SAS fraktet færre passasjerer i desember: Tok ned kapasiteten og økte marginene

Passasjer- og trafikkutviklingen gikk i revers for SAS i julemåneden. Flyselskapet tok samtidig ned kapasiteten sin og klarte å øke marginene.

Et Boeing 737-fly tilhørende SAS avbildet på Værnes lufthavn utenfor Trondheim.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet SAS slapp onsdag sine trafikktall for desember. De viser en nedgang på alle fronter, unntatt marginene.

Antallet passasjerer (i rutetrafikken) falt med 1,9 prosent til 1,87 millioner, mot desember året før. Samtidig falt trafikken (målt i antall passasjerkilometer) med 1,8 prosent. SAS tok imidlertid ned kapasiteten (målt i antall setekilometer) med 1,9 prosent.

Det sørget for at fyllingsgraden (antall seter med passasjerer) i gjennomsnitt lå på 68,9 prosent, noe som er opp 0,1 prosentpoeng mot desember året før.

I chartertrafikken var det en kraftig vekst på 15,9 prosent i antall passasjerer til 47.000, men dette utgjorde altså en relativt liten del av den samlede virksomheten i desember.

– Vi vurderer dette som en positiv rapport for SAS med en yield (inntjening per passasjerkilometer, journ.anm.) over forventningene, skriver meglerhuset DNB Markets i en kommentar til tallene.

– Vi forventer positive oppjusteringer på tre til fem prosent i konsensusestimatene for netto resultat i 2019 etter denne rapporten, og mener en tilsvarende reaksjon i aksjekursen kan forsvares, skriver analytiker Ole Martin Westgaard videre.

Meglerhuset har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 30 svenske kroner på SAS-aksjen.

Aksjen reagerte noe ned på trafikktallene og handles like før klokken 11:30 til 22,12 svenske kroner på Stockholm-børsen.

Les også

Kraftig Norwegian-vekst i desember: Men selskapet slet med å fylle alle setene

Billetteinntektene økte likevel

Selv om både antallet passasjerer, kapasiteten og trafikken falt i desember, økte marginene til SAS betydelig.

Inntjening per sete (PASK) økte med 4,5 prosent til 0,64 svenske kroner per setekilometer (opp 0,6 prosent valutajustert), mens yield (inntjening per passasjerkilometer) økte med 4,4 prosent til 0,93 svenske kroner (0,5 prosent opp justert for valutakurs).

Ganger man opp yield med trafikken får man billettinntektene flyselskapet har hatt i perioden.

Den kraftige marginoppgangen viser at billettinntektene økte selv om man altså fraktet færre passasjerer. I desember endte billettinntektene på 2,17 milliarder svenske kroner, opp fra 2,06 milliarder ett år tidligere.

Dette tallet inkluderer ikke ombordsalg og andre inntekter som frakt og lignende.

Både SAS og Norwegian opplevde en vekst i marginene i desember.

På grunn av Norwegians store virksomhet utenfor Skandinavia er det ikke like relevant å sammenligne de to selskapene lenger, men de to selskapene viste en helt annerledes utvikling i desember.

Norwegians trafikktall for desember, som ble sluppet mandag, viste en kraftig vekst, men selskapet slet også med å fylle alle de nye setene ettersom trafikken ikke vokste like fort.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at fokuset til SAS ligger på å øke enhetsinntektene, som han mener selskapet leverte på:

– Men fyllingsgraden på 68,9 prosent tilsier at hvert tredje sete var usolgt og der taper SAS terreng mot Norwegian og andre konkurrenter i Europa, sier Elnæs.

Les også

Norske flyplasser får 20 nye utenlandsruter

Trafikkfall i Europa – vekst innenlands

Ser man nærmere på de forskjellige segmentene til SAS viser de at det særlig var Europa-rutene som trakk ned.

Innenlands økte trafikken med 0,2 prosent i desember, mens kapasiteten ble økt med 3,0 prosent. Det var innenlandstrafikken i Norge som vokste, mens den falt i Sverige.

På langdistanse falt trafikken med 1,7 prosent, mens kapasiteten ble redusert med hele 6,9 prosent. Det var rutene til og fra Asia der nedgangen var størst, ifølge SAS.

I Europa og Skandinavia gikk trafikken ned med 2,7 prosent, mens kapasiteten økte med 0,6 prosent. Mellom de skandinaviske landene var trafikken opp, mens den falt på de øvrige Europa-rutene.

SAS skriver at de forventer å øke kapasiteten sin totalt i regnskapsåret 2019 (fra november 2018 til oktober 2019) med to til tre prosent, noe som er det samme målet som de har meldt om tidligere.

Kapasitetsveksten i første kvartal (november-januar) er også fortsatt ventet å ligge på fire til fem prosent.

Oppgangen skyldes hovedsakelig innfasingen av de nye Airbus A320neo-flyene som har flere seter enn flyene de erstatter. SAS har per 9. januar 24 slike nye Airbus-fly.

– Det blir interessant å se utviklingen i fyllingsgraden etter hvert som de nye og større Airbus A320neo-flyene kommer i drift. Den økte kapasiteten vil slå ut i lavere fyllingsgrad, sier Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Passasjerfall, men lønnsomheten bedres for Norwegian

  2. Bedre marginer og fullere fly for Norwegian

  3. Comeback etter pilotstreiken

  4. Annonsørinnhold

  5. Passasjerfall for Norwegian i juli

  6. SAS fraktet 1,9 millioner passasjerer i januar