H&M slår forventningene etter tilbudsgrep
Etter et svært tungt 2018, slår den svenske klesgiganten tilbake, og leverer overraskende sterke tall i andre kvartal.
COMEBACK: Det foregår store omveltninger i klesbransjen som har truffet H&M hardt de siste årene, men 2019 kan vise at det er lys i enden av tunnelen.
H&M omsatte for 57,47 milliarder svenske kroner i andre kvartal, noe som representerer en vekst på 11 prosent i svenske kroner.
På forhånd ventet analytikerne en omsetning på 57,2 milliarder svenske kroner, ifølge Infront.
Klesgiganten skriver i rapporten at de ser raske endringer i klesindustreien, og at hardt arbeid og flere utfordringer gjenstår, ifølge Infront.
Norsk fond traff blink i XXL
Droppet tilbudene
Et utbredt problem i klesbransjen har vært det årelange prispresset blant de store kjedene, som har gjort at man i enkelte tilfeller har priset seg til tap.
Nå skriver H&M at man har hatt salgsutvikling med fokus på flere varer solgt til fullpris og færre tilbud.
Salget målt i lokal valuta økte med 6 prosent i samme periode. Her ventet analytikerne en vekst på 5,5 prosent, ifølge Dagens Industri.
Klesgiganten skal etter planen publisere sin fullstendige rapport for andre kvartal i neste uke.
Stenger butikker i Europa
H&M sier kjeden vil fokusere på vekstmarkeder i tiden fremover, og vil åpne 175 nye butikker i disse markedene i 2019 alene.
Egypt og Mexico er to markeder vil rulle ut franchiser i løpet av året.
I Europa er bildet annerledes, og antallet H&M-butikker på kontinentet vil reduseres med 50 i løpet av året, skriver selskapet i rapporten.