var da coronakrisen traff oljemarkedet at Opec+ svate med å kutte produksjon med ti millioner fat om dagen, i et forsøk på å skape balanse i markedet.

Fortsatt holder oljelandene altså produksjon borte fra markedet, men planen er å skru oljekranen gradvis opp igjen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Opec-avtalen
  2. Tankskip
  3. Frontline
  4. Oslo Børs
  5. Shipping
  6. John Fredriksen
  7. Opec

Flere artikler

  1. Analytiker øyner stor Frontline-oppside: «Optimistiske utsikter»

  2. Kraftig resultatfall for Frontline

  3. Analytikere: Opec-økning ikke nok for bekmørkt tankmarked

  4. Raskt tankstup etter Suez-åpning

  5. Meglerhus venter bred tankopptur på Oslo Børs