«Kappløp» kan ryste shippingindustrien på nytt

Ikke før peker pilene så smått oppover for containerrederiene, så legges det igjen inn bestillinger på nye skip.

GIGANT: CMA CGM er blant selskapene som har bestilt nye skip. Her kjempen «Benjamin Franklin».
  • E24
Publisert: Publisert:

To milliardærer, som kontrollerer hver sin shippinggigant, er i ferd med å ryste en hardt prøvet industri på nytt.

Franskmannen Jaques Saade, milliardæren bak CMA CGM SA, verdens tredje største containerskipsrederi, bestilte nylig ni gigantiske skip som kan ta 22.000 containere, skriver Bloomberg.

Bare dager etter bestilte Gianluigi Apontes Mediterranean Shipping, verdens neste største containerrederi, elleve tilsvarende skip.

Totalt bestilte de to rederiene skip for 2,9 milliarder dollar (23,7 milliarder kroner), ifølge nettstedet.

Analytiker mener det er det siste shippingbransjen trenger nå.

– Problemet med industrien er at det rett og slett er for mange skip. Jeg har problemer med å se hvor disse skal passe inn, sier Toby Yeabsley, analytiker i Vessels Value til Bloomberg.

Shippingindustrien har de siste årene vært preget av overkapasitet og fallende rater, som blant annet førte til at shippingselskapet Hanjin gikk konkurs.

Danske A.P. Møller-Mærsk fikk nylig børsjuling etter å ha lagt frem tall for tredje kvartal. Deres containerdivisjon Mærsk Line leverte bedre enn i de foregående kvartalene, men fraktvolumene var lavere og ratene hadde steget mindre enn ventet.

Les også

Dansk gigant straffes på børs etter milliard-tap

Les også

– Vi ga bort produktet gratis i to og et halvt år

Les også

Mærsk kjøper 130 containerskip

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Shipping

Flere artikler

  1. Bestilt nye containerskip for 315 milliarder i år: – Verftene har endelig overtaket

  2. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  3. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  4. Betalt innhold

    Børskometen med eksploderende rater

  5. Aldri har flere veddet mot Mærsk