Reuters: Planlegger å teste Max-flyene på mindre erfarne piloter

Kriserammede Boeing skal peile seg inn mot å levere 52 fly av typen 737 Max per måned i februar 2020, samtidig vil det amerikanske luftfartstilsynet fortsette å teste ulykkesflyet, ifølge kilder. 

PARKERT: Umalte Boeing-fly parkert på en flyplass nær fabrikken i Renton, USA.

PARKERT: Umalte Boeing-fly parkert på en flyplass nær fabrikken i Renton, USA.

Foto: Lindsey Wasson Reuters
Publisert:,

Boeing har fortalt leverandører at de vil gjenoppta produksjonen av de mest solgte 737 Max-flyene, og at de planlegger å levere 52 fly i måneden i februar 2020. Deretter vil de trappe opp til rekorden, på 57 månedlige leveranser av flyene i juni, uttalte kilder til Reuters.

Nyheten skal ha blitt gitt til leverandørene gjennom et nettmøte i slutten av juli, men sa at planen kun var med forbehold om at regulatorer verden over løftet flyforbudet innen fjerde kvartal.

Etter nyheten steg Boeing-aksjen 4,56 prosent.

Nye tester

De amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) planlegger ny testing av den nye programvaren installert på 737 Max-flyene, sier kilder til avisen. Pilotene som skal prøve ut oppdateringen har rundt ett års erfaring med flyet.

Som en del av sin egen testprosess har Boeing invitert seniorpiloter til å teste programvaren og bruke simulatorer for å gjenskape situasjoner som ligner på dem som førte til flystyrtene. FAA ønsker på sin side å prøve ut mindre erfarne piloter.

Les også

Qantas flyr 19 timers flyturer for å teste kroppens reaksjon

For å utføre testene ba FAA flere flyselskaper, deriblant Southwest Airlines, American Airlines og United Airlines om å oppgi navn på nyere piloter som har fløyet med Max minst én gang. De tre flyselskapene opererer i stor grad med 737 Max-flyene i sin flåte.

Annonsørinnhold

Testene indikerer at FAA beveger seg nærmere en godkjenning for kommersiell flyging, og er sannsynligvis første steg mot å opprette en bredere testgruppe. En kilde uttalte til avisen at testene skulle utføres den første uken i september, men at de har blitt forskjøvet til midten av måneden.

Siden april har flymakeren kjørt flere runder med testflyginger for å prøve den nye programvaren. Testene har foregått både i luften og i flysimulatorer.

Vil opp på rekordnivå

Ettersom flyene ble parkert da Boeing var på vei opp mot rekordproduksjonsnivå får flyselskapene med flyet i flåten dobbelt opp med press.

Enten må de forberede seg på å komme tilbake på banen så snart flyet er godkjent, men også risikere å gå ned dersom flyforbudet gjelder lenger enn forventet.

Boeing-sjef Dennis Muilenburg fortalte analytikere sist måned at Boeing forventer å kunne opprettholde sin nåværende månedlige produksjonsrate på 42 fly, etterfulgt av trinnvise økninger som vil bringe produksjonshastigheten opp på 57 i løpet av 2020.

Som svar på spørsmål fra Reuters, sa talsmann for Boeing, Paul Bergman, at Boeing oppdaterte produksjonsplanen for 737 for å gjenspeile tidsforutsetningene at flyet er tilbake i luften.

– Selv om antagelsen gjenspeiler Boeings beste estimat på dette tidspunktet, vil det faktiske tidspunktet bestemmes av FAA og andre internasjonale luftfartsregulerende myndigheter og kan avvike fra estimatet.

Ulykkene som rammet selskapet

Boeing ble satt på bakken verden over i mars etter to dødsulykker henholdsvis i Indonesia og Etiopia, som kostet 346 mennesker livet.

Siden den gang har flyselskaper med flyet i store deler av sin flåte måttet avlyse tusenvis av flyginger, som igjen fører til mindre flåter og spiser av selskapenes lønnsomhet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Klokken tikker: Fem måter Norwegian kan løse milliardfloken

Av norske flyselskaper er Norwegian rammet hardest av krisen. De er blant Boeings kunder som venter leveranse på mange Max-fly.

– Vi regner (at flyene blir stående, journ.anm.) et stykke ut i oktober, men jo lengre flyene er på bakken jo mindre taper vi per måned fordi vi har mindre bruk for innleie av alternative fly og lignende, fordi sommersesongen avtar, sa finansdirektør og fungerende konsernsjef Geir Karlsen til E24 i juni.

Irske Ryanair har også merket effektene av flyforbudet, og uttalte at dersom 737 Max ikke er i luften igjen innen november vil det kunne påvirke vekstplanene for neste sommer.

Boeing hadde ikke kommentar til saken, og FAA besvarte ikke avisens henvendelser.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold