Økte drivstoffpriser senket SAS-resultatet i første kvartal

SAS økte omsetningen i sitt første kvartal, men opplevde også at de økte drivstoffprisene senket selskapets resultat.

SAS-sjef Rickard Gustafson. Arkivbilde.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

SAS omsatte i første kvartal (oktober til januar) for 9,53 milliarder svenske kroner, en økning fra 8,98 milliarder ett år tidligere.

Samtidig økte tapene i det som sesongmessig er den svakeste perioden i året.

Før skatt og engangsposter (justert resultat) gikk selskapet 724 millioner svenske kroner i minus, en forverring fra 385 millioner. Før skatt var resultatet -576 millioner, mot -285 millioner ett år tidligere.

Resultat etter skatt gikk fra -249 til -469 millioner.

Det kommer frem i SAS sitt ferske kvartalsregnskap. Flyselskapet har avvikende regnskapsår som starter i november og løper ut oktober året etter. Første og andre kvartal dekker dermed vintersesongen, der man som regel går med tap.

Resultatnedgangen på 339 millioner i det justerte resultatet samsvarer omtrent med økningen i drivstoffkostnader på 391 millioner til 1,96 milliarder, sammenlignet med samme periode året før.

Oljeprisfallet på slutten av fjoråret har bidratt til å senke prisene, men ikke tidsnok til å gi nok effekt for kvartalet til SAS. De økte drivstoffkostnader har slått inn i regnskapene til hele bransjen siden i fjor høst.

– De lavere resultatene sammenlignet med foregående år var drevet av økte drivstoffkostnader, en svak svensk krone og underliggende kostnadsvekst, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en børsmelding.

SAS venter på samme måte som før at de skal klare å levere et overskudd i 2019 før skatt og engangsposter, gitt at det ikke kommer noen uventede hendelser av betydning. For å få det til legger SAS til grunn at:

  • De skal ha en kapasitetsvekst (i antall setekilometer) på to til tre prosent
  • At drivstoffprisene vil øke, men at de også vil kunne svinge gjennom året
  • At den svenske kronen fortsatt vil være svak, særlig mot dollar
  • At kostnadsnivået skal redusere med 900 millioner svenske kroner
  • At det skal investeres rundt 7,0 millioner svenske kroner

Hør E24-podden med SAS-sjefen: Slik skal SAS stå på egne ben

Inntektene økte

Justert for valutaendringer (den svekkede svenske kronen) økte enhetskostnadene til SAS med 0,8 prosent til 0,65 svenske kroner, eller 3,5 prosent til 0,83 kroner hvis man regner med drivstoff.

Samtidig økte enhetsinntekten med 1,8 prosent til 0,75 svenske kroner justert for valuta.

Dermed klarte SAS å tjene mer penger per setekilometer enn året før i et marked preget av beintøff konkurranse. Økningen var likevel ikke nok til å oppveie for drivstoffprisenes vekst.

– Vi har økt inntektene med nesten 500 millioner svenske kroner i kvartalet og har generelt lykkes bredt i vårt arbeid med å øke inntektene. Om lag 300 millioner av veksten kommer av valutaeffekt, men 200 millioner kommer av en reell økning. Den kommer som følge av en noe bedre yield-utvikling og kabinfaktor, sier konsernsjef Rickard Gustafson til E24.

Yield er et måltall for inntjening per passasjerkilometer.

Det justerte resultatet på -724 millioner er svakere enn analytikerne hadde ventet.

DNB Markets hadde i forkant ventet et justert resultat på -673 millioner, og forutså dermed ganske presist selskapets økte drivstoffregning. Meglerhuset tror at en økning i billettinntektene, innfasing av nye fly og ytterligere kostnadskutt vil kunne løfte inntjeningen til SAS med 50 prosent fra 2017 til 2020. Meglerhuset har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 27 svenske kroner.

Danske Sydbank, som også følger selskapet tett, hadde ventet et justert resultat på -599 millioner, med en prognose om 400 millioner i økte drivstoffkostnader og 200 millioner i reduserte kostnader andre steder.

Den internasjonale flytransportforeningen, IATA, sin drivstoffindeks fra februar 2018 til februar 2019. Data fra Platts.

Foto: IATA

...

Les også

Norwegian er ikke alene – flere europeiske flyselskap sliter

Les også

Kjos og Kises eierandel faller etter Norwegian-emisjonen

Les også

– Trist at styret har klart å søle bort så mange milliarder

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Blir utfordrende å nå et positivt resultat i år

  2. SAS varsler nye kostnadsgrep

  3. SAS venter virus-tap på 193 millioner kroner

  4. Annonsørinnhold

  5. – Kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene

  6. Streiken kan ha kostet over en halv milliard