Milliardbot: Bilskiprederier delte kundene mellom seg

I seks år samarbeidet fem bilskiprederier om priser og kunder. Nå har EU-kommisjonen ilagt rederiene, med svensk/norske Wallenius Wilhelmsen i spissen, milliardbøter

BILFRAKT: Wallenius Wilhelmsen er en gigant innen frakt av biler. Her lIgger imidlertid to av rederiets skip i opplag i Lyngdal i 2010.
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

I seks år samarbeidet salgsjefene i fem stor bilskip-rederier om kunder og priser.

Ifølge en pressemelding fra EU-kommisjonen har etterforskningen av kartellsaken avdekket at sjefene på hverandres kontorer, i barer, på restauranter og andre sosiale sammenhenger for å dele markedet mellom seg.

Under møtene koordinerte de priser og fordelte kunder mellom seg.

Kunstig høye priser

I tillegg avtalte de å opprettholde sine respektive markedsandeler ved å legge inn tilbud med kunstig høye priser eller ikke gi tilbud i det hele tatt i anbudskonkurranser.

Det norske/svenske rederiet Wallenius Wilhelmsen var ett av disse rederiene som nå har inngått et forlik med EU-kommisjonen hvor de innrømmer brudd på konkurranselovgivningen.

Som en del av forliket skal fire av rederiene betaler bøter på i alt 395 millioner euro.

Wallenius Wilhelmsen må betale den aller største boten på 207 millioner euro, eller omlag to milliarder kroner.

Selskapet skriver i børsmeldingen at det allerede er foretatt en avsetning i regnskapet for en bot av denne størrelsen.

Rederiet MOL slipper å betale bot fordi det var de som varslet EU-kommisjonen om det ulovlige kartellet.

Les også

Norsk rederi igjen bøtelagt for prisfiksing

– Historie

I meldingen fra EU-kommisjonen fremgår det at den ulovlige kartellvirksomheten pågikk fra oktober 2006 og til september 2012.

– Selv om jeg dypt beklager utfallet, er vi glade for at EU-kommisjonens etterforskning nå er avsluttet. Wallenius Wilhelmsen er forpliktet til ærlige og redelige forretningsmetoder. Denne saken er en uheldig del av vår historie og vi må forsikre oss om at det ikke kan skje igjen, sier konsernsjef Craig Jasienski i Wallenius Wilhelmsen i en børsmelding.

Ifølge EU-kommisjonen står de fem rederiene for transporten av omlag halvparten av importen av kjøretøyer til Europa og en tilsvarende andel av eksporten.

Kartellsaken har også vært gjenstand for etterforskning av konkurransemyndighetene i Australia, Canada, Japan og USA.

I regnskapet for 2017 var det i alt avsatt 440 millioner dollar, eller nær 3,5 milliarder kroner, til dekning av forventede bøter.

Les også

- En kjedelig sak vi gjerne skulle vært foruten

Les også

Lager ny bilgigant til havs

Les også

Norsk rederi granskesi Japan, EU og USA

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. EU

Flere artikler

  1. Kartellsak kan koste bilrederi fem milliarder

  2. Insektstrøbbel kostet Wallenius Wilhelmsen 24 millioner

  3. Storbanker får bøter på over 10 milliarder kroner

  4. Massesøksmål kan gi Volvo ny milliardsmell

  5. Thomas Wilhelmsen byr 1,42 milliarder for familiemedlemmenes aksjer