Nel: Enorme muligheter for grønn hydrogen, utfordringen er å velge

Hydrogenselskapet Nel øker ordrereserven og ser enormt potensial i grønn hydrogen, men store vekst- og skaleringskostnader gjør det fortsatt usikkert når driften vil gå i pluss.

STERKE UTSIKTER: NEL-sjef Jon André Løkke ser gigantpotensial for grønn hydrogen på lang sikt.

Foto: Camilla Knudsen, E24
Publisert:

Hydrogenselskapet Nels inntekter stiger til 122 millioner kroner i første kvartal fra 112 millioner ved samme tid i fjor, mens det totale underskuddet øker til 51 millioner kroner fra 30 millioner.

Ordrereserven har derimot økt til drøye 600 millioner kroner i begynnelsen av mai, fra 350 millioner ved slutten av 2018.

– Vi har nå mer i ordrereserven enn hele omsetningen i fjor, så selv om potensialet er størst på litt lenger sikt, så er det klart at det er mye business for oss også i det korte bildet, sier Nel-sjef Jon André Løkke til E24 etter resultatpresentasjonen.

Han legger til at ordrereserven vil føre til økte inntekter primært i andre halvår.

Les også

Venter kraftig hopp i Nel-aksjen

Aksjen stiger, analytikere er positive

Nel-aksjen stiger i skrivede stund over ti prosent til 8,2 kroner. Analytikere er også positive til dagens rapport.

– Tallene var bedre enn ventet, sier Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets til E24. Han hadde ventet ebitda på minus 40 millioner, mens fasiten viste minus 35 millioner.

Meyer understreker at selskapet har fått bedre kontroll på kostnadene og at ordreinntaket er sterkt.

– Utsiktene for Nel er veldig positive, legger han til. Meglerhuset har et kursmål på 9,2 kroner per aksje.

Norne Securities er også svært positiv, med et kursmål på 11,95 kroner.

– Nel er i en sterk vekstfase og underskudd nå er bare naturlig, sier Karl Johan Molnes i Norne, som er betrygget av den sterke kontantposisjonen.

– Mulighetene i grønn hydrogen på ulike områder, som for eksempel stålproduksjon, er enorme og vi opprettholder derfor vårt positive syn etter rapporten, legger han til.

Både Norne og Sparebank 1 Markets var tilretteleggere i den siste emisjonsrunden til Nel.

Grønn stålproduksjon

På resultatpresentasjonen trekker Nel-sjefen også spesielt fram mulighetene i overgangen til grønn stålproduksjon, ved at kull erstattes med fornybar energi som grønn hydrogen.

I april fikk Nel kontrakt for levering av elektrolyseløsninger til svenske Hybrit Development, som har et pilotprosjekt for fossilfri stålproduksjon. Hybrits prosjekt vil kunne kutte Sveriges CO₂-utslipp med 10 prosent, ved å bruke 15 TWh med fossilfri elektrisitet, ifølge Nel.

– Markedspotensialet her er massivt og det totale potensialet for CO₂-fri stålproduksjon er rundt tre ganger så stort som ammoniakk. Vi forsøker å posisjonere oss så godt som mulig for disse potensielt store markedene, sier Løkke.

– Interessen for hydrogen-løsninger er fortsatt rekordhøy med store muligheter fremover og vi jobber kontinuerlig med å optimalisere mellom nåværende forretning og langsiktig strategisk posisjonering, sier han videre.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor må hydrogenselskapet Nel hente penger igjen og igjen

Driften fortsatt negativ

Vekstfokus og langsiktig oppskalering vil fortsatt ha en negativ effekt på Nels mulighet til å levere et positivt driftsresultatet (EBITDA) på kort sikt, ifølge rapporten fra Nel.

Nel-sjefen vil ikke si når det kan snu i pluss.

– Det kommer an på hvor ambisiøse vi er på å ta markedsandeler og vokse i nye markeder. Jeg vil ikke risikere å skuffe investorer ved å si noe eksakt om dette, når planene raskt kan endre seg ved at man ser nye muligheter i nye markeder, sier Løkke.

– Antall forespørsler er så mange at vi må screene hvilke muligheter vi skal bruke tid og ressurser på, tilføyer han.

Nel-sjefen er veldig komfortabel med dagens finansiering.

– Vi er godt finansiert nå med den kapitalen vi har hentet inn. Med de planene vi har i dag, så har vi foreløpig ingen intensjoner om å hente inn mer penger i markedet. Det måtte i så fall være om vi ser en stor potensiell mulighet som gjør at vi må se på finansieringen igjen, sier han.

Nikola-samarbeid og globale muligheter

Det har vært knyttet stor interesse til samarbeidet med lastebilprodusenten Nikola, og deres utrulling av hydrogenlastebiler.

– Vi jobber tett med dem på ukebasis for å forstå deres utrullingstakt, for vi må jo ligge litt i forkant av dem, sier Løkke.

Han forteller at de er kontinuerlige diskusjoner med Nikola.

– De diskusjonene pågår, men akkurat når de konkluderes, må vi komme tilbake til.

Nel har 95 prosent av sin omsetning utenfor Norges grenser.

– Når det kommer til hydrogenstasjoner for biler, så er Sør-Korea et veldig spennende marked, mens når det kommer til busser, er kanskje Europa det markedet som vi kommer til å se mest aktivitet og for lastebil er det åpenbart USA, sier Løkke.

Les også

Nel-aksjen til værs på Oslo Børs

Les også

Venter kraftig hopp i Nel-aksjen

Her kan du lese mer om