Snap-aksjen raser i etterhandelen etter resultatslipp

Snap-aksjen faller mer med enn 20 prosent etter at de publiserte sitt resultat for tredje kvartal.

Snap Inc. kommer med sitt resultat for tredje kvartal.
Publisert:

Selskapet Snap Inc. som eier Snapchat omsatte for 1,12 milliarder dollar i tredje kvartal. Dette er en økning på seks prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Aldri tidligere har selsakpets salgsvekst vært lavere, ifølge Bloomberg.

Brutto driftsresultat for kvartalet er på 73 millioner dollar. I oktober i fjor var tallet 174 millioner dollar.

Selskapet hadde et underskudd på 360 millioner dollar. Underskuddet trekkes ned av det selskapet omtaler som «restruktureringskostnader» på totalt 155 millioner dollar.

Les på E24+

Aksjeskolen #5: Styr unna taperaksjer

Raser i etterhandelen

Snap-aksjen raser i etterhandelen etter fremleggelsen av kvartalstallene og er ned mer enn 25 prosent.

Både Facebook-eier Meta og Google-eier Alphabet faller tungt i etterhandelen etter Snaps resultatslipp.

Selv om inntektene falt opplevde selskapet å få flere brukere. Antallet daglige aktive brukere endte på 363 millioner, noe som er 19 prosent over fjoråret. Analytikerne ventet på forhånd at selskapet ville rapportere om 358,7 millioner daglig aktive brukere.

Snap velger å ikke gi prognoser for fjerde kvartal på grunn av «usikkerhet knyttet til driftsforholdene». Likevel skriver selskapet at de i «interne prognoser» nå ser for seg en flat inntektsutvikling i kvartalet.

I rapporten skriver Snap at de har tatt grep og fokusert på tre strategiske prioriteringer:

– Vi skal øke brukere og engasjementet, igjen få opp vekstenttakten og investere i mer teknologi, sier Evan Spiegel, administrerende direktør i Snap Inc.

Slo forventningene

Tallene for andre kvartal viste at selskapets omsetning endte på 1,1 milliarder dollar. Resultatet etter skatt var samtidig på minus 422 millioner dollar.

I andre kvartal økte det daglige antallet aktive brukere til 247 millioner, som var en økning på 18 prosent fra samme periode i 2021.

Det slo forventningene på 344,2 millioner brukere ifølge StreetAccount.

Snap har som mange andre selskaper, også kjent på konsekvensene av krigen i Ukraina.

Flere annonsører satt sine reklamekampanjer på pause rett etter Russlands invasjon i Ukraina. Det påpekte selskapets finansdirektør, Derek Andersen, i forbindelse med fremleggingen av årets første kvartalsrapport.

Anderson påpekte da at annonsører fra mange ulike sektorer meldte om bekymring for økte kostnader, forsyningsutfordringer, høyere renter og økonomisk risiko knyttet til Ukraina-krigen.

Betaling

I juni i år ble det kjent at selskapet innfører en abonnementsversjon av Snapchat, for å øke selskapets inntekter.

Betalingsversjonen får navnet Snapchat+ og skal koste om lag 40 kroner i måneden. Den skal gi tilgang til fordeler som ikke finnes i gratisversjonen, heter det i en uttalelse fra den California-baserte eieren Snap

Over 332 millioner mennesker bruker Snapchat daglig, ifølge Snap.

I en tidligere versjon av denne saken sto det at Snapchat+ ikke skulle rulles ut i Norge. Det stemmer ikke, og ble rettet opp fredag 21. oktober klokken 18.51.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om