Kampen om luften

USA skroter innreisenekt i november: Tror på flere inntektsstrømmer for SAS

At amerikanske myndigheter åpner for fullvaksinerte flyreisende er gode nyheter for SAS. Men, utfordringene overskygger, mener analytiker.

MAGER USA-TRØST. Høye kostnader, reduserte inntekter og økt konkurranse er ingen god miks for et gjeldstynget SAS på vei ut av coronapandemien. Her et av SAS’ nye langdistansefly av typen Airbus A350–900 fra takeoff på Kastrup.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Amerikanske myndigheter varslet mandag å åpne for fullvaksinerte flyreisende fra november.

Dermed vil utenlandske borgere for første gang på 18 måneder tilnærmet fritt kunne ankomme USA igjen.

Nyheten bidro til å sende europeiske flyaksjer rakt opp i et ellers ildrødt børsmarked mandag, som fortsatt er tynget av situasjonen rundt den kinesiske eiendomsgiganten China Evergrande.

Les også

Evergrande-krisen kort forklart

– Et trylleslag

Det var også flyselskapene som står i fremste rekke til å dra fordel av USA-åpningen som steg mest, anført av British Airways-eier IAG, tyske Lufthansa og Air France/KLM. Men, også EasyJet steg.

SAS var imidlertid svakt ned.

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank mener USA-åpningen er godt nytt for SAS.

«Vi anslår at den fornyede muligheten til å fly på USA med et trylleslag åpner for ytterligere 15–18 prosent av SAS- inntektsgrunnlag – og trolig en enda høyere andel av inntjeningsgrunnlaget, da vi vurderer at langdistanserutene uten lavpriskonkurranse har høyere lønnsomhet enn kort- og mellomdistanserutene», skriver Pedersen i en oppdatering tirsdag.

Han viser til at målt i antall passasjerer utgjorde interkontinentale SAS-flyginger rundt syv prosent før pandemien i 2019, men målt i inntekter utgjorde det over 26 prosent.

Saken fortsetter under bildet

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.

Mange utfordringer

De positive nyhetene endrer imidlertid ikke på at utfordringene står i kø for at SAS skal kunne gå med overskudd i fremtiden, mener analytikeren.

Han viser til problemstillinger som påpekt i tidligere analyser:

  • Behov for å redusere kostnadene ytterligere
  • Behov for mer konkurransedyktige kollektivavtaler med de ansatte
  • Færre forretningsreisende i fremtiden
  • Flere direkteruter
  • Behov for å justere forretningsmodellen til å håndtere nye reisemønstre
  • Tiltagende konkurranse, spesielt fra lavprisselskapene
  • Behov for bedre kapitalstruktur, i hvert fall på fem års sikt, men også betydelig tidligere

Analysesjefen uttalte til E24 tidligere i sommer at SAS’ kapitalstruktur ikke er bærekraftig, og at selskapet ville ha behov for frisk kapital.

– Det vil også være enklere for den danske og svenske stat (SAS’ hovedeiere, red.anm.) å delta i en emisjon mens koronapandemien pågår. Jo lenger vekk man kommer fra pandemien, desto vanskeligere blir det for dem, sa Pedersen da.

Les også

SAS-sjefen: – Kommer meg ikke inn i Norge

– Fortsatt behersket reiselyst

Hensyntatt USA-åpningen, anslår analytikeren at de reiserestriksjonene som gjenstår fra november kun vil omfatte 7–10 prosent av SAS’ inntektsgrunnlag, der Kina veier tungt.

Dermed vil man få et enda bedre innblikk i passasjerenes reiselyst de kommende månedene, mener han.

«Reelt er det nemlig åpnet opp for at SAS kan fly i nesten samme omfang som før COVID-19. Men alt tyder på at SAS’ kapasitet også i mange av de kommende månedene vil være vesentlig lavere enn før COVID-19 som følge av fortsatt behersket reiselyst», skriver Pedersen.

Les på E24+

Nye reiseråd setter billettprisene under press

– Markert intensivert konkurranse

Tidligere denne måneden ble det kjent at det Lufthansa-eide lavprisselskapet Eurowings anlegger ny base i Stockholm, med initielt fem fly og 150 ansatte.

Selskapet er det tredje, etter Ryanair og Finnair, som på kort tid etablerer et brohode inn mot den svenske hovedstaden.

Les også

Nok en lavprisaktør angriper Stockholm

Sydbank-analytikeren peker på det samme.

Han legger til at nystartede Norse Atlantic samt Flyr, og gjenreiste Norwegian, dessuten vil gjøre livet vanskelig for SAS i Norge.

«Får Ryanair suksess med å inngå avtaler og etablere base i Billund (Danmark, red.anm.), ser vi dessuten stor sannsynlighet for at Københavns Lufthavn kan være neste skritt for selskapet. Alt i alt, så venter det altså SAS en markert intensivert konkurransesituasjon», konkluderer Pedersen.

Sydbank opprettholder en hold-anbefaling på SAS-aksjen, ifølge oppdateringen.

Les også

Norse-sjefen må få 15 parkerte Dreamliner-fly i luften: – Den risikoen står på leasingselskapene

Les på E24+

Evergrande-krisen: Bare ett menneske vet hvordan dette ender

Les på E24+

X-faktorene som kan gi flyaksjonærene frysninger

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Luftfart
  4. sas
  5. Sydbank
  6. Lufthansa
  7. British Airways

Flere artikler

  1. Oljeprisbykset rammer SAS og Norwegian hardt

  2. Betalt innhold

    Nye reiseråd setter billettprisene under press

  3. Betalt innhold

    Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

  4. Sydbank om omikron: – Et skrekkscenario for SAS

  5. Sydbank senker SAS til «selg»: – Halter etter konkurrentene