Solstad Offshore skriver ned flåten med 850 millioner kroner

Offshorerederiet Solstad Offshore barberer skipsverdier for 850 millioner kroner etter refs fra Finanstilsynet. Samtidig varsler det risiko for ytterligere nedskrivninger. 

Supplyskip fra Solstad Offshore i opplag i Ålesund.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:,

Kriserammede Solstad Offshore, som kontrolleres av Kjell Inge Røkkes Aker og John Fredriksen, fikk i desember i fjor refs fra Finansilsynet fordi det mente offshorerederiet overvurderte verdien av selskapets flåte.

Finanstilsynet krevde derfor at Solstad gjorde en såkalt nedskrivningstest, og onsdag kveld melder offshorerederiet at den er gjennomført og at flåteverdiene skrives ned med 850 millioner kroner.

Det skyldes at det tar lenger tid før offshoremarkedet bedres, samt en økning i selskapets kapitalkostnader.

Les også

Rigganalytiker tror oljeprisbevegelsene kan forsinke investeringer: – Oljeselskapene går nok en runde eller to ekstra før de trykker på knappen

Fare for ytterligere nedskrivninger

Solstad vil nå bokføre nedskrivningen i regnskapsrapporten for fjerde kvartal, noe som betyr at resultatet etter skatt i fjorårets første ni måneder vil endres fra minus 1,79 milliarder kroner til minus 2,64 milliarder kroner.

Samtidig vil egenkapitalen per 30. september bli redusert fra 3,3 milliarder kroner til 2,5 milliarder kroner.

Solstad varsler samtidig om at det kan komme ytterligere nedskrivinger av flåteverdier i fjerde kvartal 2018, men at disse beregningene ikke er ferdigstilt.

«En slik nedskrivning vil være en risiko for den bokførte egenkapitalen», skriver selskapet.

«Omfattende restrukturering»

Solstad Offshore varslet i oktober at rederiet vil gå i forhandlinger med sine kreditorer. Årsaken var at det frykter en tøff vinter, og har behov for kreditorenes hjelp for å unngå en pengeskvis.

I slutten av desember ble det kjent at obligasjonseierne har gått med på selskapets forslag om utsettelser av rentebetalinger.

I meldingen onsdag skriver Solstad at dialogen med de finansielle kreditorene fortsetter med en ambisjon om å finne en langsiktig løsning på den pressede situasjonen.

«Løsningen er forventet å involvere en omfattende restrukturering av Solstads balanse», fremgår det.

Hovedproblemet til Solstad Offshore og andre offshorerederier er kombinasjonen av lave rater (leiepris på skipene som de får fra kundene) og en høy gjeld. Det gjør at man ikke får inn nok penger til å dekke utgiftene til renter og avdrag.

Offshorerederiet ble landets største i 2017 etter en sammenslåing av Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply i kjølvannet av oljekrisen, men har slitt med at pengene renner ut. Aksjen er det siste året ned 70 prosent til kurs 1,87 kroner på Oslo Børs.