Analysesjef om børsnoteringene til Uber og Lyft: – Det er bobletendenser

Karl Johan Molnes i Norne Securities er skeptisk til årets store noteringer på Wall Street. Det er for mye penger der ute, mener han. 

KONKURRENTER: Uber er størst med virksomhet i over 60 land. Senere i år vil selskapet følge etter Lyft som gikk på børs ved utgangen av mars.

Foto: Scott Olson AFP
Publisert:

– Når Uber og Lyft er det beste Wall Street klarer å finne frem, er ikke det spesielt imponerende. Alle investorer leter etter ekte vekst, men det er mangel på gode alternativer nå, sier analysesjef Karl Johan Molnes i meglerhuset Norne Securities.

Lyft gikk på børs den 29. mars som den første av de nye, konkurrerende taxitjenestene. Aksjen ble satt til 72 dollar stykket, hvilket verdsatte selskapet til 24 milliarder dollar, i overkant av 200 milliarder kroner.

Senere i år står Uber for tur. Børsnoteringen er ventet å bli årets største. Selskapet tar sikte på en verdsettelse på 100 milliarder dollar. Tidligere har 120 milliarder dollar blitt nevnt.

Men Karl Johan Molnes lar seg ikke begeistre.

– I seg selv er jeg skeptisk til det å regne på børsverdier i runde tall. Og når man så lurer på enten 100 eller 120 milliarder dollar, er det et for stort sprik mellom summene. Det tyder på bobletendenser. Det er for mye penger der ute, sier han.

Tjener kanskje aldri penger

I tillegg til problematisk prising er Molnes skeptisk til hva slags nyvinning Lyft og Uber representerer.

Karl-Johan Molnes

Foto: Norne Securites

– Hva går virksomheten til disse selskapene ut på? De kjører taxi, en bransje hvor man ikke får lønnsomhet før man får begrenset tilbudssiden. Men vi ser allerede at det kommer en rekke andre apper som dette her og lønnsomheten blir mindre for selskapene, ikke større.

Uber har i dag 91 millioner brukere og er med det den mest populære taxiappen. Men lønnsom drift kan de ikke skryte på seg. I 2018 tapte selskapet over 3 milliarder dollar.

Og i prospektet for børsnoteringen har selskapet skrevet at de forventer en betydelig utgiftsøkning i tiden som kommer og at det er en mulighet for at selskapet aldri vil tjene penger.

En vekstdrøm

Likevel blir Uber og Lyft to av årets største Wall Street-noteringer. Betyr det at det er en mangel på innovasjon?

Karl Johan Molnes svarer at dette viser at 5G-teknologien, «det neste store», ikke har kommet så langt som man hadde håpet.

– Man har ikke kommet dit at det er noe å investere i ennå. 5G er fremdeles det store, hvite håpet, men siden investeringsmulighetene fremdeles er flere år unna, sitter vi nå igjen med Uber og Lyft som en vekstdrøm. Men realiteten er at dette ikke er noe mer enn en globalisert bestillingsapp, sier han.

KRAFTIG FALL: Lyft-aksjen siden første handelsdag 29. mars i år. Fra første handelsdag er aksjen en tredel mindre.

Foto: Infront

Lyft trenger et løft

På Wall Street har også begeistringen for Lyft kjølnet etter at aksjen endte 10 prosent høyere enn noteringsprisen etter den første dagen med handel.

Tre uker inn i selskapets levetid på Nasdaq-børsen i New York har aksjen falt med nesten 30 prosent. Og det behøver ikke stoppe der.

Analytikere fra Wedbush Securities tror Ubers kommende notering vil legge ytterligere press på Lyft-aksjen i tiden som kommer

– Vi mener det er mye arbeid og tid som venter før vi er der at investorer starter å føle at de går glipp av «det neste Amazon» selv om vi mener Lyft er i en god markedsposisjon, heter det i et notat ifølge CNBC.

Her kan du lese mer om