Danske Bank har oppdaget feil i titusenvis av kundesaker

Feilene rammer omkring 800 kunder her i Norge.

Banken er nå i gang med å kontakte kundene som er blitt rammet av feilene

INTS KALNINS / NTB Scanpix
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:,

– Vi har identifisert problemer, som er av eldre dato, men som i noen tilfeller har påført våre kunder tap, sier Danske Bank-sjef Chris Volgelzang til nettavisen Finans.dk.

Ifølge Stian Arnesen, norsk kommunikasjonsdirektør i Danske Bank, er det omkring 800 norske kunder som har blitt rammet av feilene.

Oppdagelsene kommer etter en opprydding som banken har holdt på med, etter at banksjefen gikk inn i sin nye rolle i fjor sommer.

Noen av feilene har vært aktive i mer enn ti år.

Lover at det ikke blir økonomiske tap

Danske Bank driver fortsatt med undersøkelsene, og kan derfor ikke opplyse om hvor mye kundene har tapt gjennom feilene.

Samtidig sier de at de lover at ingen av kundene deres vil lide noen økonomiske tap når feilene har blitt rettet opp.

– Det er ikke til å unngå at man finner feil i en så stor bank. Nå legger vi frem alle sakene vi kjenner til, men vi fortsetter å grave, sier banksjefen.

– Siden vi aktivt er på leting, finner vi nå problemer som ingen ellers hadde oppdaget. Så løser vi de raskt slik at de ikke utvikler seg til store problemer, fortsetter han.

Rammer ulike sektorer

Blant feilene som banken har funnet, er det omkring 27.000 som har blitt rammet av ukorrekte estimater ved aksjehandel.

Banken forteller i en pressemelding, at selv om det har blitt oppgitt riktige kurser, har det vært feil i estimatene for gevinst og tap.

Det er også rundt 5.500 kunder som har opplevd feil knyttet til bankens håndtering av utbytteskatt, som er en del av bankens skattetjenester. Disse kundene er hovedsakelig fra Danmark.

Opp mot 3.000 bedriftskunder har opplevd at de ikke fikk riktige rabatter på spesifikke handler som ble avtalt, da rabattene muligens ikke var registrert riktig.

I pressemeldingen står det også at mindre enn 100 danske privatkunder har opplevd at betalingsvilkårene for tilbakebetaling av lån, er fremstilt på en slik måte at lånets løpetid er uendelig, på grunn av betalinger som ikke dekker påløpte renter.

I tillegg omhandler noen av feilene investeringsstrategier som ikke har blitt riktig utført, og som har ført til lavere eller høyere avkastning enn avtalt med privatkunder.

Banken sier at de vil kontakte de rammede kundene direkte så fort som mulig, samtidig som de vil holde relevante myndigheter, som DFSA og andre interessenter, informert gjennom hele prosessen.

Les også:

Les også

Norges Bank: Oljefondet kan bli sett på som et utenrikspolitisk redskap

Les også

Danske Bank varsler omfattende slanking

Her kan du lese mer om

  1. Danske Bank
  2. Aksjelive
  3. Bank
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Danske Bank sier nei til lånesøkere: – Vi prioriterer egne kunder

  2. Du får 200 kroner i «corona-rabatt» på nettleien

  3. Danske Bank varsler omfattende slanking

  4. Annonsørinnhold

  5. Lånevekst og dempet coronatap for Nordea

  6. Equinor peker på DNV GL for Castberg-feil