Bjerke om DNBs nettbankproblemer: - Det er vårt ansvar, det er DNBs eget ansvar

Konsernsjefen bryter tausheten om DNBs evinnelige nettbankkrøll.

NYE TALL: Konsernsjef Rune Bjerke i DNB la torsdag frem ferske tall for andre kvartal 2014.

Terje Bendiksby
Publisert:,

DNBs nettbankproblemer er blitt en gjenganger for kunder og avislesere. Bare i juni var nettbanken i Norges største bank nede i lengre tid minst seks ganger, og minst 15 ganger de siste 15 månedene har tilsvarende feil oppstått.

Ofte er det teknisk krøll hos IT-selskapet Evry som har slått ned infrastrukturen som skal holde banktjenestene oppe.

Evry har beklaget - og har blant annet pekt på svikt i teknisk vedlikehold som bakgrunn for nedetiden. Også talspersoner for DNB har slukket branner i pressen.

Men DNB-sjefen har ikke ønsket å uttale seg om problemene, før nå.

Etter å ha lagt frem økonomiske nøkkeltall for andre kvartal torsdag, fikk E24 konsernsjef Rune Bjerke på tomannshånd.

Les også

DNB styrker resultatet

Tar på seg ansvaret

- Du skjønner kundenes frustrasjon over nettbankkrøll?

- Vi misliker intenst hvert minutt nettbanken ikke fungerer på en «tipp topp måte» med alle produkter og tjenester, sier konsernsjefen til E24.

- Vi jobber hardt for å gjøre vår nettbankinfrastruktur mer robust og bedre tilgjengelig, uttaler Rune Bjerke.

Selv om han altså ikke beklager direkte overfor kundene, understreker topplederen hvor ansvaret for feilene ligger:

- Det er vårt ansvar, det er DNBs eget ansvar, når nettbanken ikke fungerer, selv om vi selvfølgelig må sørge for å være i «tipp topp-shape» selv, må vi også sørge for å ha en kultur hos våre underleverandører som er tilsvarende «tipp topp shape».

Torsdag falt DNBs aksje stygt på Oslo Børs - kursen var ved 15-tiden ned hele 5,4 prosent (se børsgraf i rammen).

Analytikere har delte meninger om DNBs resultat er så skuffende at kursfallet og behandlingen aksjen får av investorer kan rettferdiggjøres.

Tallene viste at bankvirksomheten i DNB fikk et overskudd på 4,65 milliarder kroner etter skatt i andre kvartal. Det er 856 millioner kroner mer sammenliknet med samme kvartal fjor.

Samtidig er dette det laveste overskuddet fra banken på ett år.

Støtter Evry

- Hvilke tanker gjør du deg rundt samarbeidet med Evry?

- Evry er definitivt en IT-aktør i Norge med veldig mye kompetanse, med veldig rike tradisjoner på leveranser til norske banker, til teleselskaper og til annen offentlig norsk infrastruktur.

- I så måte kan man ikke være en stor norsk bedrift uten å ha en eller annen relasjon til Evry, og vi har valgt Evry i perioder bakover tid og vi har inngått en ny avtale med Evry fremover i tid, sier Bjerke.

Les også

Evry lander milliardkontrakt med Sparebank 1

Han legger til:

- Men den avtalen vi har avtalt fremover i tid er av en litt annen karakter enn den vi har hatt bakover i tid.

Konsernsjefen er opptatt av at norske leverandører fortsetter å utvikle seg i en positiv retning.

- Vi trenger sterke norske IT-selskaper, sier banksjefen.

- Skyldes endringen i avtalen komplikasjoner med Evry-samarbeidet?

- Det viktigste for oss er å sørge for at vi har både norske og internasjonale leverandører som kan tilby de samme tjenestene og de samme aktivitetene sånn at vi skaper valgmuligheter og en sunn konkurranse, uttaler Bjerke.

- I så måte så er det veldig viktig at vi fortsetter å ha et norsk IT-infrastrukturmiljø, men det er også veldig viktig at kundene har gode muligheter til å velge blant flere leverandører. Det er bra for Evry, og for kundene.

Her kan du lese mer om