Analytiker venter mageplask for flytrafikk-comeback

Flyselskapene vil møte kraftig inntjeningsmotvind som følge av omikron, ifølge analytiker Jacob Pedersen. Han mener prognose om milliardtap i SAS er for optimistisk.

TURBULENT: SAS blir rammet av mindre reiselyst som følge av flere smittetilfeller.
  • Eivind Bøe
Publisert:

Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank sier at omikron og den påfølgende nedgangen i skandinavenes reiselyst vil påvirke SAS.

– Mye tyder derfor på at vår forventning om et SAS-underskudd på 1,4 milliarder svenske kroner i 2021/22 er for optimistisk, skriver Pedersen i en kommentar lille julaften.

SAS har avvikende regnskapsår som løper fra 1. november til 31. oktober. SAS tapte 6,5 milliarder svenske kroner i 2020/21.

Ryanair venter dobbelt så store tap

Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank.

Kommentaren fra Sydbank-analytikeren kommer etter at Ryanair varslet at det tror tapene blir dobbelt så store på grunn av omikron.

I sitt tidligere estimat beregnet lavprisflyselskapet å tape mellom 100 og 200 millioner euro dette året. Det tilsvarer mellom 1 og 2 milliarder kroner.

I den ferske beregningen er tapet mer enn doblet. Ryanair venter nå et underskudd på mellom 250 og 450 millioner euro, det tilsvarer mellom 2,5 og 4,5 milliarder kroner.

Pedersen påpeker at Ryanair har vært langt mer aggressiv enn SAS i å få flytrafikken opp igjen. Det har betydd lavere inntjening for SAS, men kan også bety et mindre tilbakefall nå som etterspørselen faller.

Men det betyr ikke at SAS går fri av negative effekter:

– Vi forventer at SAS blir økonomisk rammet av mer beskjeden reiselyst.

Det vil trolig være synlig i trafikktallene for desember, selv om juletrafikken vil trekke litt opp, mener Pedersen.

– SAS' markedsverdi er ca. 80 prosent høyere enn før pandemien, og vi vurderer den som fullstendig frikoblet fra virkeligheten hva gjelder inntjening, sier Pedersen.

– Nesten i fritt fall

– Etterspørselen er nå nesten i fritt fall på grunn av omikron og reisebegrensninger i Europa, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs.

I Norge er det innenlands-passasjervolumet som faller mest de siste ukene, utenlands faller også, men ikke like bratt, påpeker Elnæs. Han sier det er dårlige nyheter for SAS, Norwegian og nykommeren Flyr.

– SAS er mest utsatt, flyselskapet har siden november operert omtrent 500 daglige flyruter gjennom et ambisiøst vinterprogram. Nå vil SAS mest sannsynlig ikke ha noe annet valg enn å nedskalere i januar, noe som er kostbart og slår negativt ut på bunnlinjen.

Felles for SAS, Norwegian og Flyr er at de er helt avhengig av det norske innenriksmarkedet, forteller Elnæs.

Analytiker Hans Jørgen Elnæs.

– Og når det svekkes, slår det umiddelbart negativt ut på inntjeningen. Det betyr inntekter svakere enn forventet i januar og mest sannsynlig også i februar og mars, men det er helt avhengig av utviklingen i pandemien og reise restriksjoner.

Elnæs venter at første kvartal i 2022 blir enda svakere enn forventet for flyselskapene, og at trafikken mest sannsynlig ikke tar seg opp igjen før til påske.

– Dermed er det avgjørende for flyselskapene at sommeren 2022 blir en av tidenes beste, skjer ikke det, blir 2022 enda ett «annus horribilis» for mange flyselskaper.

Dette sier selskapene

E24 har spurt SAS, Norwegian og Flyr hvordan omikron påvirker dem.

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier vinteren generelt er en svakere periode i luftfarten, men at de er optimistiske med tanke på sommeren.

– Blant annet for å kunne møte perioder med betydelig økt reiseaktivitet etablerer vi de nye plattformene for å kunne være mer fleksibel og konkurransedyktig i fremtiden, skriver Echoff i en e-post.

Kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian sier spredningen av omikron påvirker dem som alle andre flyselskap.

– Men vi har i utgangspunktet hatt en konservativ tilnærming til vintersesongen, som uansett er litt tung for luftfarten. Myndighetspålagte restriksjoner vet vi av erfaring betyr mye for folks reisemønster, det har vi sett både når restriksjoner er blitt innført eller fjernet, sier Skari.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Flyr svarer følgende:

– Vi følger situasjonen nøye og tilpasser ruteprogrammet til etterspørselen, som for øvrig er i tråd med vår forretningsmodell om å være tilpasningsdyktige.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Sydbank
  3. Fly
  4. Norwegian
  5. Flyr

Flere artikler

  1. Over 4.500 innstilte julefly

  2. Mener omikron avsporer SAS-comeback

  3. Omikron truer luftfarten: – Det forverrer seg

  4. Analytiker: Flyr unngikk å dumpe prisene i desember

  5. Sydbank om omikron: – Et skrekkscenario for SAS