Nettrival med H&M-frieri

Zalando-sjefen ser stort potensial i et eventuelt samarbeid med Hennes & Mauritz.

UTFORDRES: Netthandelen blir stadig viktigere for kjeskjedene, mens utviklingen er mindre oppløftende for dem som sitter med fysiske butikker. Her fra en H&M-butikk i New York.

Foto: Mark Lennihan AP
  • Anders Park Framstad
Publisert:,

Den tyske netthandelskjeden Zalando åpner for samarbeid med det svenske moteflaggskipet Hennes & Mauritz.

Dette forteller Zalandos konsernsjef Rubin Ritter til nyhetsbyrået Direkt.

Ritter ser et stort potensial i å selge H&M-klær gjennom Zalandos netthandelsportal. Selskapet inngikk i første kvartal et testsamarbeid om merket Oysho med H&M-konkurrenten Inditex, det spanske konfeksjonskonsernet som blant annet eier merkevaren Zara.

ÅPEN FOR SAMARBEID: De tre konsernsjefene i Zalando, avbildet ved børsnotering i 2014. Rubin Ritter til høyre.

Foto: Michael Probst AP

– Ja visst. Vi vil være en plattform for alle merker, både de små og de store globale. Vi er veldig glade for at vi har innledet et samarbeid med Inditex gjennom Oysho, og vi er åpne for å arbeide med alle andre varemerker som vi tror kunne være interessante for vår kundebase, sier Ritter i et intervju gjengitt av Veckans Affärer.

Zalando har allerede svensk tilknytning gjennom storeieren Kinnevik.

– H&M er absolutt et av de varemerkene vi ser stort potensial i, sier Ritter.

Ulik utvikling

Den svenske avisen viser til at Zalando og Hennes & Mauritz har ulik resultatutvikling.

Det svenske storkonsernet leverte et svakere resultat i 2016 enn i begge de to foregående årene, og har hatt en vekst på rundt 10 prosent over den siste femårsperioden.

I samme femårsperiode har Zalando snudd fra et underskudd på rundt 85 millioner euro til et overskudd på 120,4 millioner.

Dersom man ser på de to selskapenes aksjekurs er det også betydelig forskjell.

H&M-aksjen har falt 28 prosent det siste året, og er også ned omtrent syv prosent over de siste fem årene. I samme tidsrom har Zalando steget henholdsvis 33 og 57,4 prosent.

Saken fortsetter under grafen ...

DIVERGENS: Grafen viser kursutviklingen for Hennes & Mauritz B-aksje (grønt), og til sammenligning Zalandos.

Foto: Infront

Nettvekst sluker butikker

En vanlig forklaring på Hennes & Mauritz utflatende fremgang er at selskapet mangler netthandel av skikkelig størrelse, og her kan Zalando være en perfekt partner.

Mye tyder på at nettopp netthandelen blir stadig viktigere for kleskjedene:

Ifølge analysebyrået eMarketer ligger klær og tilbehør an til å detronisere datamaskiner og forbrukerelektronikk som den største e-handelskategorien målt i prosent av totale nettsalg.

På den andre siden av Atlanterhavet stenges nå fysiske butikkutsalg i et tempo som gjør at 2017 ligger an til å overstige finanskriseåret 2008. Ifølge Credit Suisse hadde det per 6. april blitt varslet nedleggelse av 2.880 utsalg, og storbanken anslår at dette kan stige til 8.600 innen årsskiftet.

Les også

Varehusgigant kan bukke under

Wall Street Journal skriver at minst ti større detaljandelsaktører har søkt konkurs så langt i år, og ekspertene tror at trenden kan fortsette.

– Det er ingen grunn til å tro at dette vil minke i overskuelig fremtid, sier Mark Cohen, tidligere Sears-topp og foreleser ved Columbia Business School.

Endret målsetting

Alt tyder på at Hennes & Mauritz er godt kjent med denne utviklingen.

I fjor omgjorde konsernet sitt tidligere mål om å øke antallet utsalg med 10 til 15 prosent i året, til et salgsmål som innebærer både butikk- og nettsalg.

Konsernsjef Karl-Johan Persson var også inne på temaet i et «intervju» i selskapets siste årsrapport.

– For vår industri var 2016 preget av det fortsatte skiftet mot et stadig voksende nettmarked og økt digitalisering. Vi er veldig fornøyde med at vår nettbaserte virksomhet utviklet seg godt for H & M og våre andre merker, både når det kommer til salg og lønnsomhet, sier Persson.

Hverken Zalando eller H&M ønsker å kommentere om de er forhandlinger.

Kommunikasjonssjef Kristian Stenvinkel i H&M sier til Veckans Affärer at selskapet løpende får «et stort antall forespørsler fra mange ulike hold angående eventuelle samarbeid, og vi velger derfor ikke å kommentere dem».

Les også

Utfordres av netthandel og «mat i farta»

Les også

Varehusgigant kan bukke under

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
  2. Zalando
  3. H&M

Flere artikler

  1. Kriserammede H&M starter nytt varemerke for millennials

  2. – De fleste andre hadde fått sparken med slike resultater

  3. Venter fortsatt fall for Hennes & Mauritz

  4. Annonsørinnhold

  5. En av verdens største H&M-butikker åpner på Karl Johan

  6. Se listen: Dette er Sveriges ti rikeste