Kid tjente mindre på driften i første kvartal

Interiørkjeden Kid, der Bjørn Rune Gjelsten er største eier, merker både globale flaskehalser og høyere råvarepriser. Samtidig ser Kid økt potensial for nye butikker.

INTERIØR: Kid-sjef Anders Fjeld har sett fallende nettsalg i starten på året sammenlignet med pandemisituasjonen på samme tid i fjor.
Publisert:

Kid tjente 110,4 millioner kroner på driften (ebitdaebitdaEBITDA står for «Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization» og viser hvor mye av inntjeningen en virksomhet sitter igjen med før den belastes for renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger.) i første kvartal, ned 2,3 millioner fra samme tid i fjor.

– Vi er fornøyde med resultatene for første kvartal. Nye produkter og kategorier er fortsatt en betydelig vekstdriver, i tillegg til oppussing, flytting og utvidelse av våre fysiske butikker, sier Kid-sjef Anders Fjeld.

I en oppdatering fra april meldte Kid om en inntektsøkning på drøye 9 prosent til 604,6 millioner kroner i første kvartal fra samme tid i fjor.

Kid opplyser også at det i starten på andre kvartal har vært en økning i inntektene på 14 prosent fra april i fjor.

Totalt endte resultatet etter skatt på 8,7 millioner kroner, opp fra 3,8 millioner i første kvartal 2021.

Flaskehalser og inflasjon

Kid merker også de globale flaskehalsene.

– Etter pandemien har den globale oversjøiske fraktsituasjonen og de strenge covid-19-reguleringene i Kina forårsaket forsinkelser i verdikjeden, samt økte fraktrater, skriver selskapet.

– Fremover har vi bestemt oss for å legge inn bestillinger tidligere enn vi normalt ville gjort for å rette opp disse effektene.

I tillegg til økte fraktkostnader, merker kjeden også økte priser på råvarer, selv om disse ble delvis oppveid av forbedret valutakurs og vellykkede kampanjer i kvartalet.

Flere nye butikker

Konsernet ser nå potensial for flere nye butikker, og øker derfor sitt anslag til 320 fra 300 nye butikker i eksisterende markeder.

Kjeden vil også øke investeringer i oppgraderinger av butikkene som allerede er i drift til 100 millioner kroner på årlig basis fra tidligere 80–90 millioner.

Ved utgangen av kvartalet hadde kjeden 153 fysiske Kid-butikker og 119 Hemtex-butikker.

Både for Kid og kjedens svenske Hemtex-butikker var det et markant fall i netthandelen sammenlignet med første kvartal i 2021. På den tiden var imidlertid mange butikker stengt på grunn av smitteverntiltak.

Nettsalget sto for rundt 11 prosent av inntektene i kvartalet.

Kid-aksjen har falt 15 prosent så langt i år, og verdsettes nå til 3,9 milliarder kroner på Oslo Børs.

I forkant av dagens tall hadde alle fem analytikere en kjøpsanbefaling på selskapet, med et kursmål på 130,5 kroner per aksje i snitt (mot 96 kroner onsdag ettermiddag), ifølge tall fra Bloomberg.

Publisert:
Gå til e24.no