Kvartalsrapporter

Europris ser igjennom høyere fraktkostnader: – Vi eksisterer på grunn av lave priser

Europris-sjefen venter at økte fraktkostnader vil slå ut i økte priser neste år. Men, han er villig til å selge med tap for å opprettholde markedsandeler, hvis nødvendig.

Europris-sjef Espen Eldal lar markedet bestemme salgsprisene på vareutvalget, ikke fraktkostnadene. Her er han fotografert i en Europris-butikk i Fredrikstad i 2018.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert: Publisert:

Den globale forsyningskrisen har for alvor slått inn i varehandelen, der prisene for containerfrakt fra Asia har mangedoblet seg.

Europris, en av landets største importører, varsler torsdag at selskapet er i forhandlinger om faste fraktavtaler for 2022 og at fraktkostnadene ventes å øke.

– Vi er garantert å få varene hjem til en fast pris, og vi har fått det vi har bestilt. Utfordringen for andre er at de ikke får tak i containere, sier Europris-sjef Espen Eldal til E24.

Les også

Europris med rekordtall: Fraktkostnadene øker neste år

Under dagens presentasjon av selskapets resultater i tredje kvartal, var han imidlertid tydelig på at strategien lå fast.

– Vi eksisterer på grunn av lave priser (..) og for å ha lave priser, må du ha lavest kostnader, sa Eldal.

Marginfall neste år

Han ønsker ikke å si hvor mye fraktkostnadene vil øke neste år, og viser til de pågående forhandlingene.

– Men, vi har vært tydelig på at en del av økningen i bruttomargin (fortjeneste, red.anm.) i tredje kvartal, skyldes sikringsavtaler på fraktrater (i 2021, red.anm.), sier Eldal til E24.

Les også

Kid rammes av forsyningskrisen – øker prisene

Europris hadde en bruttofortjeneste på 911 millioner kroner tilsvarende en margin på 45,7 prosent i tredje kvartal. Det er en økning på 1,8 prosentpoeng fra samme periode i fjor, opp fra 833 millioner kroner.

Det er også godt over det historiske snittet på rundt 43 prosent. Ifølge Europris-sjefen gir dette en bedre indikasjon på hvordan fraktkostnadene vil slå inn på fortjenesten i 2022.

– Neste år må man tenke at marginen skal ned der den historisk har vært, sier Eldal til E24.

Les på E24+

Analytiker anbefaler tre aksjer innen varehandel

Storaktør

Europris vil imidlertid ikke forskuttere økt etterspørsel og sikre seg mer fraktplass på containerskipene fra Asia i 2022 enn nødvendig.

Selskapet opplyser ikke hvor mange containere det er snakk om, men det dreier seg om «tusenvis», men ikke «titusen», ifølge Eldal.

– Vi skal ikke kjøpe mer plass enn vi trenger for jo mer plass man sikrer seg, desto mer koster det. For vår del handler det i stor grad å sikre plass for det volumet vi tror vi skal selge, sier Europris-sjefen.

Les også

Coop utvider samarbeidet med fransk dagligvaregigant

– Veldig vanskelig

Han legger til at også råvareprisene øker. Samtidig gjør uforutsigbar produksjon at varer må bestilles stadig tidligere.

Sommervarene for 2022 ble eksempelvis bestilt i mai i år, altså før årets sommersesong, utdyper Europris-sjefen.

– Det er tøft på råvaremarkedet. Produksjonskapasiteten i Kina er presset, der energisparingen de gjør ved å stenge ned enkelte regioner gjør hele markedet veldig vanskelig, sier Eldal.

Les også

Matprisene kan stige kraftig på grunn av økte råvarepriser

Konkurransen avgjør

Han ønsker ikke å anslå hvor mye de økte råvareprisene vil gi seg utslag i vareprisene.

– Det vil komme høyere kostnader. Så er vi der at vi lever av markedsprisene, vi gjør ikke den type mark-up (påslag, red.anm.) på prisene våre men må følge den prisen som er i markedet, sier Eldal.

– Hvordan vil kundene merke dette?

– Jeg tror kundene vil merke at på noen produkter vil prisene gå opp, mens på andre produkter vil det holde seg stabilt. Men dette vil avgjøres av konkurransen, sier Europris-sjefen.

Les også

Reitan med nytt våpen i dagligvarekrigen – lanserer hybridbutikk i Oslo

Må følge markedet

– Vil dere være villige til å selge enkelte produkter med tap for å beholde markedsposisjoner og for å få kundene inn i butikken?

– Det å selge med tap er ikke varig over tid. Men hvis man må gjøre det i enkelte perioder så må man det. Vi er ikke annerledes enn andre, vi er helt avhengig av kundetrafikken og det er de vi lever av, sier Europris-sjefen og fortsetter:

– Hvis markedsprisen blir satt på et nivå, så må vi følge det. Vi kan ikke tillate oss å prise oss ut av markedet. Men vi har den fleksibiliteten når man driver med bredt vareutvalg. Blir det for tøft for en kategori eller ett produkt, så kan jeg skalere det ned og eller fokusere på noe annet.

Les også

Fortsatt mangel på enkelte varer

– Lite prisøkning

Europris-sjefen tror også at konkurransen i deler av markedet blir tøffere som følge av de økte fraktkostnadene.

Men, forbrukerne nyter godt av det, påpeker Eldal.

– Vi er ute og ser nå, og nå er det julen som er spesielt viktig for oss. Prisen på julevarene har egentlig holdt seg, man ser lite prisøkning i markedet. Jeg tror folk bretter opp ermene og er klar for en god fight, sier han.

Les også

Christian Hoel blir ny Rema 1000 Norge-sjef fra 2024

Rekord

Europris gjorde forsyningsproblematikk og råvareprisøkninger til skamme i tredje kvartal, den beste tremånedersperioden mellom juli og september noensinne for selskapet.

En fornøyd Europris-sjef kunne i morgentimene torsdag slå fast at koronapandemien på ingen måte har dempet etterspørselen etter oppvaskkluter, sjampo og hundefôr.

Les også

Orkla økte omsetningen i tredje kvartal – men flaskehalser bremser resultatveksten

Tvert om. Europris med sine 269 utsalg og nettbutikk omsatte for nær to milliarder kroner mellom juli og september, opp over fem prosent fra samme periode i fjor.

Driftsresultatet før skatt og avskrivninger (EBITDA) var på 430 millioner kroner, mot 407 millioner kroner i tredje kvartal i fjor.

– Denne uken startet julehandelen, og vi er godt forberedt og har fulle varelagre, var budskapet til Europris-sjefen.

Les også

Detaljhandelen snur opp etter tre måneder med fall

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Europris
  3. Dagligvarebransjen
  4. Dagligvarehandel
  5. Varekonsum
  6. Containerfrakt

Flere artikler

  1. Europris-sjefen om fraktsmellen: – Gjør vondt at det koster såpass mye mer

  2. Svakere fra Europris: Skylder på sen påske

  3. Europris-sjefen etter rekordkvartal: – Vi har fått ufortjent mye juling

  4. Rekordkvartal for Europris: Får økt fraktregning på opptil 200 millioner

  5. Europris med sterkt andre kvartal