Kraftig resultatforbedring fra SAS: Stadig flere blar opp for Plus-billetter

SAS opplever en kraftig vekst i antallet kunder som vil bla opp ekstra for lounge, hurtigkø i sikkerhetskontrollen og andre goder. Samtidig dropper selskapet milliardavtalen med Swissport.

HØYE MÅL: SAS-sjef Rickard Gustafson har fått på plass nye kollektivavtaler med pilotene denne våren. Det mener han baner vei for videre ekspansjon, spesielt på langdistanse. Arkivbilde.

Marie von Krogh
Publisert:,

Flyselskapet SAS slapp torsdag morgen kvartalstallene for perioden februar til april, som selskapet kaller andre kvartal.

Hvis man sammenligner resultatene fra samme periode i fjor leverer selskapet en kraftig forbedring i både omsetning og resultat. Omsetning er noe høyere og resultatet noe lavere enn det analytikerne i snitt hadde forventet (se faktaboks).

Selskapet har helt siden krisen høsten 2012 satset tungt på å profilere flyselskapet som selskapet for dem som reiser mye og som gjør reisen enklest mulig.

I andre kvartal økte antallet Eurobonus-kunder med 15 prosent til 3,9 millioner. Det samme gjorde antallet passasjerer som bladde opp for å kjøpe såkalte Plus-billetter.

Alt dette, sammen med en generell økning i billettprisene, har bidratt til at SAS har økt marginene sine markant.

Selv om resultat før skatt nå er i pluss, er resultatet i minus, hvis man trekker fra engangseffekter. Selskapet har likevel forbedret resultatene kraftig fra i fjor.

– Selskapet leverte et resultat før skatt og engangsposter på -331 millioner svenske kroner i andre kvartal, en betydelig resultatforbedring målt år mot år. Denne forbedringen var hovedsakelig drevet av en positiv trend for enhetsinntekten, som økte 6,8 prosent, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.

Han peker på at salget av to par slot'er (landings- og avgangstillatelser) til bruk på London Heathrow også har bidratt positivt til resultatet. Dette tjente SAS rundt 82 millioner dollar på totalt, tilsvarende 664 millioner svenske kroner.

Det er derfor dette salget som gjør at SAS ender i pluss i andre kvartal.

Dropper Swissport-avtalen

I kvartalsrapporten som ble sluppet torsdag melder SAS at de har valgt å ikke gjennomføre salget av bakketjenesten SAS Ground Handling til selskapet Swissport.

Selskapet skal isteden «diskusjoner med andre aktører».

Det har lenge vært stille rundt avtalen med Swissport. Avtalen ble opprinnelig annonsert i mars 2013, men i oktober samme år ble det klart at avtalen ble forsinket. Da solgte SAS nemlig bare 10 prosent av SGH til Swissport, og uttalte at forhandlingene med selskapet ble utsatt til sommeren 2014. Swissport hadde blant annet mer enn nok med å håndtere et annet stort oppkjøp av Servisair.

Nå er altså hele avtalen med SAS skrinlagt og SAS får tilbakeført de 10 prosentene som Swissport eier av SGH.

Kommersiell direktør i SAS, Eivind Roald, forklarer at dette ikke handlet om at Swissport ikke hadde kapasitet til å ta inn SAS Ground Handling lenger (som de slet med under fusjonen med Servisair), men at man ikke ble enige.

De to partene har hatt pågående forhandlinger siden i et snaut år nå, etter at den opprinnelig tidsplanen ble utsatt.

– Slik forhandlingene utviklet seg, og med tanke på det tilbudet vi endte opp med på slutten, var det ikke forsvarlig å gå inn i en avtale med Swissport. Når vi skal gjøre avtaler må det være kommersielt hensiktsmessig for SAS, sier Roald.

SAS melder for øvrig at de nå har inngått en intensjonsavtale med Widerøe om å outsource alle linjestasjoner i Norge for øke fleksibiliteten i kostnadene. Det betyr at man outsourcer alle bakketjenestene i Norge unntatt på Oslo Lufthavn, gjennom at Widerøe tar over ansvaret for bakketjenestene.

Konserndirektør Eivind Roald i SAS sier at tilbudet som Swissport ga for bakketjenesten til SAS var for dårlig til at flyselskapet kunne si ja til salget.

Marius Lorentzen

– Dette er en veldig bra avtale for våre ansatte (...) På noen stasjoner har Widerøe vært størst og noen stasjoner har vi vært størst, men for de ansattes del jobber de jo ved siden av hverandre som slektninger. Vi har jo eid Widerøe tidligere, sier Roald.

– Innebærer dette noen nedbemanning for de bakkeansatte?

– I planene ligger det ikke noen nedbemanning, men jeg kan ikke snakke for hva Widerøe skal gjøre fremover (...) Vi skal også outsource her på Oslo Lufthavn, og det jobber vi videre med nå, sier konserndirektøren.

Ser lysere på fremtiden

SAS har frem til nå sagt at det er mulig for selskapet å levere et overskudd for skatt i år (regnskapsåret 2014/2015), gitt at det ikke skjer noe uforutsett eller at valuta- eller drivstoffprisene endrer seg markant.

Takket være bedre marginer (yield) og en bedre utvikling i resultatene enn det ledelsen selv hadde ventet, skrur selskapet nå opp anslagene sine for året:

– Takket være dette forventer SAS nå at resultat før skatt og engangsposter vil være klart positivt i regnskapsåret 2014/2015, skriver selskapet.

Finansdirektør Göran Jansson i SAS begrunner den økte optimismen i guidingen slik i et intervju med E24:

– Vi gjør en bra jobb ut mot kundene og kommersielle tilliten til SAS i markedet øker. Vi har nå økt tillit på de kommende resultatene våre enn det vi hadde for noen måneder siden.

Man tar fortsatt forbehold om at anslaget bare gjelder såfremt det ikke skjer noe stort og uforutsett i markedet.

Så langt i regnskapsåret (som startet i november 2014) har selskapet et underskudd før skatt og engangsposter på 1,16 milliarder svenske kroner.

Det betyr at ledelsen altså forventer å levere et større overskudd enn 1,16 milliarder de neste to kvartalene frem til starten av november.

Her kan du lese mer om