Norwegian får ny konkurrent i Argentina: – Blir en betydelig utfordrer

Private equity-eide JetSmart tar om kort tid av med en innenrikssatsing i Argentina. Dermed får Norwegian en ny konkurrent i det nye markedet.

FÅR LAVPRISKONKURRENT: Bjørn Kjos foran et Norwegian-fly på flyplassen i Buenos Aires. Nå skal chilenske JetSmart også etablere seg i landet, og dermed ta opp kampen med det norske flyselskapet.

FÅR LAVPRISKONKURRENT: Bjørn Kjos foran et Norwegian-fly på flyplassen i Buenos Aires. Nå skal chilenske JetSmart også etablere seg i landet, og dermed ta opp kampen med det norske flyselskapet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Den 8. april skal det første innenriksflyet til chilenske JetSmart ta av i Argentina.

Det skriver CH-Aviation.

Nettstedet viser til uttalelser fra flyselskapet der de annonserer en rekke ruter til flere av Argentinas største byer fra hovedstaden Buenos Aires. Konsernsjef Estuardo Ortiz sier at de vil starte med en flåte på tre stykker Airbus A320CEO.

Etter hvert skal dette økes til 17 fly. Norwegian opererer i dag fire Boeing 737-800, men har ambisjoner om å øke flåten og rutenettet.

Bak JetSmart står det store private equity-fondet Indigo Partners, som også har eierandeler i det amerikanske lavprisselskapet Frontier Airlines, ungarske Wizz Air, meksikanske Volaris og islandske Wow Air.

Les børskommentar: (+) Aksjemarkedet kan ha mistet troen på Norwegian-Kjos

Ikke samme base som Norwegian

E24 omtalte nylig Norwegians satsing på Argentina, som begynte med en langdistanserute fra London til Buenos Aires i februar i fjor og som ble fulgt opp av en innenrikssatsing fra oktober.

Annonsørinnhold

Ole Christian Melhus, Argentina-sjef i Norwegian, uttalte at han forventer at markedsandelen deres vil vokse til å bli landets tredje største aktør nå i februar og at driften vil gå i pluss om kort tid.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Avgjørende uker for skadeskutte Rec-aksjonærer

Mens Norwegian bruker den sentrumsnære Aeroparque-flyplassen i Buenos Aires til innenriksflygingene sine, skal JetSmart til El Palomar-flyplassen der mange av de andre flyselskapene har etablert seg.

Norwegians Argentina-sjef mener imidlertid at de har valgt rett, fordi man lettere treffer forretningsmarkedet på Aeroparque.

– En betydelig utfordrer

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at «lavpriskampen» nå er i gang i Argentina.

– En del av rutene vil gå i direkte konkurranse med Norwegian Air Argentina, sier han og fortsetter:

Les på E24+ (for abonnenter)

Hvorfor er første kvartal så vanskelig for flyselskapene?

– Dette blir en betydelig utfordrer til Norwegian sin operasjon i Argentina. Per i dag har Norwegian fire Boeing 737–800 i drift i Argentina og har siden oppstarten i slutten av 2018 opparbeidet seg en markedsandel på rundt fem prosent. Nå blir det en tøff «luftkamp» mot JetSmart som har en solid eier i amerikanske Indigo Parters.

Han peker på at Indigo Partners har en bestilling hos Airbus på rundt 430 fly i A320-familien, og at 100 av disse etter planen skal til JetSmart.

Selv om konkurransen tilspisser seg peker han på at JetSmart hovedsakelig sikter seg inn på fritidsmarkedet, mens Norwegian altså satser tungt på forretningsmarkedet.

– Så kanskje det er liv laga for begge aktørene i Argentina. Det kan nok bli enda tøffere for statseide Aerolineas Argentinas som er tynget av høye kostnader, sier Elnæs.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold