Telenors «wonderboy»: - Må tenke annerledes

Slik skal Uninor-sjef Yogesh Malik snu minus til pluss i India.

FERSK INDIA-SJEF: For én uke siden ble Yogesh Malik presentert som Telenors nye topp i India.
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

- Alle kulturer er forskjellige. Den indiske forretningskulturen er ikke så strukturert, og det betyr at ting ikke alltid skjer i riktig kronologisk rekkefølge, sier Uninor-sjef Yogesh Malik til E24.

For én uke siden ble han annonsert som Telenors nye topp i India. Et marked der det norske selskapet har investert flerfoldige milliarder kroner, støtt på betydelige utfordringer og fortsatt ikke tjener penger.

Dermed er han også mannen som skal oppfylle Telenors høye målsetninger: Best på massemarkedsdistribusjon, best på basistjenester, best på lavkostnadsdrift. Positiv kontantstrøm, 55 millioner kunder og 25 prosent avkastning på ny investert kapital.

Les også: Telenor skal ha 55 millioner kunder i India

Malik er imidlertid svært optimistisk på Uninors vegne.

- Vi har en veldig klar strategi, og det er å være best på basistjenester. For oss startet dette med taletid, sms og tilgang til internett. Nå utvikles dette ettersom massemarkedet utvikler seg. Vi skal bli best på distribusjon og styrke salgsapparatet. Og vi skal forbli ultralavkost, sier han.

Han ser store utviklingsmuligheter i telekommunikasjonsbransjen.

- Vi må tenke annerledes og innovativt, og dette synes jeg er spennende. Om man ser på andre industrier, for eksempel banksektoren og flysektoren, har disse utviklet seg. Tradisjonelt har telekom-sektoren hatt høye marginer, og det legger ikke til rette for innovasjon.

Brenner for business

Den ferske Uninor-sjefen har en svært solid CV. I tillegg til teknisk utdannelse fra hjemlandet og en MBA fra prestisjetunge IMD i Lausanne (den samme tilleggsutdannelsen som konsernsjef Jon Fredrik Baksaas), har han erfaring fra markeder verden over.

- Jeg forlot India for 17 år siden, og dro til Canada. Nå er jeg tilbake i India. Det har vært en lang reise, sier Malik.

40-åringen startet i telekommunikasjonskarrieren i Tata, et indisk selskap som tidligere har blitt nevnt som en mulig partner for Telenor. Deretter gikk turen til Canada, Kina, Brasil, og Tsjekkia.

For åtte år siden entret han Telenor-systemet, og har siden jobbet som teknologidirektør i Kyivstar, Grameenphone og i Telenor-konsernet. Maliks siste rolle var som operasjonsdirektør (COO) i Uninor, under nåværende Asia-sjef Sigve Brekke.

- I Telenor har vi «passion for business» som en av våre lederverdier. Det er få jeg har sett som etterlever dette som Yogesh, sier Brekke.

- Har vokst i jobben

Nordmannen skryter stort av sin etterfølger, og beskriver ham som en stigende stjerne i Telenor-systemet.

GIR SKRYT: Telenors Asia-sjef Sigve Brekke

- Som menneske er Yogesh en person som bryr seg om andre mennesker. Derfor har han også glidd veldig godt inn i Telenor-kulturen. Han bruker omsorg og innlevelse aktivt i sitt lederskap.

Malik har i rollen som COO hatt ansvar for den operasjonelle driften av selskapets nettverk, systemene for IT og innkjøp samt kundeservice. Han får en god del av æren for at Telenors framgang i landet.

- Yogesh har en god kombinasjon av strategiske evner og målfokusering. Han er veldig innovativ og utfordrer etablerte sannheter ved å gjøre ting på en mer effektiv og lønnsom måte, sier Brekke.

Utnevnelsen av ny administrerende direktør i Uninor gjør at den norske Asia-sjefen nå kan flytte fokus til andre deler av konsernets virksomhet.

- Da jeg tok over som direktør i Uninor for snart tre år siden, var det hele tiden meningen at det skulle være av midlertidig karakter. På grunn av de utfordringene vi har hatt ble det imidlertid av lengre varighet enn planlagt. Yogesh ble rekruttert som en mulig etterfølger, og han har derfor vært involvert i både det strategiske og ledelsesmessige arbeidet. Han har vokst så mye i jobben at jeg er veldig trygg på at han kan drive Uninor videre som toppsjef, sier Brekke, som vil følge den ferske sjefen fra sin rolle som styreformann.

I dialog med myndighetene

Grunnen til at Brekkes engasjement i Telenor ble lengre enn ventet, er det regulatoriske trøbbelet selskapet har hatt i landet. Etter en massiv skandale i 2008, som involverte Telenors daværende partner Unitech, mistet selskapet sine lisenser.

I fjor høst ble lisensene auksjonert ut på nytt, og Telenor sikret seg operatørrettigheter i seks regioner med til sammen 600 millioner innbyggere.

- India er et land som går gjennom store reformer, og det påvirker alle. Men nå er de store reformlinjene satt, sier Malik.

Les også: Giske på ny Asia-tur for å hjelpe Telenor

Han forteller at de i dag har jevnlig kontakt med myndighetene.

- Vi har proaktiv dialog med regulatoren, og det er positivt. Med våre ressurser fra Telenor-gruppen og erfaringen fra andre asiatiske markeder, kan vi gi råd som ikke bare er gode for oss, men for hele industrien.

Telenor har i lengre tid meldt at pengene som ble investert i de inndratte lisensene skal tilbakebetales til selskapet. De lar imidlertid vente på seg, til tross for en prinsippavklaring i en indisk regjeringskomité i april.

- Dette er en pågående prosess, og vi vil gi beskjed når det skjer noe. Imens fokuserer vi på våre resultater, energien til de ansatte, den voksende kundebasen og varemerket vårt, sier Malik.

Les også: Uninor har stengt nettverket i Mumbai

Les også: India: Telenor mistet 1,4 millioner abonnenter

Les også: Ny sjef i Telenors datter i Bangladesh

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. - Vi må ta inn over oss at ting tar tid

  2. Telenor strammer grepet i India

  3. Tre grunner til at India-drømmen ble et mareritt for Brekke

  4. Fryktet lisensmilliarder var tapt i India:Kan få tilbake alt

  5. Anker skatteregning på 2,5 milliarder