Forbrukerrådet kontaktet Økokrim etter Nordic-tiltale: – De lurte kundene

Norske småsparere var «dødsdømte» i det øyeblikket de overførte sparepengene sine til Nordic Securities, mener Forbrukerrådet. De tar et nytt blikk på saken i lys av Økokrims tiltalebeslutning.

MENER TUSENER VAR SKADELIDENDE: Forbrukerrådet og finans-fagdirektør Jorge Jensen har tatt kontakt med Økokrim etter tiltalebeslutningen.
Publisert:

– Vi har tatt kontakt med Økokrim for å bli bedre kjent med tiltalen og hva Økokrim tenker rundt småspareres situasjon, sier fagdirektør for finans, Jorge Jensen, til E24.

– Selskapets rådgivning var ikke bare mangelfull, det ble gjort en aktiv innsats for å lure kundene, sier han.

Torsdag kunngjorde Økokrim at Nordic Securities-gründerne Endre Tangenes og Erik Egenæs er tiltalt for grovt bedrageri. Begge nekter straffskyld.

– Påstandene fra Forbrukerrådet fremstår som svært tabloide, svarer advokat Arnt Angell, som i mange år har representert selskapet og nå er forsvarer for Tangenes.

Ifølge tiltalen har Nordic-toppene brutt god forretningsskikk etter verdipapirloven, blant annet ved å underslå den høye risikoen forbundet med kjøp av aksjer i The Nordic Group (TNG). Dette var morselskap til Nordic Securities.

Tilsynsrapport: 90 prosent tapte

Bedrageri-tiltalen viser til at 39 personer skal ha tapt 46,7 millioner kroner på kjøp av TNG-aksjer.

Tilsynssaken rundt tapene til Nordic-kunder, som fikk snøballen til å rulle inn i Økokrim, er imidlertid langt mer omfattende:

Ifølge Finanstilsynet solgte meglerne i Nordic Securities ofte «svært kortsiktig» rådgivning. Kundene ble solgt CDF-kontakter og aksjer «med svært høye tradingrelaterte omkostninger i forhold til egenkapitalen».

Det var meglerne som presset på for kortsiktig trading og hyppige transaksjoner, ofte over telefon og flere ganger om dagen. Kunder som nølte med å følge meglernes råd, ble ofte overtalt av megler, ifølge tilsynets knusende dom fra 2017.

Finanstilsynet – som selv gikk til politianmeldelse – fastslo at 90 prosent av Nordic-kundene tapte penger på CFD-/aksjetrading, basert på data på de 300 største kundene.

Angell påpeker overfor E24 at selskapet bestred flere av tilsynsfunnene.

Les også

Bopartner-saken: To tiltalt for grovt bedrageri

Mener tusenvis var skadelidende

Imens anslår Forbrukerrådet at Nordic Securities totalt har hatt mellom 1.800 og 3.000 kunder som kan ha vært skadelidende.

– Tilsynet avslørte blant annet hvordan rådgivere ga motstridende råd om kjøp og salg av aksjer med en telefonsamtales mellomrom, ikke for å tjene kundenes sak, men for å tjene mest mulig penger på dem, sier Jensen.

Han har fulgt saken lenge og har lenge ment at tilsynsrapporten tegnet et bilde av småsparere som var «dødsdømte» i det øyeblikket de overførte sparepenger til Nordic Securities.

– Vi reagerte også på hvordan selskapet dumpet sine egne aksjer når tilsynet begynte å undersøke driften, noe som også påførte kundene store tap, sier Jensen.

Avviser aksje-dumping

Jensens uttalelser er forelagt Elden-advokatene som har representert selskapet i en årrekke, Arnt Angell og Tony A. Vangen, som nå er forsvarerne til henholdsvis Erik Tangenes og Endre Egenæs.

– Saken gjelder et begrenset antall TNG-aksjer, og har ingenting med aksjemeglingen som skjedde i selskapet å gjøre. For øvrig avviser Tangenes at TNG-aksjene ble dumpet slik som påstått av Forbrukerrådet, skriver Angell til E24.

Egenæs’ forsvarer Tony A. Vangen, som tidligere har gått kraftig i rette med Forbrukerrådets karakteristikk mot Nordic, svarer kortfattet når E24 spør om kommentar:

«Vi forholder oss til tiltalen, og kan ikke se at Forbrukerrådets antagelser omfattes av den».

Publisert:
Gå til e24.no