Motortrøbbel tvinger Kjos til flyleie i år igjen

Norwegian er et av de mange flyselskapene som er rammet av trøbbelmotoren til Rolls-Royce. Inspeksjoner og utbedringer gjør at Norwegian også i år regner med å måtte leie inn eksterne fly.

FERSK KOMPANJONG: Norwegian-sjef Bjørn Kjos har akkurat fått ny finansdirektør i flyselskapet. Geir Karlsen (t.v.) kom fra shipping og begynte i den nye jobben i april.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:

– Alle er påvirket av dette. Det er jo ikke vi som bygger fly og motorer, så hvorfor skal vi bli belastet for dette. Hvis man kjøper en defekt bil, hadde man jo ikke akseptert noe lignende, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos da han la frem flyselskapets resultater for første kvartal torsdag.

Han hadde fått spørsmål fra en analytiker om hvordan problemene med Trent-motorene til Rolls-Royce ville påvirke årets operasjon. Kjos benyttet sjansen til å lufte ut noen frustrasjoner på vegne av Norwegian og de andre flyselskapene som er rammet.

Norwegian var tidlig ute med å omfavne Boeings «drømmefly» 787 da selskapet satset tungt for å innføre lavpriskonseptet på langdistanse. Etter at flytypen i starten slet med en del barnesykdommer og brannfare i batteripakken, har flyene fungert langt bedre, men nå er det altså problemer med en av motortypene som brukes på Dreamliner.

Les også: Kjos var en regnskapsregel unna tapt egenkapital (for abonnenter)

Utbedringene krever at Norwegian, på linje med andre flyselskap som har denne motortypen på sine fly, må sette flyene på bakken i en gitt periode for at det kan gjennomføres inspeksjoner, utbedringer og utskiftninger. Selv om Rolls-Royce tar regningen for å utbedre eller skifte motorene, påføres flyselskapene ulemper og kostnader.

Det vil føre til at Norwegian vil måtte leie inn fly med mannskap (wet lease) i år igjen for at passasjerene ikke skal bli rammet. I tidligere år har alt fra pilotmangel til tekniske utfordringer tvunget flyselskapet til å ty til leiefly, noe som har kostet dyrt.

– Det vil måtte komme noe wet lease for vi vil ikke kansellere avganger. Når disse inspeksjonene skal gjøres må flyene på bakken en stund, sier Kjos til E24.

Norwegian-aksjen tok regelrett av etter at kvartalstallene ble presentert torsdag. Aksjen endte opp 17,7 prosent, til det høyeste kursnivået vi har sett siden høsten 2016.

Les også

Norwegian: Aksjesalg reduserer varslet milliardunderskudd

Usikker prislapp

I 2017 var det særlig mangel på piloter som bidro til at Norwegian måtte få tak i andre fly, men akkurat den problematikken mener Bjørn Kjos selskapet har under kontroll i år etter en omfattende rekruttering i fjor.

Innleie av fly med mannskap koster dyrt, fordi disse flyene som oftest skal være tilgjengelig på relativt kort varsel.

Opp gjennom årene har Norwegian brukt milliardbeløp på dette, og det gikk med ytterligere 26 millioner i første kvartal, etter at det ble brukt 90 millioner kvartalet før.

Nøyaktig hvor mye Norwegian brukte i 2017 oppgis ikke direkte i regnskapene, men som en del av totale leasingkostnader som inkluderer Norwegian-fly som selskapet langtidsleier og besetter selv.

– Har dere noe anslag på hvor mange fly og hva dette vil koste i år som følge av motorproblemene?

Les også

Kjos om mulig Norwegian-salg: – Ikke jeg alene som skal bestemme

– Nei, men det vil komme inn to eller tre fly, sier Kjos og forklarer at de neppe vil behøves på langdistanserutene til og fra Skandinavia, men trolig London eller Paris.

Det er Norwegians første Dreamlinere av typen 787–8 og enkelte av de større 787–9 som har den omtalte motortypen.

– Dette rammer ikke de nye 787–9 vi har mottatt, forklarer Kjos.

140 fly kan bli solgt for å lempe trykket

For analytikere, investorer og interesserte var det en haug av nyheter og interessante elementer i den siste kvartalsrapporten.

Blant dem var at Norwegian vurderer å selge opp til 140 fly, inkludert fly som er under bestilling. Det skal skje gjennom at nye fly erstatter gamle som da selges, eller at man selger fly som er under bestilling og leaser dem tilbake.

Norwegian har allerede et eget leasingselskap kalt Arctic Aviation Assets, men flyselskapet er i dialog for mulige samarbeid med eksterne aktører. Målet er å dempe trykket i Norwegians balanse, som år for år må bære ordrene på over 200 fly som Norwegian bestilte fra Airbus og Boeing i 2012.

Ved å få med eksterne aktører slipper Norwegian eller deres leasingselskap å finansiere alt alene.

Norwegian-ledelsen kunne ikke gi mange detaljer nå siden de er i dialog om slike avtaler, men den ferske finansdirektøren Geir Karlsen sa at han håpet å kunne dele mer informasjon senere i kvartalet, altså før utgangen av juni.

– Det er i første rekke de store leasingselskapene som er interessert, og det er overveiende sannsynlig at man velger en joint venture i et nytt eller et eksisterende leasingselskap, sier Bjørn Kjos til E24.

– Det har alltid vært strategien vår å avhende fly løpende (for å ha en så ny flåte som mulig, journ.anm.), fortsetter Kjos og peker på at de alltid har sagt at de vil selge mesteparten av ordren på 100 Airbus-fly.

Les også

Analytiker om mulig Norwegian-flysalg: – Det er et sug i markedet etter nye maskiner

Vurderer Airbus-fly i Argentina

Allerede i 2016 annonserte Kjos at de hadde konvertert 30 av ordren på 100-Airbus fly til den nye A321LR-varianten, som både kan nå USA og har flere seter enn A320neo.

Det nye nå er at Kjos åpner for å også bruke noen av A320neo-flyene selv, fly som hittil bare har blitt leid ut til flyselskapet HK Express i Asia.

– Det kan være vi flyr noen av dem fordi vi har bruk for dem i Sør-Amerika eller andre steder, sier Kjos til E24.

Foreløpig har Norwegian planlagt å ta Boeing 737-fly som skal ut av Europa-flåten for å sette inn på innenriksruter i Argentina, når den satsingen lanseres senere i år.

Norwegian er kontraktforpliktet til å motta 4 stykk A320neo i år, 6 neste år og hele 55 i 2020, ifølge selskapets årsrapport. Norwegian leaser foreløpig ut 4 A320neo til flyselskapet HK Express, men skal innen utgangen av 2019 øke dette til totalt 12 fly.

Kjos er samtidig tydelig på at planen fortsatt er å fly alle Airbus A321LR-flyene og alle Dreamliner-flyene selv, samtidig som det altså er uklart om de vil være eid av Norwegian eller bli leaset inn.

Norwegian skal etter planen øke Dreamliner-flåten de opererer fra 21 til 32 i år, til 37 neste år og 42 i 2020. De første 8 Airbus A321LR skal levers i 2019, mens de siste 22 kommer i 2020, ifølge årsrapporten.

Les også

Flypassasjeravgiften kan øke

Les også

Fraktet 94.736 amerikanere til Norge

Les også

Dette Widerøe-flyet vil du ikke se i Oslo

Her kan du lese mer om