Denne aksjen har steget 1700 prosent siden nyttår

- Forventningene er store til dette markedet, sier analytiker.

KAN SMILE: Kjell Inge Røkke og hans Aker er største eier i American Shipping Company, og kan smile bredt etter kursfesten i vår.
  • Even Landre
Publisert:

Det Aker-dominerte rederiet American Shipping Company (AMSC) fortsetter å bykse opp i aksjemarkedet.

Fredag stiger rederiaksjen nye 19 prosent til 35,60 kroner. Kursen hittil i år har steget hele 1.736 prosent, og bare de siste fire ukene har aksjen doblet seg to ganger - eller steget 231 prosent om man vil.

- Det har vært mye fokus på American Shipping Company i den siste tiden. Bakgrunnen for det er at man har funnet enda en måte for å investere i oljeproduksjon internt i USA. En av de måtene er å investere gjennom American Shipping Company, sier analytiker Erik Nikolai Stavseth i Arctic Securities til E24.

AMSC eier ti produkttankskip som seiler i det såkalte Jones Act-markedet. Dette er skip som er bygget i USA og som frakter olje til og fra amerikanske havner. Skipene er leid ut til Overseas Shipholding Group.

AMSC leier ut skipene sine på faste kontrakter til Overseas Shipholding Group (OSG), og disse opererer i time-charter-markedet. AMSC har en avtale om profittsplitt med OSG, som gir dem rett til 50 prosent av fortjenesten til OSG, men sistnevnte får de første 18,2 millioner dollarene av AMSCs andel.

- Aksjekursen i AMSC stiger på en forventning om at Jones Act-markedet skal forbli sterkt, sier analytikeren, og viser til at det i det siste er gjort treårige avtaler til en dagrate på 65.000 dollar.

Samtidig har det vært meldinger i det siste om at det er gjort veldig korte kontrakter på rundt 80.000 dollar per dag.

Stavseth legger til at det har vært vesentlig høyere likviditet i aksjen i den siste tiden.

- Faktisk har likviditeten i de siste to månedene vært høyere enn det vi har sett de siste tre årene, sier han.

Til himmels på to måneder
Aksjen satte himmelferdkurs for drøyt to måneder siden.

7. april skrev FT.com enartikkel om inntjeningsboost for Jones Act-tankere, og viste til kilder som fortalte om at ratene i markedet hadde steget fra 50.000 dollar per dag for ett år siden, til nå å ligge mellom 80.000-100.000 dollar per dag.

I AMSCs kvartalsrapport for fjerde kvartal i 2012 framgår det at profittsplitt-avtalen ikke har generert noen inntekter for AMSC.

OSG, som er under såkalt «chapter 11»-beskyttelse, har imidlertid steget vesentlig gjennom mars og april i gråmarkedet. Avtalen er et resultat av et forlik mellom selskapene i 2009.

- Spotratene påvirker ikke oss. Våre skip er på lange bare-boat-kontrakter med OSG som leier dem ut på lange tidscertepartier til oljeselskapene, typisk mellom tre og fem år. Skipene er dermed skjermet fra spotprissvingningene, sa konsernsjef Dag Fasmer Wittusen i AMSC til E24 12. april.

Bare-boat-certepartier er kontraktsdokumenter om leie av skip.

Splittet i to

American Shipping Company er en del av Aker-systemet gjennom Converto, som forvalter selskaper i Aker-porteføljen.

I 2007 ble amerikanske Aker American Shipping delt i to: Rederiet American Shipping Corporation blir rendyrket i Aker American Shipping, mens virksomheten i verftet i Philadelphia ble lagt inn i Aker Philadelphia Shipyard.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. AMSC: - Spotratene påvirker ikke oss

  2. «Røkke-raketter» bykser videre

  3. Børsvinneren melder om fortsatt supermarked

  4. Røkke-selskaper til topps på Børsen

  5. Storinvestor risikerer millionbeløp på Agasti etter tilsyn