Full kollaps for shippingindeks

Mindre trengsel i verdens havner er hovedårsaken til raset, ifølge analytiker. Han forventer en kort «rebound», men flere måneder med usikkerhet i markedet.

Illustrasjonsfoto. Blant de toneangivende tørrlastrederne på Oslo Børs er John Fredriksen og Tor Olav Trøim
Publisert:

Inntjeningen til tørrlastskip, som frakter råvarer som jernmalm og kull, har beveget seg betydelig nedover den siste tiden, og på slutten av uken fortsatte utviklingen.

Baltic Capesize-indeksen falt 30,25 prosent torsdag og nye 13,18 prosent fredag til 3.413 dollar per dag, ifølge Infront TDN Direkt.

Indeksen måler inntjeningen i spotmarkedet til Capesize-skipene, den største typen tørrlastskip. Denne er kjent for å svinge mye.

Dermed har inntjeningsnivået falt rundt 80 prosent på litt over en måned. Det er også blytungt ned fra de skyhøye nivåene på høsten i fjor.

Capesize-skip har gjerne en cash break-even på rundt 15.000 dollar per dag, det vil si nivået som må til for å gå i null på frakten. Dermed renner pengene ut for rederiene på frakten i spotmarkedet.

Bedre flåteeffektivitet

Shipping-analytiker Håvard Lie i Danske Bank Markets forklarer at fallet hovedsakelig kommer av mindre «kø» i havnene.

Covid-relaterte nedstengninger har ført til lite effektiv flyt, men nå har flåteeffektiviteten gått opp, forklarer han.

– Utviklingen i Kina og Australia har aller størst betydning.

Les på E24+

John Fredriksen og Tor Olav Trøim: Skal læregutten overgå mesteren?

Lie forteller at vi nå er inne i en periode av året som normalt pleier å være sterk for tørrlastmarkedet.

– Men usikkerheten i verdensøkonomien tynger. Spesielt i Kina, på grunn av alle nedstengningene. De har importert langt mindre jernmalm enn vanlig.

Sist uke forklarte analytikere overfor E24 også knekken med «veldig lav aktivitet i konstruksjonssektoren i Kina».

Forventer «rebound»

Analytikeren forventer at usikkerheten i tørrbulkmarkedet vil vedvare de neste 6–12 månedene.

– Men på kortere sikt tror vi det kan komme en «rebound» til mer normale nivåer. Gruvegiganten Vale i Brasil har sagt at de sikter på å øke eksporten.

Bildet viser Brucutu-gruven i Brasil, eid av gruvegiganten Vale.

– Hvordan klarer norske rederier seg med dagens ratenivåer?

– Golden Ocean kom med tall i dag, som mye bedre enn ventet. Også guidingen for tredje og fjerde kvartal var bedre enn ventet med tanke på dagens rater. De har moderne skip, og har dermed generelt bedre inntjening enn indeks.

– Generelt ser det ut som at rederiene på Oslo Børs klarer seg bedre enn fryktet når man ser på hvor mye indeksen har falt.

Meglerhus fortsatt positive til Fredriksen-rederi

John Fredriksens Golden Ocean er ned under 3 prosent den siste måneden.

På grunn av selskapets flåtestruktur anslår meglerhuset Clarksons Platou at Baltic Capesize-ratene trenger å være på kun 4.000 dollar per dag for å møte selskapets cash break-even på 13.000 dollar per dag.

Selv med negative Baltic Cape-rater, kan Golden Ocean møte cash break-even med selskapets faste dekning for fjerde kvartal 2022, mener meglerhuset.

«Vi er optimistiske til tørrbulkmarkedet og føler at mye av den seneste nedgangen skyldes nedstengninger i Kina tidligere i sommer. Overbelastning i havner har allerede normalisert seg, og sesongmessig bør tørrbulkhandelen forbedres i de kommende månedene», fremgår det fra meglerhuset torsdag.

Publisert:
Gå til e24.no