Obligasjonseierne godtok Norwegians redningsplan

Norwegian-ledelsen sikret mandag en ordning på gjeldsproblemene sine.

Norwegian-aksjen er så langt i år ned nær 70 prosent på Oslo Børs. Selskapet har både i fjor og i år hentet inn milliarder gjennom såkalte emisjoner for å holde seg på vingene.

David Peacock
Publisert:,

– Vi er fornøyd med obligasjonseiernes valg om å utsette betalingsfristen ettersom det vil gi oss ytterligere finansielt spillerom fremover. Vi mener det demonstrerer tro på vår strategi og støtter de viktige grepene Norwegian tar for å bli lønnsomme igjen, uttaler midlertidig konsernsjef Geir Karlsen i en melding.

Gjeldsdramaet som har preget Norwegian den siste tiden ble avgjort på et obligasjonseiermøte mandag.

Norwegian-aksjen opplever heftig turbulens etter avgjørelsen og falt til ti prosent i minus kort tid etter meldingen, mens den før meldingen var opp rundt seks prosent. Deretter henter den seg inn og er klokken 14.05 opp rundt tre prosent til kurs 40,5 kroner.

Bakgrunn: Skjebnemøte for Norwegian mandag

Fikk pant i landingsrettigheter i bytte

Flyselskapet ba om å få en forlengelse av to milliardlån, på samlet 3,4 milliarder kroner, i obligasjonsmarkedet som egentlig skal betales tilbake i desember 2019 og august 2020.

I bytte mot en utsettelse av forfall tilbød Norwegian obligasjonseierne sikkerhet gjennom pant i et datterselskap, som igjen skal kontrollere landingsrettigheter (sloter) på flyplassen Gatwick, og en ekstrabetaling ved forfall.

Samlet fikk Norwegian støtte fra 89,80 prosent av eierne i et lån på 250 millioner euro og 99,64 prosent av eierne i et lån på 964 millioner svenske kroner, opplyses det.

Utsettelsene på to år var viktige for å sikre Norwegians pressede finanser før den tøffe vintersesongen. Flyselskapet er for øyeblikket i en situasjon der det skal snu fra vekst til lønnsomhet.

– Selskapets drift fortsetter å forbedre seg og vi er på vei til å nå målene om kostnadsreduksjoner på to milliarder kroner i 2019, understreker Karlsen i meldingen.

Møtte motstand

Norwegian har møtt motstand fra obligasjonseiere som eier mer enn 20 prosent etter at det sendte ut forslaget som mandag ble godtatt, der Sissener Canopus-forvalter Jan Petter Sissener og hans sønn Philippe Sissener har stått i front i et forsøk på å skyte det ned.

Flere av obligasjonseierne, inkludert Sissener, har gitt uttrykk for at de ønsker en såkalt emisjon, en kapitalinnhenting, eventuelt at gjeld konverteres til aksjer.

En emisjon vil imidlertid trolig innebære at dagens aksjonærer, blant annet storeierne Bjørn Kjos og Bjørn Kise, kan få utvannet sin eierandel i selskapet. Når det trykkes mer aksjer vil det også bidra til å presse ned aksjen, som allerede har falt rundt 70 prosent det siste året.

Norwegian har lenge slitt med for lite penger og hentet både i fjor og tidligere i år flere milliarder kroner for å holde flyselskapet i luften.

Selskapets sterke vekst har vært utfordrende for lønnsomheten, og samtidig preger utfordringene knyttet til motorene på Dreamliner-flåten og Boeing 737 Max-flyene.

Her kan du lese mer om