Stengte fornøyelsesparker førte til ti mrd. mindre i inntekter
Coronaeffektene medfører en nedgang i inntektene samlet sett på 14,6 milliarder kroner.
I fjor var Disneys segment «Parker, opplevelser og produkter» det raskest voksende segmentet for selskapets inntjening. Etter at Disneyland-parkene ble stengt i mars var det derfor knyttet stor spenning til hvordan dette ville påvirke inntektene.
Ubrukt sesongkort under korona? Dette kan du kreve tilbake– Coronaeffekten og tiltakenes konsekvenser for å forhindre spredning påvirker segmentene våre på flere måter, men mest betydelig er det for Parker, opplevelser og produkter. Vi anslår coronaeffekten på driftsinntektene i denne delen av virksomheten til å være omtrent én milliard dollar, skriver selskapet i rapporten.
For segmentet falt driftsresultatet med 58 prosent sammenlignet med i fjor.
I kvartalet havnet inntektene på 18 milliarder dollar, og økte fra 15 mrd. dollar. Det var bedre enn ventet, og konsensus var ifølge Refinitiv på 17,8 milliarder dollar. Det var på forhånd ventet et resultat per aksje på 89 cent, men i andre kvartal endte resultatet per aksje på 60 cent.
Morris-eier åpner for konkurs
Resultatnedgang på 51 mrd.
Driftsresultatet endte på 475 millioner dollar, ned fra 5,5 milliarder dollar (51 mrd. kroner) samme kvartal året før. Det er en nedgang på 91 prosent.
I etterhandelen steg først aksjen, før den si skrivende stund er på vei ned med et fall på 1,45 prosent. Aksjen endte dagen ned 2,05 prosent da Wall Street stengte.
Coronaeffektene medfører en nedgang i inntektene sett under ett med 1,4 milliarder dollar, tilsvarende 14,36 milliarder kroner.
– Effekten på andre segmenter inkluderer blant annet lavere annonseinntekter, lavere seertall i inneværende kvartal på liveshow og høyere tap av inntekter hos Studio Entertainment grunnet stengingen av teatre og scener, står det videre i rapporten.
Telenor og Viasats TV-satsing skal hete Allente
I tillegg har innspilling og produksjoner til filmer og TV blitt utsatt på grunn av pandemien, som også påvirker resultatet.
Økning for Disney+
Samtidig er dette den andre kvartalsrapporten etter at den nye strømmetjenesten Disney+ ble lansert, og investorene har derfor rettet ekstra oppmerksomhet mot disse tallene.
Disney+ økte antallet betalende abonnenter til 33,5 millioner. Ved slutten av fjoråret hadde Disney 26,5 millioner betalende abonnenter.
I første kvartal av regnskapsåret valgte Disney å ikke legge frem utsikter for strømmetjenesten i kvartalet, eller fremover.
Under presentasjonen skal Disneys finansdirektør ha sagt at Disney+ har 54,5 millioner abonnenter, og at de passerte milepælen med 50 millioner abonnenter tidlig i april, ifølge Dow Jones Newswires.