Link Mobility ekspanderer internasjonalt med milliardoppkjøp

IT-selskapet Link Mobility kjøper selskap for 3,59 milliarder kroner og går inn i USA, Asia-Stillehavsregionen og Latin-Amerika.

Gründer, aksjonær og styreleder Jens Rugseth (i midten), teknologidirektør Torbjørn G. Krøvel og finansdirektør Thomas Berge i Link Mobility.
  • Eivind Bøe
Publisert:

Link Mobility kjøper det Sydney-baserte selskapet Soprano Design, i det som er deres første betydelige ekspansjon utenfor Europa.

Soprano Design ble startet i 1994 og har mer enn 4.000 selskaps- og myndighetskunder i bransjer som finans, helse, logistikk og utdanning, ifølge en melding om oppkjøpet.

Selskapet er en global leverandør av digitale kommunikasjonsplattformer. Tjenestene legger til rette for interaksjon gjennom blant annet SMS, MMS, e-post og Whatsapp.

Kjøpesummen er 3,59 milliarder kroner. Med oppkjøpet går Link Mobility inn i markeder som Asia-Stillehavsregionen, USA og Latin-Amerika.

– Bedre marginer

Samtidig som Link Mobility forsøker å vokse gjennom oppkjøp, taper selskapet penger på bunnlinjen, viste kvartalsrapporten som ble lagt frem i forrige uke. I årets første kvartal var nettotapet på 49,6 millioner kroner, etter at underskuddet i tilsvarende periode i fjor var på 316 millioner kroner.

Styreleder Jens Rugseth forteller at marginene er større i markeder utenfor Europa og oppkjøpet skal øke forhandlingsmakten overfor operatørene rundt omkring i verden.

Soprano gjør mye av det samme som Link, men er større enn dem på e-post. Link Mobility har i alt rundt 45.000 kunder, i tillegg til dem som kommer gjennom partnerne.

Alle som har en mobil i Norge vil månedlig få en melding fra Link Mobility, gjennom for eksempel vaksineinnkalling, om at skattemeldingen har kommet eller om du har kjøpt en fly- eller konsertbillett.

Link tjener penger for hver melding som går ut fra kundene, i tillegg til mer avanserte produkter som kommer på toppen av dette.

Soprano er per i dag 75 prosent eid av grunnlegger Richard Favero og resterende 25 prosent er eid av HT&E Digital Pty, som er børsnotert i Australia. Disse vil bli aksjonærer i Link Mobility ettersom 95 prosent av oppgjøret skjer ved å utstede nye aksjer i Link Mobility.

Det vil utstedes 88,7 millioner nye aksjer for 38,65 kroner per aksje, altså drøyt 3,4 milliarder kroner, mens resterende del av oppgjøret vil skje med kontanter.

Oppkjøpet av Soprano vil bidra med anslåtte 717 millioner kroner i «pro forma»-inntekter og 174 millioner kroner i cash-ebidta, ifølge meldingen.

Etter oppkjøpet vil Soprano-eierne bli store aksjonærer i Link Mobility med en eierandel på rundt 20 prosent av aksjene i selskapet.

Siden Link Mobility gikk på børs i fjor høst har de gjort fem oppkjøp. Det er en del av vekststrategien for å nå målet deres om å bli blant de tre til fem største aktørene globalt.

Aksjehopp

Aksjekursen til Link Mobility stiger etter på Oslo Børs etter oppkjøpsmeldingen. Kursen er opp 4,3 prosent etter å ha steget så mye som 11 prosent tidligere samme dag.

– Børsen lever sitt eget liv, men jeg er glad for at aksjonærene reagerer positivt, sier Rugseth.

– Ser dere noe som kan stanse oppkjøpet?

– Nei, egentlig ikke. Godkjennelse fra konkurransemyndighetene er en formell sak. Vi blir betydelig større gjennom dette, men får ingen dominant posisjon i enkeltland som tilsier at oppkjøpet vil bli stanset.

Analytiker Petter Kongslie i Sparebank 1 Markets kaller oppkjøpet «veldig interessant».

– De åpenbare synergiene ligger i det sammenslåtte selskapets evne til å bedre bruttomarginene gjennom skalafordeler og felles infrastruktur, sier Kongslie i et notat.

Sparebank 1 Markets var rådgiver i børsnoteringen til Link Mobility.

Børs-comeback

Link Mobility gikk på børs i fjor høst, og ble før noteringen priset til rundt 10 milliarder kroner. Markedsverdien til selskapet var ved sluttkurs fredag på 9,9 milliarder kroner på Oslo Børs. Da var sluttkursen på 36,34 kroner.

Link Mobilitys comeback på Børsen skjedde to år etter at amerikanske Abry Partners kjøpte IT-selskapet av børs for 3,4 milliarder kroner. Link Mobility ble grunnlagt av Jens Rugseth og Rune Syversen. De startet med løsninger for enveistekstmeldinger for bedrifter, men har etter hvert etablert seg som en mobilteknologiplattform som tilbyr omnikanalmeldinger for fysisk salg og nettsalg.

Les på E24+

Børskommentar: «Fest setebeltet. Nå ser langt flere aksjer fallklare ut»

Les på E24+

Teslas bitcoin-retrett gir jakt på grønnere krypto-alternativ

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Link Mobility
  2. Oppkjøp

Flere artikler

  1. IT-selskapet Link Mobility dropper milliardoppkjøp

  2. Link Mobility-aksjen raser til ny bunn – analytiker peker på vekst-bom

  3. Svak oppgang på Oslo Børs, men kraftig hopp for Link Mobility

  4. Betalt innhold

    – Vi tror flere selskaper vil skuffe på kostnadssiden

  5. Jens Rugseth er blitt 162 mill. rikere på én dag etter å ha kjøpt et selskap fra staten