Derfor satser Spetalen-selskapet i kriserammet marked

Standard Drillings styreleder mener selskapet har sikret attraktive båter til god pris.

LITE Å GJØRE: Det estimeres at et tresifret antall oljeleverandørbåter ligger i opplag langs norskekysten. Bildet er et illustrasjonsfoto, og skipene på bildet er ikke tilsvarende som dem som omtales i teksten.

Foto: Petter Emil Wikøren VG
Publisert:

– Det er ingen tvil om at markedet er særdeles utfordrende, men vi ser på denne investeringen som interessant ut fra den prisen vi har gitt for båtene, sier styreleder Martin Nes i S.D. Standard Drilling til E24.

Torsdag ettermiddag kom meldingen om at selskapet entrer det svært pressede markedet for plattformstøtteskip (PSV), og nyheten tok tilsynelatende markedet på sengen:

Standard Drilling skjøt i været på Oslo Børs da handelen ble sparket i gang fredag morgen, og aksjen er fortsatt opp 110 prosent til 1,75 kroner per aksje idet lunsjpausene nærmer seg i det ganske land.

Nes humrer litt når kursutviklingen blir brakt på bane, men minner om at volumet er begrenset.

– God pris

Den tilsynelatende overraskelsen skyldes etter alle solemerker at markedet Standard Drilling nå begir seg inn i, er veldig vanskelig. Det er lite arbeid og mange ledige båter tilgjengelig.

Nes tror situasjonen kommer til å være tøff også fremover, og understreker at de først og fremst mener at «dealen» de nå har inngått er spennende i seg selv.

– Jeg har ingen formening om prisene skal lengre ned, og så videre. Vi har sett isolert på denne muligheten, og kommet ned til en god pris dersom man sammenligner med hva båtene kostet nye og hva det koster å bygge nytt. Derfor er dette en interessant deal for oss, sier han.

Et PSV-skip er ikke nødvendigvis bare et PSV-skip. Det er flere faktorer som skiller, deriblant størrelse, alder og tekniske spesifikasjoner, og dette påvirker også hvor attraktive de er.

– Dette er mellomstore PSV-er med velkjent design, Kleven-byggede båter som befraktere kjenner godt, sier Nes.

– Har dere undersøkt etterspørselen og fått noe inntrykk av hvilken interesse det er for skipene?

– Dette er en type båter som vi er kjent med at det er interesse for. Spørsmålet ellers henger jo sammen med de markedsmessige utfordringene, sier Nes.

– Nødvendig konsolidering

De norske offshorerederiene er inne i en konsolideringsprosess, der det også er ventet at tonnasje vil måtte tas ut av markedet før det kommer i balanse. Se oversikten over supply-puslespillet her!

Tidligere i sommer ble det kjent at Aker og Solstad Offshore slår sammen sistnevnte med REM Offshore, til tross for motstand hos den kommende fusjonspartneren, og det kan komme mer:

Flere av rederiene sliter med høy gjeld og arbeider på spreng med å lose i havn krevende restruktureringer.

– Det er naturlig at det skjer en konsolidering, og det er nok nødvendig. Utover dette har vi ingen kommentarer på hva andre foretar seg, sier Nes.

– Det er klart at markedet, som er i ubalanse, må i balanse. Tilbud og etterspørsel treffer ikke hverandre. Det er som det er. Det tar nok lang tid før dette kommer opp igjen, men hvor lang tid vet hverken du eller jeg.

Temaet er blant dem som drøftes i den siste episoden av podkasten Valebrokk og co., der både oljeminister Tord Lien og rederitopp Sturla Henriksen er på besøk.

Les også

Analytiker tror Røkke+Solstad+Rem+Farstad blir sant

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

Les også

Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober