Slik skal Opera nå én milliard dollar i omsetning

Etter storsalget av tidligere kjernevirksomhet har Opera i dag kommunisert nye og høye mål. Forventningene knytter seg i stor grad til en annonseplattform som kan bli lansert allerede i år.

STORE PLANER: Konsernsjef Lars Boilesen i Opera har i dag oppdatert markedet om deres fremtidsplaner. En ny plattform for annonsering på mobil er sentral.

Foto: Reuters/Opera
Publisert:

– Det var ekstremt mye jobbing med denne dealen. Først var det et ekstremt lang salgsprosess, og så falt dealen sammen i sommer. Så da ble sommerferien lagt til Beijing, sier konsernsjef Lars Boilesen i Opera til E24.

Det har skjedd mye i Opera det det siste året. Først skulle hele selskapet selges til Kina – siden ble det klart at kineserne isteden «kun» kjøpte forbrukervirksomheten.

Det er dette Boilesen kommenterer i anledning selskapets kapitalmarkedsdag i Oslo torsdag.

Her ser Opera fremover og presenterer nye, finansielle målsettinger basert på det som ble en lukrativ avtale.

– Det som hendte var at vi fikk bud på hele selskapet. Så skjedde det noe på kjøpersiden som gjorde at dealen ble annerledes. Vi endte opp med å selge vår nettleservirksomhet for 575 millioner dollar, og noen måneder senere solgte vil også TV-virksomheten for 125 millioner dollar, oppsummerer konsernsjefen.

Dette muliggjorde tilbakekjøp av aksjer, et betydelig utbyttedryss til aksjonærene og tilbakebetaling av lån.

Boilesen legger ikke skjul på at den samlede salgssummen på rundt 700 millioner dollar var betydelig høyere enn de hadde ventet, og han beskriver salget som «veldig bra».

– Vi fikk solgt nettleservirksomheten for en høyere pris enn vi forventet. Derfor er dette på en måte en ny start, sier han.

Milliardmål

Til tross for den omfattende avhendingen tar Opera likevel sikte på å omsette for over én milliard dollar innen overskuelig fremtid. Den justerte driftsmarginen (ebitda) er samtidig ventet å øke til rundt 15 prosent, begge deler på mellomlang sikt.

Veksten skal komme i de gjenstående forretningsområdene, som er fire separate selskaper:

  • Mobilannonseringstjenesten Adcolony – tidligere Opera Mediaworks – er det desidert største, og det er ventet at det er her veksten skal komme. Mer om dette senere
  • Bembobi er det nest største selskapet. Selskapets hovedvirksomhet er en abonnementstjeneste for apper, ikke ulikt det Netflix tilbyr innen film og tv. Selskapets hovedmarked er Latin-Amerika
  • Det tredje største selskapet målt etter omsetning er Skyfire, Operas videoptimaliseringsløsning
  • Det fjerde er Surfeasy, som tilbyr VPN-sikkerhetsløsninger

– Adcolony, som driver med annonsering på mobiltelefon, er det klart største. De er store innenfor videoreklame og den typen ting, og er et selskap vi har store forventninger til, sier Boilesen.

Ny plattform

Opera-toppen forteller at selskapet har investert «ekstremt mye» i Adcolony i 2016.

– Vi har bygget en helt ny plattform. Den holder vi på å gå live med i full skala, og det kan skje etter sommeren, sier Boilesen.

Det er denne plattformen som skal drive hoveddelen av Opera-veksten fremover, og den er nøkkelelementet når det kommer til de finansielle målene.

Boilesen sier følgende om milliarden:

– Hvis denne plattformen skalerer i år, så når vi det neste år. Hvis det tar lengre tid, og det er mye som skal på plass, så blir det senere – i 2020. Men målet er å vokse med omtrent 20 prosent når den nye plattformen er oppe og kjører.

Adcolony utgjør allerede i dag 70 til 80 prosent av Opera, ifølge Boilesen.

– Så det kommer til å drive mye av inntektsveksten fremover. Et selskap som Bemobi er i dag veldig lønnsomt, men rent omsetningsmessig er Adcolony det største selskapet, sier han.

Ingen synergier

Salget av forbrukervirksomheten ser tilsynelatende ut til å ha omdannet Opera til et salgs teknologiholdingselskap.

– Hvilke synergier ser dere mellom de fire gjenværende selskapene?

– Tidligere hadde vi de samme fire selskapene, samt Opera-nettleseren med 350 millioner brukere. Selskapene hadde synergier via brukerbasen til nettleseren, men det viste seg å være veldig vanskelig å monetisere på nettleserdelen. Så nå står vi tilbake med fire selskaper som ikke har synergier med hverandre. Derfor er fokus på å utvikle dem hver for seg, sier Boilesen.

Han understreker at den finansielle situasjonen er betydelig forbedret med salget.

– Nå har vi ressurser til å satse slik vi gjør på Adcolony, hvor vi har investert mye i ny teknologi.

Mer ambisiøse enn ventet

Markedet ser ut til å ta godt imot Operas høye ambisjoner.

De finansielle målene vil innebære et justert brutto driftsresultat på 150 millioner dollar, noe som ifølge Pareto er et godt stykke over hva konsensus venter.

Til sammenligning er markedets forventninger for 2019 inntekter og ebitda på henholdsvis 782 og 107 millioner dollar, ifølge en oppdatering fra meglerhuset.

– Selv om det eksakte tidspunktet om når selskapet har ambisjon om å nå denne ambisjonen ikke er definert, peker det uansett mot rundt 40 prosent oppside relativt til konsensus ebitda-estimat for 2019, skriver Pareto, som mener dette øker tilliten til selskapets evne til å heve marginen innen mobilreklame, et segment som har vært under press de siste to årene.

Pareto har en kjøpsanfaling på Opera, ifølge oppdateringen.

Les også

Opera selger seg ned i TV og varsler om svakere resultater

Les også

Operas «nødløsning»: – Ingen liker overraskelser

Les også

– Vi vil helt opp og spille i «Champions League»

Her kan du lese mer om