Billigkjeden Europris øker mest i oljebrems-områdene

Europris øker salget mer i Rogaland og Hordaland enn snittveksten for kjeden. – Folk blir enda mer opptatt av pris, sier Europris-sjef Pål Wibe.

GODT FORNØYD: Administerende direktør Pål Wibe i Europris melder om salgsvekst i det viktige fjerde kvartalet.

Anders Park Framstad
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Da Wibe inntok scenen for å sparke i gang sin resultatfremleggelse på konferansesenteret Felix fredag morgen, var det ingen tvil om hva slags selskap det er han leder:

Det obligatoriske smågodtet sto allerede på bordet, de fremmøtte var tilbudt superundertøy og presentasjonen ble innledet med reklame for hundemat.

Bakteppet for den gode stemningen var solid vekst for Europris gjennom selskapets viktigste kvartal, månedene frem mot jul.

I fjor brakte det med seg topplinjevekst på 8,6 prosent og salgsøkning i ved sammenlignbare utsalg på 6,2 prosent – presentert med innspilt applaus.

Les også

Nordmenn trosser økonomisk nedtur: – Feriebudsjettet er tilbake på toppnivå

Salget av ting og tang har ikke minst gått bra i områdene som er hardest rammet av den lave oljeprisen og sparefokuset i oljebransjen:

– Vi har hatt veldig god vekst i oljeområdene, som er over snittet også for vår kjede, sier sier Wibe til E24.

Gjennom hele 2015 økte salget ved de sammenlignbare utsalgene i Rogaland og Hordaland med henholdsvis 7,6 og 6,5 prosent, mot en markedsvekst på 0,6 og -0,2 prosent.

Snittet for salgsvekst i Europris i hele landet var 5,4 prosent gjennom året.

– Vår kjede slår markedet betydelig, men oljeregionene slår snittet i kjeden også. Så vi ser helt tydelig at flere folk prøver ut Europris i de områdene som er hardest rammet, sier Wibe.

Les også

Uendret arbeidsledighet

– Tøffere tilbud

– Er dette en effekt av at folk velger billigere når lommeboken blir mer slunken?

– Det er vanskelig for meg å spekulere i det, men vi ser tydelig at folk velger Europris i disse områdene, sier Wibe.

Han forteller at de har lagt mer vekt på pris.

– Det er et forsøk på å spisse enda mer, fordi ser folk blir enda mer opptatt av pris. Vi tar litt av «Black Friday»-metodikken inn i hverdagen, sier han.

– Har dere endret vareutvalget?

– Vi kjører litt tøffere tilbud og konsepter. Men foreløpig har vi ikke sett noe dramatisk skifte.

At det fjerde kvartalet er viktig for Europris skyldes at det rommer både julehandelen og de amerikanske handelsfenomenene Halloween og «Black Friday». Skjønt Europris kjørte i år «Black Thursday to Saturday», med en salgsvekst på hele 28,8 prosent som resultat.

Les også

Fall i juleshoppingen

Valutaeffekt

Da Europris gikk på børs sommeren i fjor, var det stor uro i valutamarkedet. Spesielt kinesiske yen flukturerte etter at landets myndigheter tok grep for å svekke valutaen.

For Europris, som kjøper kinesiske varer i dollar, var det et poeng å sikre seg en mulig gevinst fra dette.

– Det har gått bra, jeg har selv vært i Kina og pratet med våre underleverandører. Vi har bedt om og fått betydelige besparelser. Det er en del av den daglige rattingen vi må gjøre når valutaen endrer seg, da må vi være kjappe på, sier Wibe fredag.

Blant annet som et resultat av den omtale oljebremsen har imidlertid også den norske kronen svekket seg.

– En fallende krone gjør at vi og alle i markedet på sikt må øke prisene våre eller gå i dialog med leverandørene for å få bedre inn-priser. Men det ser mer stabilt ut nå, den største endringen var fra høsten 2014 til sommeren 2015, sier Wibe.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Europris
  2. Oljebransjen

Flere artikler

  1. Thon Gruppen er en av vinnerne på Black Friday, men liker det ikke: – Det ødelegger julehandelen

  2. Spår Black Friday-rekordsalg på fire milliarder

  3. Duket for historisk shoppe-fredag

  4. Europris-sjefen om inflasjonssjokket: – Tror mesteparten er tatt ut

  5. Europris frykter ikke høy euro-pris: – Prisene vil øke, men vi øker ikke først