Norwegian om Max-flyene: – Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing
Norwegian har måttet sette alle sine 18 nye Boeing 737 Max-fly på bakken på ubestemt tid. Regningen for det har selskapet tenkt å sende rett til Boeing i USA. Totalt har 19 flyvninger blitt kansellert til og fra Norge onsdag.
– Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing. Norwegian skal ikke ha noen økonomisk belastning for at et helt nytt fly ikke kan brukes i trafikk, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24 onsdag morgen.
Tirsdag ettermiddag annonserte Norwegian at de setter hele sin flåte med 18 Boeing 737 Max8 på bakken etter råd fra europeiske luftfartsmyndigheter.
I en melding onsdag morgen opplyser Norwegian at totalt 19 flygninger i det norske markedet er kansellert onsdag (se mer info lenger ned i saken).
I løpet av tirsdagen annonserte det ene europeiske landet etter det andre, inkludert EUs felles flyorgan EASA, at flyene ble suspendert.
Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian opplyser til E24 onsdag morgen at selskapet vil kreve alle kostnader dekket av Boeing i forbindelse med at Boeing Max-flyene på bakken.
– Har dere vurdert om dere har juridisk grunnlag for dette? Flyene er jo suspendert og satt på bakken av europeiske myndigheter, men ikke av amerikanske myndigheter eller Boeing?
– Ja, det mener vi. Dette er en helt ny flytype og man må forvente at den kan benyttes i kommersiell trafikk uten forsinkelser, sier Sandaker-Nielsen.
Om Norwegian fkatisk vil få alle kostnader dekket er ikke avklart. Da det oppstod problemer med Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene som blant annet Norwegian bruker, fikk Norwegian på plass en erstatningsavtale. Men Norwegians finansdirektør var ikke helt fornøyd med avtalen for Rolls-Royce dekket ikke alt.
Norwegian er i samtaler med Boeing, men selskapet vil ikke si om den amerikanske produsenten har godtatt å dekke alle kostnadene eller ikke ennå.
– Vi kan ikke gi noen detaljer, men vi er i dialog med Boeing, sier Sandaker-Nielsen.
Hva suspensjonen av Max-flyene vil koste er høyst usikkert, og Norwegian sier at de ikke har noen estimater foreløpig. Kostnaden vil blant annet være helt avhengig av hvor lenge suspensjonen vil vare.
Det er nå primært i USA og Canada der flyene fortsatt får lov til å fly. Norwegian vet ennå ikke når det eventuelt kan bli aktuelt å få flyene i luften igjen.
– Nei, det er altfor tidlig å si noe om nå, sier Sandaker-Nielsen.
Børskommentar (for abonnenter): 18 Boeing 737 MAX-fly på bakken var kanskje det siste Norwegian trengte nå
Fire selskaper flyr videre med ulykkesflyet
Har ordnet alternativer for de fleste passasjerer
Norwegian har 18 Max-fly på bakken, men 737-flåten deres består av hele 132 fly. Det er nemlig 114 Boeing 737–800 fly av den forrige modellen som fortsatt er i trafikk, og som ikke er rammet av suspensjonen.
Selskapets flåte med Dreamliner-langdistansefly er heller ikke rammet.
Fordi begge 737-modellene kan flys med samme pilotlisens, og fordi de har samme setekapasitet, kan Norwegian sjonglere flåten sin en del for å minimere konsekvensene for passasjerene.
De som rammes vil bli informert på SMS og kan også få informasjon på selskapets nettsider.
Norwegians nettsider viser onsdag morgen at en rekke fly er kansellert eller forsinket, men det ser primært ut til å ramme Oslo, Stockholm og København, mens trafikken til for eksempel Flesland ser ut til å være mindre påvirket.
– Våre folk har jobbet på spreng i hele natt for å fordele passasjerene som er rammet over på andre flyginger og gjøre forskyvninger i måten vi disponerer flåten, sier Sandaker-Nielsen i Norwegian.
For det norske markedet sin del er det 19 avganger som er kansellert onsdag, det er da snakk om fly som skal til, fra eller i Norge.
– Hvordan ser status ut for dere i dag?
– Det er snakk om et 20-talls kanselleringer totalt, men mange av passasjerene som skulle på de aktuelle flygingene har allerede blitt flyttet til andre avganger, sier Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Norwegian prøver nå å for eksempel å slå sammen avganger på ruter der det går mange avganger hver dag, slik at passasjerene likevel kommer seg av gårde.
– I Norge er det nå noen hundre passasjerer som skulle fly i dag som vi jobber med å finne løsninger får. Flere tusen skulle fløyet med flytypen, så vi har funnet løsninger for de aller fleste. Det er vi glade for, avslutter Sandaker-Nielsen.
Norwegian oppfordrer alle passasjerer som ikke har fått beskjed på SMS om å forholde seg som normalt og møte opp på flyplassen som de ellers ville gjort.