Inntektene økte for Schibsted i tredje kvartal

De nordiske rubrikktjenestene vokser solid. Utviklingen i mediene er noe mer blandet, med økte inntekter fra digitale abonnementer og lavere digitale annonseinntekter.

Berit Roald, NTB scanpix
Publisert:,

Schibsteds resultat før skatt endte på 640 millioner kroner i tredje kvartal, ned fra 652 millioner kroner i samme periode i fjor.

Det viser rapporten for tredje kvartal som ble lagt frem fredag morgen.

Samtidig har inntektene økt til 4,6 fra 4,36 milliarder kroner.

Brutto driftsresultat (ebitda) landet på 1,045 milliarder kroner, opp 21 prosent fra fjorårsperiodens 865 millioner kroner. Ekskludert de internasjonale rubrikktjenestene i Adevinta ble ebitda 542 millioner kroner.

Mens inntekter og brutto driftsresultat var litt over det som var ventet på forhånd, kommer resultat før skatt inn under forventning.

Et gjennomsnitt av analytikere så for seg inntekter på 4,63 milliarder kroner, et brutto driftsresultat på 1 milliard kroner (531 millioner uten Adevinta), resultat før skatt på 693 millioner kroner, ifølge Infront.

Schibsted får i hovedsak inntekter fra digitale markedsplasser som Finn.no i Norge og Blocket i Sverige, låneformidleren Lendo og mediehus som VG, Aftenposten, Aftonbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.

I tillegg kommer vekst-satsingen, der leveringstjenestene Helthjem Netthandel, Morgenlevering og Svosj samt prissamenligningstjenesten Prisjakt inngår.

Solid vekst for Finn

De nordiske markedsplassene hadde en inntektsvekst på 9 prosent sammenlignet med i fjor. Der virksomheten i Norge økte med 11 prosent og Sverige økte med 4 prosent.

Samlet sett økte de nordiske markedsplassene brutto driftsresultat med 12 prosent til 769 millioner kroner.

– Finn i Norge leverte tosifret inntektsvekst drevet av jobb- og bil-vertikaler og displayannonser, kombinert med en marginbedring. Blocket i Sverige økte vekstmomentumet drevet av inntekter fra det profesjonelle bilsegmentet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.

For mediehusene er utviklingen mer blandet. Schibsted melder om fortsatt høy veksttakt i de digitale abonnementsinntektene, men et fall annonseinntekter tynger.

Inntektsfall for mediehusene

Samlet sett falt inntektene med 4 prosent til 1,75 milliarder kroner. Likevel økte ebitda med 5 prosent til 196 millioner kroner, noe Schibsted tilskriver bedre kostnadskontroll.

– Som i tidligere kvartaler skyldes dette i hovedsak reduserte digitale annonseinntekter i Aftonbladet som et resultat av den kraftige innskrenkingen i markedet etter innstramming av reglene for spillindustrien i Sverige, skriver Skogen Lund.

I tredje kvartal falt også inntektene til VG med seks prosent til 418 millioner kroner i det selskapet beskriver som et marked preget av sterk konkurranse.

«VGs digitale abonnementsinntekter fortsatte forbedringen i kvartalet, drevet av høyere volum, men annonseinntektene falt 11 prosent», opplyses det.

VGs ebitda falt fra 94 til 64 millioner kroner, samtidig som ebitda-marginen falt fra 21 til 15 prosent.

«Ebitda-marginen ble redusert som et resultat av inntektsfall og økte kostnader i hovedsak knyttet til nye redaksjonelle og produkt-initiativer», heter det i rapporten.

For Lendo økte inntektene med 5 prosent til 275 millioner kroner, mens ebitda gikk ned 42 prosent til 51 millioner kroner grunnet investeringer i Lendo Danmark, Polen og Østerrike og lavere marginer Lendos etablerte markeder.

For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av VG som er heleid av Schibsted. Enkelte journalister i E24 har aksjer i Schibsted gjennom bedriftens aksjespareprogram.

Les rapporten fra selskapet

Les også:

Adevinta med sterkt kvartal tross tøft annonsemarked