Sanksjonstrøbbel hindrer Havila Kystrutens avgang fra Bergen

Sanksjoner mot det russiskeide leasingselskapet GTLK rammer Havila Kystrutens finansiering av flåten. Nå står selskapets skip fast i Bergen på grunn av usikkerhet knyttet til forsikringsdekningen.

«Havila Capella» skulle egentlig forlatt Bergen tirsdag kveld, men sanksjonstrøbbel hindrer nå seilasen.
Publisert:

Skipet Havila Capella skulle i utgangspunktet forlatt Bergen med rute mot Kirkenes tirsdag kveld. Men nå er skipet låst til kai inntil videre, og passasjerene må vente.

– Grunnet usikkerhet knyttet til forsikringsdekningen, har Havila Kystruten utsatt avgangen til Havila Capella fra Bergen tirsdag kveld, skriver selskapet i en børsmelding sent tirsdag.

Før helgen utvidet EU sanksjoner mot russiske enkeltpersoner og selskaper, og GTLK, som finansierer Havila Kystrutens skip, er blant de sanksjonerte selskapene.

EU har begrunnet sanksjonene mot GTLK med at selskapet «støtter finansielt og drar nytte av Russlands regjering, som er ansvarlig for annekteringen av Krim og destabiliseringen av Ukraina». I GTLKs styre sitter blant annet flere russiske regjeringstopper, samt president Vladimir Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov.

Uenige

– Selskapet vi har en forsikringsavtale med ser ikke på den som gyldig fordi skipet er leaset gjennom et selskap som er sanksjonert, opplyser pressekontakt Lasse A. Vangstein i Havila Kystruten til E24.

Han sier at de er uenige med forsikringsleverandøren.

– Vi har vært tydelige på vårt standpunkt, og arbeider nå med å få refinansiert Havila Capella for å bryte alle bånd med sanksjonerte og russiskeide selskaper. Det betyr blant annet at innbetalinger på nåværende leasingavtale settes på en sperret konto i tråd med sanksjonsforskriften, sier selskapets administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding.

Han håper nå at forsikringsleverandøren og myndighetene vil dele selskapet oppfatning om at Havila Capella er et norsk skip. Selskapet opplyser at de har etablert kontakt med norske myndigheter for å få en snarlig avklaring på situasjonen.

– Havila Kystruten er et norsk selskap, og det er vi som drifter Havila Capella. Skipet seiler med norsk flagg og tilfredsstiller alle krav i den norske sjøloven. Vi håper derfor at denne situasjonen løses snarlig, slik at vi igjen kan seile som planlagt, sier Martini.

Selskapet beklager overfor passasjerene som skulle reist fra Bergen tirsdag kveld.

Rammer finansieringen

Havila Kystrutens fire skip ble bestilt etter at Havila-konsernet i 2018 sikret en ti år lang kontrakt med staten om drift av fire av de 11 kystrutene mellom Bergen og Kirkenes. Så langt har selskapet bare mottatt ett av totalt fire skip – Havila Capella. De tre gjenværende skipene, som er under bygging, er enn så lenge eid av Tarsan-verftet i Tyrkia frem til Havila Kystruten overtar dem.

For Havila Kystrutens del har kontrakten en total økonomisk ramme på nær 2,9 milliarder.

Selskapet har i utgangspunktet planlagt overtagelse sitt andre skip, Havila Castor, i løpet av en ukes tid. Jomfruturen fra Bergen har vært planlagt 10. mai.

Avtalen innebærer at GTLK eier skipene, og leier dem tilbake til Havila Kystruten til en avtalt pris de neste ti årene, før sistnevnte har opsjon på kjøp. Skipene har en samlet kostnad på rundt fire milliarder kroner.

– Det handler om betydelige pengebeløp å finansiere fire kystruteskip, og det er komplekse øvelser. Det gjør at det vil ta noe tid før alt er landet. Vi skal forholde oss til gjeldende sanksjonsreglement og norsk lovgivning når vi skal refinansiere våre skip, sa Martini mandag.

Per Sævik er største eier i Havila Kystruten gjennom familieselskapet Havila Holding.

Les også

Sanksjonene mot Russland: Full kurskollaps for Havila Kystrutens russiske långiver

Les også

Staten om Havila Kystrutens russiske partner: – Må avklares nærmere

Les også

Havila Kystruten i møte med staten om «utfordringer» med finansiering

Publisert:
Gå til e24.no