Norwegian snur: Gir Kjos-faste kompensasjon

Norwegian snur og innrømmer ansvar for vinterens gigantforsinkelser.

NORWEGIANS TO TUNGER: I det øverste avsnittet fra mars i år avviste Norwegian en av gigantforsinkelsene i vinter var selskapets ansvar. I det andre avsnittet fra 2. mai innrømmer de at forsinkelsen var innenfor «selskapets kontroll».

Solum, Stian Lysberg (NTB Scanpix)
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Den kan lønne seg å klage til krampa tar en når man har blitt sittende Kjos-fast med Norwegian i timer og døgn.

Mange av Norwegians passasjerer fikk ødelagt julefeiringen eller nyttårsfeiringen da Dreamliner-problemene nådde et klimaks i høytiden i vinter.

Passasjerene fortvilte, bannet og irriterte seg over dårlig informasjon, køkaos og elendige erstatningsfly da Dreamliner-flyene ikke lenger kunne brukes på langrutene.

For mange fortsatte irritasjonen også etter at de kom hjem.

For ikke bare var det nesten umulig å få flyselskapet i tale om eventuell kompensasjon.

De som brukte tiden og kreftene som skulle til for å klage saken inn til Transportklagenemnda, ble ikke møtt av et angrende flyselskap.

Informasjonsmannen Rune Brynhildsen var en av de som valgte å sende sin sak til transportklagenemnda.

Les også

- Vi sitter Kjos-fast i Bangkok

Etter en vellykket ferie i Thailand møtte Brynhildsens reiseselskap på i alt syv personer opp på flyplassen i Bangkok tidlig om morgenen første nyttårsdag klar for avreise med Norwegians rute DY 7206 til Stockholm.

Det skulle gå vesentlig lengre tid inn i det nye året før han og reiseselskapet kom seg hjem.

25 timer forsinket

For Norwegians Dreamliner-maskin som skulle fløyet ruten til Stockholm på årets første dag, hadde nemlig stått på bakken i New York som følge av tekniske problemer som hverken Norwegian eller Boeings folk klarte å løse.

Det innleide flyet fra leasingselskapet HiFly var ikke klar for avgang med tilstrekkelig uthvilt mannskap før på morgenen 2. januar.

Fikk nei....

Men da Brynhildsen i slutten av mars fikk svar på sin klage, ville ikke Norwegian ta noe ansvar for at Brynhildsen og hans reisefølge ble 25 timer og 14 minutter forsinket fra Bangkok.

I stedet, og uten å innrømme noe ansvar, tilbød de 3.000 kroner i såkalt goodwill-kompensasjon per passasjer.

Hvis Norwegian hadde innrømmet at forsinkelsen var «innenfor flyselskapets kontroll», ville de vært forpliktet til å gi en erstatning på 600 euro, noe som med dagens kurs tilsvarer nesten 5.000 kroner.

STRANDET I BANGKOK: Rune Brynhildsen er en av flere som nå får erstatning.

Erlend Aas

I alt var kravet for Brynhildsens reisefølge på i overkant av 60.000 kroner, inkludert tapt arbeidstid og tort og svie.

Men i motsetning til mange av hans medpassasjerer tok ikke Brynhildsen til takke med tilbudet om 3.000 kroner han fikk fra Norwegian i slutten av mars.

Han klaget saken til Transportklagenemda.

...og så ja

Mandag kom svaret: Norwegian har snudd. Nå mener det at forsinkelsen Brynhildsen og hans reisefølge ble rammet av var «innenfor flyselskapets kontroll» og at han og reisefølget har krav på en 600 euro i kompensasjon per passasjer.

Han får imidlertid ikke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste eller erstatning for tort og svie. Og Norwegian dekker kun de to dyreste mobiltelefonsamtalene.

Brynhildsen tar til takke med det.

- Konkurransemannen i meg vil at jeg skal fortsette, men jeg kan tenke meg andre saker å bekymre hodet mitt med i tiden som kommer, sier han.

- Det viktigste for meg var å få Norwegian til å erkjenne ansvar for forsinkelsen, legger han til.

- Hvordan har du opplevd behandlingen etter at du kom hjem?

- Helt frem til i dag har den behandlingen vært ganske ille. Jeg prøvde i syv uker å få svar på om de hadde fått klagen min, uten at jeg hørte noe. Det var først da jeg sendte klagen til Transportklagenemda at jeg hørte noe, sier han.

- Men de skal ha honnør for at de nå har tatt til vettet, legger han til.

Han er glad for at Norwegian nå har snudd i hans sak og at de også åpner for å gi hans medpassasjerer samme behandling.

- Jeg er glad for at de andre kan få den samme generøse behandlingen. Det kan bidra til å snu inntrykket av et aggressivt lavprisselskap, sier han.

Var stolt av Norwegian

Brynhildsen sier han frem til opplevelsen i vinter var stolt over Norwegian.

- De fløy med det norske flagget og jeg likte Bjørn Kjos og gründerstempelet.

- Vil du fly med Norwegian igjen?

- Jeg tenker meg faktisk om to ganger før jeg velger Norwegian. På langdistanse vil jeg se etter alternativer og velge de selv om de er dyrere rett og slett for å være sikker på å komme frem når jeg skal.

- Men jeg kan ikke si at jeg ikke vil fly Norwegian igjen. De kan jo bli bedre på punktligheten, sier Brynhildsen.

Les også:

Norwegian om alle forsinkelsene: - Så langt fra å være godt nok at..Bangkok-forsinkelse forsinker nytt Bangkok-flyDreamliner-trøbbel kostet Kjos 216 mill.Nye problemer for Dreamliner kan skape trøbbel for Norwegian

Publisert:

Flere artikler

  1. Norwegian gir erstatning i tre forsinkelsessaker

  2. Norwegian får flest klager fra reisende

  3. - Det er kjeltringer og banditter som holder seg unna retten

  4. Norwegian: – Greit med buss, men ikke Airbus

  5. Norwegian på klagetoppen