Kvartalsrapporter

Svakere fra Europris: Skylder på sen påske

Det ble inntektsfall for Europris i første kvartal. Selskapet ser et tøffere marked, der kjøpelysten tynges av høyere priser for husholdningene.

Administrerende direktør Espen Eldal i Europris
  • Hans M. Jordheim
Publisert:

Lavpriskjeden Europris legger torsdag morgen frem regnskapstallene for første kvartal i år.

  • Inntektene kom på 1,716 milliarder kroner i kvartalet, ned 0,2 prosent fra samme periode i fjor.
  • Driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) ble 278 millioner kroner, mot 292 millioner kroner året før.
  • Resultatet før skatt kom på 116,3 millioner kroner, ned fra 135,9 millioner kroner.

En mild vinter og sen påske trekkes frem som årsaker i Europris’ kvartalsrapport. I fjor var påsken i mars, i år var den i april. Dermed blir kvartalets resultater sammenlignet med en periode med påskeomsetning.

Trekker man fra nye oppkjøp, var salgsnedgangen mer betydelig – på 5,5 prosent.

På denne tiden i fjor eide ikke Europris nettbutikken Lekekassen. Det ble kjøpt for en halv milliard kroner i fjor sommer.

«Alt» er dyrere

Europris påpeker at det er et tøffere forbruksmarked nå, drevet av høye priser på strøm og drivstoff, samt en generell inflasjonsvekst – pluss stigende renter.

– Vi er fornøyd med utviklingen i første kvartal og er godt forberedt på den viktige sommersesongen. Med økt prisvekst og høyere renter, i tillegg til krigen i Ukraina, er det utvilsomt en mer usikker verden enn for tre måneder siden, sier Europris-sjef Espen Eldal i en melding.

Europris er store innen kategorien bredt vareutvalg.

Europris påpeker at de ikke er direkte påvirket av krigen, men at også de kan bli rammet av forsyningsmangler på enkelte råvarer i tiden som kommer.

Bedre enn før pandemien

Europris er blant selskapene som har tjent ekstra godt på pandemien, da det selger både dagligvarer og er store på produkter til hus og hjem – som er blant kategoriene i varehandelen som har gjort det best under coronakrisen.

Kvartalsregnskapene nå settes dermed opp mot svært sterke perioder i fjor.

Etter forrige rapport i februar meldte meglerhuset ABG Sundal Collier at nettopp dette kan føre til noe motvind for Europris i år.

Europris påpeker det samme i torsdagens kvartalsrapport, der de fremholder at inntektene må sees i større sammenheng.

Omsetningen for årets første kvartal er tross alt 31 prosent over samme periode i 2019, påpeker selskapet.

Høyere fraktpriser

I markedet for frakt av varer har prisene steget kraftig på global basis.

Enn så lenge har Europris vært skjermet fra dette. I fjor høst ble det kjent at selskapet har truffet blink med faste avtaler for fraktrater i 2021.

Europris har siden forhandlet frem nye avtaler. De nye avtalene vil øke fraktkostnadene med opptil 200 millioner kroner årlig, og påvirker regnskapene fra og med mars i år.

– Vi har signert en veldig konkurransedyktig avtale med priser godt under spotmarkedet, sa finansdirektør Stina Byre om de nye avtalene i februar.

I torsdagens rapport skriver Europris at store covid-utbrudd eller andre faktorer i den globale forsyningskjeden kan endre situasjonen, og at en langvarig shutdown for havner i Kina kan påvirke fremtidige leveranser.

– Det er vanskelig å si hvordan den nye normalen blir, men Europris har historisk sett vist seg motstandsdyktig i usikre tider. (...) Vi er klare for å levere på våre ambisjoner og bli et av de beste handelshusene i Europa, sier konsernsjef Eldal.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Europris
  3. Aksjelive

Flere artikler

  1. Orkla varsler ytterligere prisøkninger etter krigen i Ukraina

  2. Sats har økt prisene, og skal øke igjen: Frykter ikke frafall

  3. Euronav tapte over 400 millioner kroner i første kvartal: – Bedre enn fryktet

  4. Kid tjente mindre på driften i første kvartal

  5. Flex LNG tjente over en halv milliard i første kvartal