Dieseldom senker bilaksjer på Frankfurt-børsen
En tysk domstol har avgjort at byer i Tyskland kan innføre forbud mot dieselbiler i sentrum.
Beslutningen setter spor på børsen i Frankfurt. Like etter at nyheten ble kjent falt DAX-indeksen fra 12.522 poeng til 12.450 poeng.
Volkswagen faller 2,12 prosent, Daimler faller 0,68 prosent og BMW er ned 0,83 prosent.
Kjennelsen falt i en domstol i Leipzig tirsdag og omfatter i første omgang Düsseldorf og Stuttgart. Men dette kan bane vei for at andre byer også kan innføre forbud mot eller begrensninger på dieselbiler.
Domstolens beslutning var resultat av et søksmål fra forbruker- og miljøvernorganisasjonen DUH (Deutsche Umwelthilfe), som i flere år har levert søksmål mot tyske byer med krav om å innføre strengere krav for å redusere luftforurensing, skriver NTB.
Kan ramme 12 millioner biler
Beslutningen ventes å påvirke hele Tyskland, og en rekke større byer står i kø for å innføre lignende tiltak. Ifølge Reuters vil så mange som 12 millioner biler rammes av et slikt forbud. Det betyr at verdiene på disse bruktbilene faller dramatisk som følge av avgjørelsen.
Tysk delstat vil erstatte diesel: Kaster seg på hydrogentoget
Stuttgart, hjemstedet for både Porsche og Mercedes-Benz, har møtt motstand fra både den føderale regjeringen og den mektige bilindustrien i spørsmålet.
Fra før har en rekke lokale domstoler gitt byen medhold. Nå er det den føderale forvaltningsdomstolen i Leipzig som har truffet sin avgjørelse.
Den vil sette presedens for hele landet.
Bilekspert: – Får lite å si for Norge
For Norges del er det imidlertid foreløpig lite å si om beslutningen i Tyskland, mener bilekspert Jon Winding-Sørensen, som er redaktør i Bilforlaget.
– Dette vil ikke ha noen ting å si for Norge, fordi vi ikke har den samme strenge lovgivningen eller nødvendigheten av å prøve alt for domstolen slik som de har i Tyskland. De er veldig strenge på den slags, hvor alt som kan gripe inn i borgernes rettigheter må prøves for domstolen.
En effekt på sikt kan imidlertid bli at tilbudet endrer seg også her til lands.
– Det kan bli en endring i etterspørselen av biler i Tyskland, og hvis den endrer seg kan det hende de «pusher» flere møkkete biler til Norge. Det kan for eksempel bli færre elektriske biler, sier Winding-Sørensen, og bruker en elektrisk Jaguar som eksempel:
– Det er begrenset hvor mange elektriske Jaguarer de greier å produsere i Østerrike, og hvis tyske storbykunder plutselig vil ha elektrisk Jaguar heller enn en Mercedes-Benz på diesel, så kan det bli et problem for den norske Jaguar-importøren.
Bruktbiler støver ned hos forhandlerne
E24 omtalte i august i fjor hvordan dieselbilens fremtid i Tyskland var høyst usikker i forkant av beslutningen for eller mot et forbud.
Da sto omkring 300.000 bruktbiler med dieselmotor usolgt hos forhandlerne, ifølge Bloomberg. Den samlede verdien på bilene var nesten 42 milliarder kroner.
– Kjøretøyene er vanskelige å få solgt nå fordi kundene er usikre. Vi trenger tydelige signaler fra regjeringen om disse bilene vil bli påvirket av et forbud, og i så fall under hvilke omstendigheter, sa nestsjef Thomas Peckruhn i bilforhandler-organisasjonen ZDK da.