Slik har Nintendo gjort comeback: – Fremtiden ser veldig lys ut

Nintendo-salget skyter i været og aksjekursen har doblet seg det siste året. Fortsatt evne og vilje til innovasjon – 129 år etter oppstarten – er nøkkelen til suksessen.

OPPTUR: Populariteten til den italiensk-ættede rørleggeren Mario er blant faktorene som har bidratt til Nintendos comeback i markedet. Grafen viser spillselskapets kursutvikling over de siste fem årene.
Nintendo
  • Anders Park Framstad
Publisert: Publisert:

Mange nordmenn har et nostalgisk forhold til det japanske spillkonglomeratet Nintendo, som på 1980- og 1990-tallet lanserte populære maskiner som Nintendo Entertainment System, oppfølgeren Super Nintendo og den håndholdte konsollen Game Boy.

Selskapet, som har sterke merkevarer som Super Mario, Zelda og Donkey Kong i porteføljen, ble stiftet som et spillkortselskap tilbake i 1889.

Børsnoteringen fant sted på 1980-tallet. I tiårene som fulgte opplevde selskapet og dets aksjonærer både opp og nedturer, men oppturene var flest, og i 2007 toppet aksjen ut på rundt 71,5 millioner yen.

Herfra skulle imidlertid kursen falle nærmere 85 prosent de påfølgende fem årene.

Saken fortsetter under grafen ...

Flopp

Nedgangen ble forklart med generelt svake markedsforhold og resesjonsfare i en periode der uro og usikkerhet herjet i de globale markedene, og situasjonen ble ikke bedre av sterk innenlandsk valutakurs, leveringsproblemer og knallhard priskonkurranse fra Microsoft og Sony.

Men også etter at finanskriseuroen la seg har selskapet slitt med å gjenskape begeistringen fra fordums tider. I begynnelsen av dette tiåret har spesielt Wii U, oppfølgeren til Nintendos Wii, fått mye kritikk og solgt svakere enn mange ventet.

– Med Wii U lagde Nintendo en stasjonær konsoll der man kunne bruke tv-en sammen med en håndholdt kontroller med innebygget skjerm, men de fikk aldri den kombinasjonen til å fungere som den burde. Det ble en stor flopp for Nintendo, sier spillekspert Jon Cato Lorentzen til E24.

Nintendo-direktør og Mario-skaper Shigeru Miyamoto har tidligere vist til fremveksten av sofistikerte nettbrett for å forklare utfordringene til Wii U.

– Unikheten til Wii Us nettbrettfunksjoner var kanskje ikke så sterke som de var da vi først begynte å utvikle dem, oppsummerte Miyamoto i en spørsmålsrunde hos NPR i 2015.

Saken fortsetter under bildet ...

FLOPP: Nintendos Wii U-konsoll blir her lansert under E3-konferansen i Las Vegas i 2011. Den ble aldri suksessen Nintendo håpet på.

Salgsrekorder

Rundt årsskiftet 2016/2017 var det imidlertid duket for comeback.

Nintendos Switch ble lansert globalt i mars i fjor, og ifølge magasinet Forbes brøt den nye konsollen en rekke salgsrekorder i løpet av det første året i butikkhyllene.

Inn mot det viktige julesalget toppet Switch salgslistene for desember, og tidlig i 2018 annonserte Nintendo at Switch var den raskest selgende konsollen i USA noensinne.

På tampen av forrige måned økte Nintendo salgsmålene for Switch med én million enheter til 15 millioner solgte innen mars 2018.

Samtidig ble det også kjent at selskapet økte driftsresultatet med 261 prosent i de tre månedene frem til desember, til 116,5 milliarder yen. Dette var mye bedre enn det analytikerne hadde sett for seg (69,3 milliarder yen), og det sterkeste resultatet siden desember 2009.

SUKSESS: Nintendo Switch har hatt rekordsterkt salg.

Dette gir ikke minst utslag i selskapets aksjekurs. Denne har doblet seg det siste året, og er på det høyeste nivået på nærmere ti år.

– Veldig bra

Hvorfor har Switch blitt så populær?

Switch skiller seg fra konkurrentene ved å ikke konkurrere på prosessorkraft, men på funksjon. Den er både håndholdt og kan enkelt kobles til og fra tv-apparatet.

Fordi den er mindre kraftig enn konkurrentene, er den billigere.

– Switch er veldig bra fordi den er en slags fusjon av en håndholdt konsoll man ta ha med hvor som helst, og en hjemmekonsoll til TV-en. Det er det ingen som har gjort før, sier Lorentzen.

Han skryter av Nintendos innovasjonskraft.

– Det var ingen som visste at dette var et behov før Nintendo gjorde det. Nintendo er gode på å finne behov og gjøre ting som ikke er gjort før, sier han.

Mange gode titler

På spillsiden har Nintendo sluppet en rekke populære titler, deriblant Zelda og Mario, eksklusivt på konsollen.

– De var veldig flinke til å slippe mange gode titler i lanseringsåret. Du har «Legend of Zelda», som ble lansert sammen med maskinen. Mange har kåret dette til årets beste spill på tvers av formatene. Og du har også Super Mario Odyssey. Dette er de to store merkevarene til Nintendo, og at begge ble sluppet i lanseringsåret er ganske unikt siden begge er såpass sterke merkevarer, sier Lorentzen.

Eksperten, som til daglig er sjef hos den uavhengige spillutvikleren Krillbite Studio, trekker også frem at Nintendo i denne runden har vært flinke til å inngå samarbeidsavtaler med tredjepartsutviklere.

– De har åpnet opp og gjort det lett for små selskaper å slippe titler digitalt via den innebygde nettbutikken. Så det var nok et par hundre spill fra andre utgivere som kom ut i fjor. Det har tidligere vært et problem at utgivelser fra store tredjepartsutviklere ikke har kommet på Nintendos konsoller, sier han.

Ess i ermet

Lorentzen forteller at det aldri har sett virkelig mørkt ut for Nintendo, fordi de hele veien har hatt finansiell drahjelp fra salget av blant annet den håndholdte konsollen DS, som har solgt jevnt og trutt uten å være noen megasuksess.

Les også

Pokémon Go er ett år: Har tjent milliarder

Nå har de i tillegg en konsoll som «alle» vil ha, mange interessante spill og god tredjepartsavtaler.

– Så akkurat nå ser fremtiden veldig lys ut, sier Lorentzen.

Nintendo har i tillegg et ess i ermet i form av superpopulære Pokémon. Det skapte nærmest furore i et usedvanlig bredt lag av befolkningen da Nintendo lot Niantic Labs lage spillet Pokémon Go, hvilket sier noe om markedspotensialet i denne serien.

– Det kommer nok noe Pokémon til Switch. De har ikke lansert noe foreløpig, da dette har vært en spillserie for DS, men de tar nok overgangen til Switch. Det er kjempestort potensial. Pokémon er noe millioner har et forhold til, så det kommer nok til å bli tatt godt imot, sier Lorentzen.

Les også

Spillkjedens aksje stuper etter svakheter i julesalget

Les også

Super Mario-hopp for Nintendo

Les også

Nintendo-resultat uten pokémon-hjelp – aksjen utfor igjen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nintendo
  2. Nintendo

Flere artikler

  1. Nintendo med rekordoverskudd

  2. Betalt innhold

    Funcom-sjefen snudde et selskap i krise. Nå vil han vokse igjen – uten å måtte sparke sine egne venner

  3. Betalt innhold

    Den lange reisen til Funcoms rekordkvartal – blir den notoriske jojo-aksjen endelig stabil?

  4. Forbrukerrådet: Nintendo bryter loven

  5. Her kan du «bli» Mario – Super Nintendo World åpnes til våren