Orkla-sjefen etter utflagging: – Koster 30 prosent mer enn i Sverige

Orkla skal legge ned 16 fabrikker, men Orkla-sjef Peter A. Ruzicka bedyrer at det ikke nødvendigvis betyr 16 norske. Samtidig mener han at det er utfordrende å drive fabrikk med norsk kostnadsnivå.

LEVERER: Orklas konserdirektør Peter A. Ruzicka kan være fornøyd med resultatet for første kvartal. Likevel skal selskapet legge ned flere fabrikker for å bedre topplinjen.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
  • Johan Hammerstrøm
Publisert: Publisert:

Orkla leverte tirsdag et sterkt resultat for første kvartal. Det skjer i kjølvannet av en uke hvor selskapet har vært gjentatte ganger i mediene på grunn av utflagging av norsk industri. Etter pressekonferansen tok Orkla-sjefen bladet fra munnen:

– Punkt én: Vi har ingen mål eller intensjon om å flagge ut virksomhet av Norge. Punkt to: Det er ikke noe mål for oss å ha færrest mulig fabrikker. Men målet er å ha fabrikker som har full kapasitetsutnyttelse. Vi er en pan-nordisk virksomhet med tilstedeværelse i Baltikum og Sentral-Europa. I noen tilfeller flyttes strukturen fra land A til B og i noen tilfeller fra land B til A, sier Orkla-sjef Peter A. Ruzicka til E24.

Fra før av har Orkla varslet at 16 fabrikker skal legges ned, og at 2–3 skal forsvinne hvert kvartal. Denne uken ble Ello i Kristiansund stengt.

–30 prosent dyrere

Ruzicka påpeker at Orkla for det meste har lagt ned og flyttet produksjonen innad i Norge, som da Denjas salatproduksjon ble flyttet fra Larvik til Elverum og Lier-bakeriet ble lagt ned og produksjonen flyttet til Stranda.

– Det er klart at det er en utfordring at vi har et høyt kostnadsnivå i Norge. Det ligger i snitt 30 prosent over Sverige, som igjen ligger godt i snitt over andre land. Derfor er det så viktig at vi har få store enheter hvor vi har råd til å investere. Det har vi gode eksempler på i Norge, som med Grandiosa-fabrikken på Stranda, som er en fantastisk fabrikk, sier Orkla-sjefen.

– Kunden bryr seg ikke

BI-lektor Odd Gisholt skjønner godt at Orkla prøver å redusere fabrikkporteføljen.

– De må ha færre fabrikker for å utnytte kapasiteten. Og det er bare sunt at de legger ned noen norske småfabrikker, sier Gisholt.

– Men tror du ikke Orklas merkevarer vil lide stor skade dersom de flagger ut norske arbeidsplasser, for eksempel Grandiosa?

– Kunden er opptatt av smak, kvalitet og pris, men blåser strengt tatt i hvor varen kommer fra. Men det er klart det ville blitt masse lokal støy dersom de hadde gjort det. Nå er for så vidt Stranda-fabrikken så profesjonelt og godt drevet at det er nok neppe noe tema, sier Gisholt.

At Stranda ikke er på blokken, bekreftes av Ruzicka. Han synes imidlertid det er vanskelig å svare på om merkevarene til Orkla tar skade av utflaggingsdebatten.

– Jeg vet ikke. Det skaper engasjement både blant våre ansatte og i de kommunene der dette skjer. Det har jeg selvfølgelig full forståelse for, det er mange mennesker som blir berørt, og vi må ta et ansvar for det. Men jeg har også et ansvar for Orklas langsiktige konkurransedyktighet, og det må jeg også ta, sier Ruzica.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Orkla

Flere artikler

  1. «Grandis-boom»: Økte salget med 24 prosent

  2. Legger ned Denja, lager mer Grandis

  3. Orkla-sjefen: – Liker ikke begrepet «bestevenn»

  4. Grandiosa-rekord for Orkla

  5. Orkla-sjefen: – Ikke vår skyld at matprisene hopper