Telenor overrasker med sterkt driftsresultat: Men VimpelCom og India tynger bunnlinjen

Omsetningen til Telenor øker ikke så raskt som den gjorde i fjor, men selskapet overrasker likevel med et sterkt driftsresultat. Investeringene i VimpelCom og India setter samtidig dype spor i milliardklassen i regnskapet.

KONGEN OG DRONNINGEN AV TELE-NORGE: Konsernsjef Sigve Brekke og sjef i Telenor Norge, Berit Svendsen, legger onsdag frem telegigantens siste kvartalstall. Arkivbilde.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
Publisert:,

Telenor hadde i tredje kvartal en omsetning på 32,8 milliarder kroner, en organisk vekst på 1,8 prosent fra samme periode i fjor (justert for oppkjøp og andre faktorer). Bruttoveksten er på tre prosent.

Samtidig økte brutto justert driftsresultat (EBITDA) fra 11,8 til 12,5 milliarder kroner, og dermed øker marginen med ett prosentpoeng til 38 prosent. Telenor har aldri hatt et høyere driftsresultat, ifølge selskapet selv.

Det var i forkant ventet en omsetning på 32,9 milliarder, et brutto justert driftsresultat på 11,9 milliarder (EBITDA) og et resultat etter skatt på 298 millioner, ifølge konsensustall fra SME Direkt.

Samtidig har resultat etter skatt falt dramatisk fra -1,8 til et enda større underskudd på -4,8 milliarder kroner. Det enorme underskuddet kommer av store tap i VimpelCom- og India-investeringene. Resultatet er langt under analytikernes forventning om et «lite» overskudd på 298 millioner i kvartalet.

Telenor har som kjent begynt å selge VimpelCom-aksjene sine og det har ført til nedskrivinger i regnskapet. Den 23. september gikk Telenor ut med et eget resultatvarsel angående tapet i resultatregnskapet. For selv om Telenor fikk inn rundt fire milliarder fra den første runden av aksjesalget, var det en halv milliard mindre enn aksjene var bokført for, noe som utløser et regnskapstap.

Holder man India- og VimpelCom-regningen utenfor ville Telenors bunnlinje endt med et overskudd på 4,7 milliarder.

Telenor har også, som vanlig, sluppet resultatene i flere av de asiatiske virksomhetene i forkant av dagens kvartalsrapport. DNB Markets påpeker i en kommentar onsdag morgen at «positive rapporter fra de børsnoterte virksomhetene i Thailand, Bangladesh og Malaysia har de siste dagene løftet forventningene», og at aksjen har steget seks prosent frem til fremleggelsen onsdag.

Les også

Telenor nedbemanner i Norge: Rundt 180 ansatte rammes

Nye milliardsmell i India – leverer på utbytteløfte

I tillegg skriver Telenor nå ned verdien av lisensene som selskapet sitter på i India med ytterligere fire milliarder kroner. Telenor begrunner dette med «nylige observasjoner i det indiske markedet».

Det har lenge vært spekulert i om Telenor er på vei ut av India, blant annet fordi selskapet ikke har deltatt i nyere frekvensrunder eller bygget ut nettet slik at det kan takle kundenes økende behov og konkurrere mot andre aktørers satsinger. I tillegg til en beintøff konkurranse og små marginer, har Telenor tidligere hatt store problemer med myndighetene og håndteringen av frekvensauksjoner i India.

Det er anslått at Telenors India-satsing fra før har kostet nesten 25 milliarder i investeringer og driftsunderskudd, og drømmen om å gjøre suksess i én av verdens største fremvoksende økonomier kan neppe beskrives som noe annet enn en flopp.

Satsingen i landet står også i sterk kontrast til mange av de andre Asia-satsingene som har gått langt bedre, som for eksempel den nyeste satsingen i Myanmar.

Denne siste nedskrivningen på fire milliarder er langt i fra den første Telenor har måttet gjøre i India. I 2012 måtte daværende Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas konstatere at verdier for 8,1 milliarder var skrevet ned i India.

– Tredje kvartal har vist god utvikling, med fortsatt omsetningsvekst og en rekordhøy EBITDA, støttet av et styrket kostnadsfokus i konsernet. Et høydepunkt dette kvartalet er den oppløftende utviklingen vi ser i Bangladesh og Pakistan som følge av økt databruk, sier konsernsjef Sigve Brekke i en uttalelse, og viser til en økning i de to landene i snittinntekt per kunde (ARPU).

Han peker på at omsetningen i Norge påvirkes av lavere inntekter fra internasjonal gjesting (utenlandsgebyrene, roaming, er fjernet eller kraftig redusert avhengig av abonnement). Samtidig mener Brekke at de har en god etterspørsel etter de nye abonnementene i Norge, og at utviklingen innen bredbåndssegmentet har vært god både i Norge og Sverige.

Selskapet melder også at styret besluttet den 25. oktober å utbetale et halvårlig utbytte på 3,50 kroner per aksje. I første halvår ble det utbetalt et utbytte på 4,0 kroner per aksje. Utbyttet for regnskapsåret 2015 er dermed på nivå med det selskapet har varslet tidligere.

For 2014 utbetalte Telenor til sammenligning 7,30 kroner totalt per aksje, mens det ble utbetalt 7,0 kroner for 2013.

Selskapet beholder også de finansielle prognosene som er kommunisert tidligere.

Norge får kostnadsskryt

Telenor hadde driftsutgifter på 12,2 milliarder kroner i kvartalet, noe som er marginalt opp fra samme periode i fjor. Telenor peker på at man har tatt kostnadsreduserende grep i en rekke land, og at særlig Norge og Thailand har levert, mens kostnadene i Myanmar og nye satsinger har økt.

Norge er det desidert viktigste markedet for Telenor, både symbolsk og resultatmessig, fordi det norske markedet står for store deler av overskuddet, til tross for at Norge bare har noen få millioner av Telenors 211 millioner kunder verden over.

Telenor Norge opplevde en nedgang på 24.000 mobilkunder i tredje kvartal og en nedgang på 17.000 fasttelefonkunder. Samtidig økte antallet TV-kunder med 6.000. Telenor forklarer fallet i mobilkunder i Norge med at det er færre kontantkort- og mobilt bredbånds-kunder.

I tillegg har 500.000 kunder allerede byttet til de nye mobilabonnementene til Telenor som ble lansert i april, som inkluderer gebyrfri bruk i Europa (uten roaming), men som ofte har mindre datakvoter enn før.

Den totale omsetningen i Norge endte omtrent uendret på 6,5 milliarder, mens mobilinntektene økte fra 3,6 til 3,8 milliarder.

Brutto driftsresultat i Norge endte på 2,9 milliarder, marginalt svakere enn for ett år siden. Samtidig er inntjeningen per kunde noe lavere i alle segmenter, hvis man sammenligner årets ni første måneder mot samme periode i fjor:

  • Hver mobilkunde ga i snitt 319 kroner i inntekt per måned (Average revenue per user - ARPU), ned fra 322 i samme nimånederperiode i fjor
  • Fasttelefonkundene ga i snitt 259 kroner i måneden, ned fra 271
  • Bredbåndskundene ga i snitt 341 kroner i inntekt per måned, ned fra 347
  • TV-kundene ga i snitt 282 kroner i inntekt per måned, ned fra 290

Telenor viser til at snittinntekten per mobilbruker er ned én prosent, men at den er opp tre prosent hvis man justerer for de negative effektene fri roaming i EU og mindre termineringsinntekter står for.

Les også

Telenor-topper med løsning for dårlig innendørsdekning

Les også

Hevder Telenors Vimpelcom-salg er en gavepakke til investorene

Les også

Telenor lanserer milliardlån – vil gjøre opp med Vimpelcom-aksjer

Her kan du lese mer om