Frontline-sjefen frykter tung høst i tank: – Mer usikkert enn noensinne

Vinteren er den tiden på året hvor pengene skal fosse inn i tankrederiene, men i år kan coronaeffekter stikke kjepper i hjulene for supersesongen.

USIKKERT MARKED: Frontline-sjef Robert Hvide Macleod tror ikke høysesongen blir som vanlig i år. Her et tankskip som legger til i havnen Qingdao i Kina. Illustrasjonsbilde.

Ali Mohammadi / Bloomberg
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

– For første gang siden jeg startet i Frontline vil annet halvår bli svakere enn første halvår. Langsiktig er vi svært godt posisjonert, men det korte bildet er mer usikkert enn noensinne, skriver Frontline-sjef Robert Hvide Macleod i en e-post til E24.

Tankrederiet han har ledet siden 2014 hadde en historisk høy inntjening i første halvår i kjølvannet av et brennhett marked i vår med stor etterspørsel etter tankskip, som deretter har snudd kraftig ned.

Nå står det som vanligvis er den beste sesongen snart for døren, men i år har coronautbruddet sendt bølger inn i markedet for oljefrakt.

Les også

Tidligere fotballstjerne har tre millioner i Fredlys tanksatsing

Les også

Pengene fosset inn i tankrederier: – Det svinger jo voldsomt

– Helt annerledes

Ifølge shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities er vanligvis høysesongen i tankmarkedet omtrent fra oktober til februar, mens resten av året er lavsesong.

– Nå kommer vi inn mot høysesongen, som vanligvis nå starter i løpet av en måned.

– Problemet i år er at dynamikken er helt annerledes. Vi tror sesongen vil være der som den alltid er, men den vil være kraftig utvannet – fordi du ikke har like mye etterspørsel etter frakt av olje fordi Opec har kuttet produksjonen og USA og andre produserer mindre, sier han.

Oljekartellet skrudde igjen kranene da oljeetterspørselen sviktet. Ifølge Frontline-sjefen forsvant en av tre oljelaster på stortankskip (VLCC) i Midtøsten i sommer.

Tankaksjene Frontline, Hunter Group, ADS Crude Carriers og Okeanis er notert på norske markedsplasser. Utvikling i prosent siste år:

Ifølge Macleod har august og tidlig september historisk sett vært en sesongmessig svak periode, typisk grunnet at vedlikeholdsperioden for raffineriene i oktober reduserer etterspørselen.

I tillegg er eksporten fra Saudi-Arabia vanligvis lavere fordi mye olje benyttes til kraftproduksjon til luftkjøling i den varmeste sommertiden, påpeker han.

– Vi er derfor på en sesongbunn rent aktivitetsmessig, mens det normal tar seg opp utover høsten. Det store spørsmålet er hva som skjer i år, om verden går tilbake til normalen så er det positivt for Frontline, men ekstremt vanskelig å forutsi gitt situasjonen.

Les også

Herbjørn Hanssons tankrederi tjente 436 mill. i andre kvartal: – Ser at 2020 blir et godt år

Les også

Spetalen reduserer Frontline-short

Venter «dårlig vintermarked»

Hannisdahl viser til at leien for stortankskip (VLCC) ligger på rundt 10.000 dollar per dag for øyeblikket. Han forventer en oppgang til 20.000 til 30.000 dollar om dagen i vinter.

– Men det er et veldig dårlig vintermarked, sier analytikeren. Han tror dagratene deretter vil falle tilbake igjen neste vår, men understreker at det er «ekstremt vanskelig» å forutse kortsiktige svingninger i tankmarkedet.

Flere faktorer kan legge en demper på høysesongen akkurat i år, ifølge Hannisdahl.

– Du har mange skip som har vært bundet opp i forsinkelser i lossehavner, spesielt i Kina. Det ser vi er i ferd med å løsne opp nå, som forventet. Og så har du hatt mange skip brukt til flytende lagring. Det er fortsatt mange igjen, men de kommer ut jevnt og trutt.

Tidligere i år bidro blant annet høy etterspørsel etter tankskip for oljelagring til høye dagrater, men markedet for oljefrakt har falt tungt etter at Opec skrudde igjen kranene på grunn av dert kraftige fallet i oljeetterspørselen.

– Selv om vi tror Opec kommer til å øke produksjonen litt, og amerikansk eksport kanskje øker litt, så blir det motvirket av at flåten ikke er bundet opp i like stor grad i lossehavner og flytende lager, sier Hannisdahl.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Frontline
  2. Tankskip
  3. Robert Hvide Macleod

Flere artikler

  1. Pengene fosset inn i tankrederier: – Det svinger jo voldsomt

  2. Milliardoverskudd i Frontline – deler ut 880 millioner kroner til aksjonærene

  3. Tallknuser venter børsras for Fredriksen og Fredly i shipping

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    DSD dro inn 100 mill på tank - men taper millioner på buss

  6. Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe