Hedgefondtopp tungt inn i tørrlast etter kollapsen

Joakim Hannisdahl har stor tro på tørrlast, men holder seg unna alt annet i shippinghedgefondet sitt. To sektorer vurderer han å vedde på aksjeras for.

Illustrasjonsfoto. Blant de toneangivende tørrlastrederne på Oslo Børs er John Fredriksen og Tor Olav Trøim.
Publisert: Publisert:

Hannisdahl, den tidligere analysesjefen som nå leder det ferske shippinghedgefondet Cleaves Shipping Fund, brukte starten av året på å posisjonere seg i aksjemarkedet.

Nå er veddemålene valgt, der i overkant av 50 prosent av porteføljen er plassert i tørrlastaksjer, ifølge et brev til kundene. Resten er kontanter.

– Vi er svært optimistiske til tørrlast fremover, kommenterer Hannisdahl.

– Selv om vi estimerer at tørrlastinntjeningen gjennomsnittlig kommer til å være rundt samme nivå som i 2021, så tror vi ikke dette er reflektert i den nåværende prisingen av aksjene, fortsetter han.

Les på E24+

Slik navigerer spesialistene blant shippingaksjene

Satser på Trøim og Fredriksen

Inntjeningen til tørrlastskipene, som frakter råvarer som kull og jernmalm, har kollapset i år, men flere analytikere ser lyst på utsiktene.

– Vi har lenge argumentert for et sesongmessig skifte etter kinesisk nyttår og OL i Beijing. Fondet er perfekt posisjonert til å dra nytte av forventet kort og langsiktig bedring i segmentet, forklarer hedgefondsjefen.

Første kvartal er sesongmessig en svak periode for tørrlastmarkedet, der Kina er et sentralt område, preget av sesongmessige lavere volum, dårligere vær og høyere flåtevekst.

Veddemålene til fondet er 2020 Bulkers, Diana Shipping Company, Genco Shipping & Trading, Golden Ocean, Star Bulk og Seanergy Maritime.

Joakim Hannisdahl.

Tor Olav Trøims 2020 Bulkers og John Fredriksens Golden Ocean er notert på Oslo Børs, mens resten kun er notert på New York-børsen.

Sist uke ble det også kjent at First Fondene-forvalter Martin Mølsæter i januar hadde økt veddemålet sitt på Golden Ocean.

«Etter OL og kinesisk nyttår nå i februar bør ratene kunne øke betydelig. Kineserne har stengt ned mye industri for at det skal være blå himmel under OL i de største byene», skriver Mølsæter i en oppdatering.

Les også

Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

– En av de verste resultatsesongene

Hannisdahl holder seg for øyeblikket altså borte fra både bilfrakt, gassfrakt, containerfrakt og oljefrakt.

– Oljetankere har falt rundt ti prosent på børs siden vi solgte oss ut i desember, og spotratene for VLCC-er på nøkkelruten mellom Ras Tanura i Saudi-Arabia og Kina er nå på sitt laveste noensinne.

– Selv om utsiktene er lyse fra fjerde kvartal 2022, så virker det ikke attraktivt å ta et veddemål på sektoren på dagens prising når det er historisk lav inntjening, midt i en av de verste resultatsesongene.

Bilfrakt og containerfrakt følges nøye med for å finne muligheter til å shorte aksjene, altså vedde på kursfall, ifølge den ferske oppdateringen.

– Det virker å være den perfekte kombinasjon av sterk inntjening, men en vegg av nybygg foran oss. Men aksjene er for øyeblikket priset for lavt med tanke på hvor vi er i syklusen og vi har derfor ikke tatt noen posisjoner ennå.

Hannisdahl omtaler synet på frakt av flytende naturgass (LNG) som «nøytralt».

Publisert:
Gå til e24.no