Rederiet Höegh Autoliners vil hente én milliard kroner og noteres på Oslo Børs

Selskapet som driver med bilfrakt prises til knappe 2,8 milliarder kroner før kapitalinnsprøyting.

Höegh Autoliners’ skip Höegh St. Petersburg. Skipet har en kapasitet på 7.850 bilekvivalenter.
  • Eivind Bøe
  • Vetle Halvorsen
Publisert:

Det tradisjonsrike bilfraktrederiet Höegh Autoliners har fått med seg fire hjørnesteinsinvestorer i en kapitalinnhenting og vil noteres på Oslo Børs-handelsplassen Euronext Growth.

Selskapet vil i forbindelse med børsnoteringen hente en milliard kroner i en rettet emisjon, ifølge en melding fredag.

Blant de hjørnesteinsinvestorene som har forpliktet seg til å skyte inn i alt 425 millioner kroner er forvalteren KLP. De andre er LHC, Intertrade Shipping AS og Global Value Investment Corp.

Disse investorene betaler 21 kroner per aksje, noe som priser Höegh Autoliners til 2,766 milliarder kroner før emisjonen er gjennomført.

– Vi er veldig glade for å kunngjøre vår intensjon om å børsnotere Höegh Autoliners og åpne neste kapittel i selskapets historie. Ved å skaffe kapital og børsnotere selskapet, vil vi kunne fremskynde investeringer og ytterligere styrke vår kundeservice og posisjon innen avkarbonisering og lasteffektivitet, sier styreleder og rederarving Leif O. Høegh i en uttalelse.

Skipsfarthistorie

Leif Höegh & Co Holdings AS eier 60,5 prosent, mens A.P. Møller – Mærsk A/S eier 38,2 prosent.

Höeghs skipsfartshistorie går tilbake til 1927 og nå er det familiens tredje generasjon som kontrollerer virksomheten. I 2006 ble selskapet delt i to med bilfrakt i Höegh Autoliners og gassfrakt i Höegh LNG.

Höegh Autoliners meldte i sommer at det vurderte børsnotering, ettersom selskapet skulle investere i miljøvennlige skip.

Rederiet vil gjøre flåten mer grønn og ekspandere den ved å lansere et nybyggingsprogram.

Verdens største i sitt slag

Selskapet har derfor inngått en intensjonsavtale med det kinesiske verftet China Merchants Heavy Industry om bygging av en ny klasse skip (Aurora-klassen) som skal kunne gå på flere typer drivstoff. De er også klare for å gå på ammoniakk, som skal bidra til lavere utslipp enn tradisjonelt fossilt drivstoff.

De første to skipene vil ifølge selskapet bli levert i andre halvår 2024 og de neste to skipene i første halvår 2025. I tillegg har selskapet opsjoner på flere slike skip.

Skipene vil ha kapasitet til å frakte 9.100 biler og blir med det verdens største innen sitt segment, ifølge selskapet.

Höegh Autoliners fire største skip i dag, Target, Traveller, Trigger og Trotter, har en kapasitet på 8.500 biler.

Les på E24+

Forsyningskrisen truer med å senke verdensøkonomien

Les på E24+

– Må regne med at det er et volatilt marked

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Höegh Autoliners
  2. Euronext Growth
  3. Oslo Børs
  4. Shipping
  5. Rederier

Flere artikler

  1. Bilfrakt-løft på Oslo Børs

  2. Oslo Børs hentet seg inn etter årets verste dag

  3. Betalt innhold

    Slik navigerer spesialistene blant shippingaksjene

  4. Norsk rederi saksøkt for bedrageri i USA

  5. Autostore prises til opp mot 103 milliarder før gigantnotering