– Det er fortsatt veldig dårlig

Denne uken møtes shipping-topper fra hele verden i Norge. Bakteppet for konferansen er ikke bare oppløftende.

FORTSATT SVAKT: De vanskelige tidene i supply er ikke over. Bildet er fra i fjor, og viser skip i opplag i Ulsteinvik.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:,

Det er nemlig et sprikende bilde som tegnes av markedsforholdene for de mest fremtredende skipssegmentene, idet Nor-Shipping-konferansen i Oslo og på Lillestrøm for alvor sparkes i gang.

Arrangementet samler 50 talere, nærmere 1.000 utstillere og 35.000 delegater fra mer enn 80 nasjoner – en forsamling som spenner fra tradisjonelle agenter og befraktere til fremtidsvisjonære futurister.

I sakens anledning har E24 spurt et knippe analytikere om tilstanden i noen av de ulike segmentene som omfattes av konferanseprogrammet:

Fortsatt tungt i supply

Innenfor shipping i litt bredere forstand er det fortsatt vanskelige tider for skipseierne som er avhengige av aktivitet i oljebransjen. Det nærmer seg tre år siden oljeprisene bikket toppen, og siden den gang har spesielt supply møtt store utfordringer.

Les også

Supply-giganten Tidewater søker konkursbeskyttelse

Ifølge Syslas opplagsregister er det nå 137 offshoreskip som ligger i bøyene, hvorav plattformstøtteskip (PSV) utgjør 71 og ankerhåndteringsskip (AHTS) 34.

– Det er fortsatt veldig dårlig. Vi har sett en liten økning i aktiviteten, og antallet skip i opplag har kommet noe ned som følge av at enkelte selskaper har fått noen kontrakter. Men ratene er fortsatt veldig svake, sier analytiker Kristoffer B. Pedersen i Nordea Markets til E24.

Han forteller at subsea ser litt bedre ut enn PSV og AHTS.

– Det rapporteres litt høyere aktivitet innenfor PSV også. Men ratene ligger fortsatt rundt driftskostnadene, så det er ingen fest, sier Pedersen, som tror at det ikke blir noen ordentlig økning i aktiviteten før i 2018.

Les også

Seabird legger frem ny kriseløsning- aksjen stuper

Av Syslas oversikt fremgår det ellers at 17 seismikkskip er i opplag.

Venter ratefall for tank

Innenfor det mer tradisjonelle tank/bulk-området kan det også være duket for tøffere tider fremover.

For tankrederne er det spesielt den ventede flåteveksten fremover som gir hodebry.

– Vi ser fortsatt at det vil komme en del skip inn i markedet. Det vil bli levert en del skip i 2017 og 2018, før flåteveksten ligger an til å avta ganske mye etter det, hvilket ikke er unaturlig ettersom ordrebøkene er omtrent to og et halvt år, sier analytiker Christian Olsen Nordby i Swedbank.

Samtidig ligger det an til relativt stabil etterspørsel.

– Vi ser en ordrebok på omtrent 15 prosent i alle de største segmentene, så flåtemarkedet er på tilbudssiden ganske sprengt. Dette betyr at ratene vil komme under press fremover, sier Nordby.

Som et resultat av dette har Swedbank eksempelvis en reduser-anbefaling på Frontline med kursmål 45 kroner. Her ser analytikeren rater ned mot 20.000 dollar for veldig store råoljefraktere (VLCC) fremover.

– Andre segmenter som kjemikalie- og produkttank er vesentlig bedre, sier Nordby.

Saken fortsetter under bildet ...

RALLYET MISTET DAMPEN: Bulkskip passerer en fisker utenfor kysten av Malaysia. Ratene og skipsverdiene i tørrbulk har falt siden slutten av mars.

Foto: Reuters Staff Reuters

Mer stillstand i bulk

I markedet for skipsfrakt av tørre varer som jernmalm, kull og korn har rallyet i starten av året mistet litt av dampen.

Siden slutten av mars har både skipenes inntjening, målt ved referanseindeksen Baltic Dry, og aksjekursene falt tilbake.

– Det vi har sett er at ratene faller tilbake igjen. Med det blir det mer stillstand i kjøps- og salgsmarkedet, sier analytiker Nicolai Hansteen i skipsmegleren Lorentzen & Stemoco.

Han sier interessen for kjøp av tonnasje er merkbart mindre nå enn det den var for bare to måneder siden.

– Dette merker selvfølgelig selgerne også, og så reduserer de sine prisforventninger.

Saken fortsetter under grafen ...

OPP- OG NEDTUR: Grafen viser utviklingen i tørrlastindeksen Baltic Dry så langt i år.

Foto: Infront

Hansteen mener likevel at utsikter til lite nye skip inn i markedet gir grunn til optimisme. Ved tidligere anledninger har nettopp redernes appetitt på nye skip vært kjent for å ta knekken på oppgangstider.

– Mange, inklusive oss, hadde trodd at vi skulle få et skred av nye ordrer hos særlig kinesiske verft, sier analytikeren.

– Det som egentlig har skjedd er at det har kommet veldig mye forespørsler til verftene, verftene har gitt sine priser og det har blitt signert en god del intensjonsavtaler, men det er ikke kontrahert et eneste capesize-tørrbulkskip av betydning i år, fortsetter han.

X-faktoren i tørrbulk er Kina, som er den store drivere i etterspørselen etter frakt av råvarer.

Her kan myndighetene være i ferd med å skru igjen kranen etter å ha stimulert økonomien.

– Det vi har sett rent fysisk er at stålprisene svekker seg. Jernmalmprisene svekker seg. Da vil nok noen skeptikere si at det kanskje tyder på at aktiviteten er for nedadgående å regne i Kina nå. Og bør ikke dette gi et resultat på shippingsiden? Den type diskusjon bølger nå, sier analytikeren.

Les også

Investtech: Styr unna denne shippingaksjen

Les også

Ny nedbemanning i Kongsberg Maritime

Les også

– Omstilling i praksis

Her kan du lese mer om