Skadeskutt riggaksje rett opp etter kansellering: – Absolutt berettiget

Analytiker forstår at Northern Drilling-aksjen løftes etter et krav på 800 mill. kroner mot verftet, men varsler at det kan ta lang tid før det markedet håper på utspiller seg.

Mangemilliardær John Fredriksen har hatt flere veddemål i riggsektoren, og er nå inne i Northern Drilling, Northern Ocean og Seadrill.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Northern Drilling har siden 2018 hatt bestilling på to ultradypvanns-boreskip fra det sørkoreanske verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering og etter flere utsettelser, meldte førstnevnte denne uken at det ikke ønsker å ta levering av ett av dem, «West Aquilia».

Riggselskapet krever også å få refundert 90 millioner dollar, eller rundt 800 millioner kroner, som er forhåndsbetalt til verftet – i tillegg til renter og andre eventuelle kostnader.

Markedet jubler etter den siste utviklingen. Siden børsmeldingen er Northern Drilling-aksjen opp rundt 40 prosent på Oslo Børs, og analytiker Magnus Olsvik i Kepler Cheuvreux forklarer oppgangen slik:

– En refusjon på 90 millioner dollar tilsvarer 50 kroner per aksje. Markedet priser nå inn en liten sannsynlighet for at det skjer, og da får du sånne bevegelser. Aksjekursen steg rundt to kroner i går og er opp rundt det samme i dag, som da er relativt lite i forhold til potensialet, sier han til E24.

Olsvik mener at «å prise inn en viss sannsynlighet for det scenarioet absolutt er berettiget». Han advarer samtidig investorer som vurderer å putte penger i selskapet, som har en markedsverdi på drøyt 250 millioner kroner.

– Verftet vil sannsynligvis motsette seg kravet, og da blir det ofte en rettssak som avgjør hvem som har rett. Da kan det ende et sted mellom 0 og 90 millioner dollar, og det kommer også til å ta lang tid, så hvis man vil vedde på det nå så må man sitte lenge før man får vite utfallet. Det kan ta flere år, sier analytikeren.

Les også

Flex LNG hardt straffet på børs: – Fortsetter å tro at aksjen er dypt underpriset

– Avhengig av en solid kontrakt

Northern Drilling har ingen andre rigger enn de under bestilling og altså ingen inntekter. En eventuell levering av boreskipene og påfølgende mer betaling i det tyngede riggmarkedet, ville vært problematisk å håndtere.

– Du er avhengig av en solid kontrakt for å ta levering, for det gjenstår rundt 200 millioner dollar å betale, som sannsynligvis ville blitt finansiert i en kombinasjon av å hente egenkapital og gjeld. Og for å få inn de pengene må du ha kontrakt.

Olsvik utelukker ikke at det andre boreskipet i bestilling, «West Libra», også blir kansellert. De to skipene hadde en samlet pris på 4,8 milliarder kroner basert på valutakursen i 2018.

– Det er ikke usannsynlig at de kommer til å gjøre det samme for den, og at det kommer en melding om det snart. Og har aksjekursen roet seg igjen da, så kan man se tilsvarende reaksjon som nå.

Les også

Investor ser forbi krisen: Tar stort jafs av John Fredriksens riggaksje

– Tolker kanselleringen positivt

Blant dem som har inngått et veddemål på Northern Drilling-aksjen er privatinvestor Nicolay Grove, har E24 tidligere omtalt.

I vår kjøpte han seg opp til å bli selskapets andre største aksjonær bak John Fredriksen – i håp om at partene skulle komme til en løsning der leveringen ble utsatt i et par år. Utfallet ligger nå an til å bli et annet, men Grove understreker at hans syn på investeringen ikke har endret seg.

– Jeg har ikke grunnlag for å spekulere for mye i hvorfor de ønsker å kansellere det ene skipet som nærmest er ferdig bygget, men markedet har ikke kommet nok tilbake til at Northern Drilling kan ta det ut og videreselge det. De hadde nok ikke gått til dette skrittet hvis de ikke hadde gode grunner til å gjøre det, sier Grove.

Han mener «tiden er på Northern Drilling sin side i denne saken».

– Inflasjon i form av høyere stålpriser og alt annet man trenger til et boreskip gjør båtene mer attraktive når markedet kommer tilbake, da det blir mye dyrere å bestille nye. Så blir det opp til Northern Drilling og verftet å komme til en form for enighet.

– Det er tydelig på kursutviklingen og styremedlem Marius Hermansens aksjekjøp onsdag at markedet og medlemmer av styret tolker kanselleringen positivt, sier Grove.

– Ikke så mange lange kontrakter

Analytiker Olsvik forteller at mulighetene fortsatt ligger der for at Northern Drilling kan hente tilbake boreskipet ved en senere anledning, dersom riggmarkedet åpner for det.

– Stålet og riggene vil være der, og så lenge verftet ikke inngår en avtale med et annet selskap om kjøp, så er det muligheter for å gjøre en ny deal, sier Olsvik, som ikke ønsker å spekulere i hvorvidt Northern Drilling har planer om å gjøre dette.

– I første omgang er målet å få tilbake pengene, men utover det så kommer det an på hva som skjer med markedet.

Olsvik beskriver et marked for disse boreskipene som fortsatt er tynget i kjølvannet av coronanedturen, men som er «mye bedre enn for ett år siden».

– Det som er interessant nå er at syvendegenerasjons-boreskip, typisk de som er bygd etter 2013, er de oljeselskapene foretrekker. Her har man også sett dagrater i løpet av sommeren på mellom 250.000 dollar og 300.000 dollar, men det er litt for få kontrakter til at det blir et stramt markedet og ikke så mange lange kontrakter.

– Så får vi se hva som skjer fremover, men vi tror oljeselskapene vil foretrekke de mest effektive riggene og da vil markedet for boreskipene vi snakker om her fortsette å bedre seg de neste par årene, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Riggselskaper
  2. Rigg
  3. Northern Drilling
  4. John Fredriksen
  5. Oslo Børs

Flere artikler

  1. Nicolay Grove selger aksjer i Northern Drilling

  2. John Fredriksen-selskap kansellerer riggbestilling

  3. Fredriksens riggsatsinger: Nye tap i andre kvartal

  4. Frontline tapte 235 millioner kroner i andre kvartal

  5. Snuoperasjon for Golden Ocean: Tjente 923 millioner i andre kvartal