Oljeservicegigant: Første kvartal kan best beskrives som et med endring

Halliburton melder om et mye bedre førstekvartalsresultat enn på samme tid i fjor.

OPPGANG: Skiferoljeproduksjonen har økt etter at oljeprisen steg fra bunnivåene sett i fjor. Det gir bedre tider for bransjen som leverer til amerikanske oljeselskaper.

Foto: Karen Bleier AFP
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Årsaken til dette er Halliburtons store eksponering mot den landbaserte oljesektoren i Nord-Amerika, som sto for over halvparten av selskapets inntekter i perioden.

– Den nordamerikanske aktiviteten økte kraftig i første kvartal, hvilket vises gjennom en inntektsvekst på nesten 30 prosent fra landbasert virksomhet i USA, sier konsernsjef Dave Lesar i en kommentar.

Halliburton melder spesielt om fremgang innen presspumping og brønnkonstruksjon.

– Første kvartal kan best beskrives som et med endring, men jeg elsker mulighetene som dukker opp i Nord-Amerika fordi vår strategi er designet for å dra nytte av disse mulighetene, sier styreleder Jeff Miller.

Økt riggtempo i USA

Utviklingen til Halliburton, som ofte omtales som verdens nest største oljeserviceselskap etter Schlumberger, kan sees i lys av de siste årenes turbulens i oljemarkedet.

Etter at oljeprisen bunnet ut på 20-tallet på nyåret 2016, har Opec-ledede kutt tvunget den oppover igjen – men ikke mer enn at den har handlet i et intervall på mellom 50 og 60 dollar gjennom stort sett hele det inneværende året.

Dette har vært nok til å vekke til live en betydelig del av skiferoljeaktiviteten i Nord-Amerika, men tilsynelatende ikke nok til å gi tilsvarende appellerende incentiver til internasjonale aktører.

Den landbaserte produksjonen er også mer fleksibel, og enkelte av de amerikanske skiferoljefeltene skal trenge svært lave oljepriser for å gå i null – enkelte amerikanske selskaper hevder at de vil gå i pluss selv om oljeprisen er helt nede på 20-tallet.

Ifølge riggtellingen fra Baker Hughes har antallet aktive rigger i USA økt 14 uker på rad.

Saken fortsetter under grafen ...

FLATT: Grafen viser hvordan oljeprisen har ligget på 50 tallet stort sett gjennom hele året så langt.

Foto: Infront

Svakere i resten av verden

At det er den amerikanske skiferoljen som driver Halliburtons fremgang, understrekes ikke minst av at selskapets internasjonale virksomhet dro inn åtte prosent mindre enn i kvartalet i forveien.

Den største nedgangen fant sted i Midtøsten og Asia, der inntektene falt med 12 prosent, etterfulgt av en nedgang på 11 prosent i Europa, Afrika og landene som tidligere utgjorde Sovjet.

Les også

Opec-sjefen: – Vår troverdighet står på spill

I Latin-Amerika vises det til fremgang på åtte prosent.

– Vi er midt i en unik og utfordrende syklus med veldig forskjellig dynamikk mellom Nord-Amerika og de internasjonale markedet. Vi er et selskap som leverer. Jeg er veldig glad for aktiviteten vi ser i Nord-Amerika og trygg på vår evne til å håndtere utfordringene i de internasjonale markedene, skryter Miller.

Litt bedre enn ventet

Målt opp mot tilsvarende kvartal året i forveien leverte Halliburton-konsernet en samlet inntektsvekst på 81 millioner dollar til 4.279 millioner dollar.

På bunnlinjen ble det et begrenset tap på 32 millioner dollar, hvilket er en betydelig forbedring fra et underskudd på 2.416 millioner i samme periode året før.

Selskapet leverer videre et justert resultat per aksje på fire cents, hvilket er én cent bedre enn det markedet hadde sett for seg.

Aksjen endte omtrent på stedet hvil i dagens handel på Wall Street.

Les også

Tror gigantfunn kan gi oljeboom i Alaska

Les også

Opec kutter som lovet, men jekker opp anslagene for amerikansk skiferproduksjon

Les også

– Et super-comeback

Her kan du lese mer om

  1. Halliburton
  2. Olje og gass
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norsk oljeservicetopp ser sterkere oljepris og høyere aktivitet

  2. Dobling for PGS

  3. Tror Statoil-resultatet tar tre-gangeren

  4. Annonsørinnhold

  5. JP Morgan: Dette er det magiske tallet for en ny amerikansk skiferolje-boom

  6. Coronasmell for Equinor i første kvartal