Irlands statsminister tok opp Norwegian med Obama

Irlands statsminister Enda Kenny har to ganger bedt Barack Obama godkjenne Norwegians planer om flygninger fra Irland til USA.

ARBEIDSHEST: Et Boeing 737-800 fra Norwegian går inn for landing på Gardermoen. Flyselskapet håper at disse maskinene skal kunne fly fra Irland til USA.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
  • NTB
Publisert:,

– Det jeg har gjort, er å ta opp dette med USAs president ved to anledninger. Vi har hatt diskusjoner på et europeisk og et amerikansk nivå. Du kommer ikke høyere opp enn til den amerikanske presidenten, sier Kenny i et intervju med den irske avisen The Irish Times søndag.

Kenny sier han har gjort alt han kan for at Norwegians irske datterselskap Norwegian Air International (NAI) skal få lisens for lavkostflyginger fra Cork i Irland til østkystbyen Boston. Han er klar på at dette ikke vil være i strid med den såkalte Open Skies-avtalen som gir flyselskaper fra EU og USA rett til å fly over hverandres territorier.

– Sunn fornuft

NAI fikk i februar 2014 godkjennelse i Irland og søkte samtidig om tillatelse til å lande på amerikanske flyplasser. Men det som ifølge Reuters beskrives som en typisk rutineforespørsel, er fortsatt ikke behandlet på grunn av den sterke motstanden blant arbeidstakerorganisasjoner og enkelte amerikanske flyselskaper. De mener det vil undergrave både lønns- og arbeidsvilkår i bransjen dersom NAI får grønt lys til å fly mellom Irland og USA. I mellomtiden flyr NAI til USA på morselskapet lisens.

– Ankepunktene til de amerikanske flyselskapene er blitt sett på og nøye håndtert, men her dreier det seg om at sunn fornuft må få råde ettersom saken er i henhold til Open Skies-avtalen, sier Kenny.

Les også

Norwegians nye fly kan gi USA-billetter til 570 kr.

Ingen politisk motstand

Den irske statsministeren sier Norwegians mulighet til å sette opp ruter fra Irland til USA kan få like stor betydning for langdistanseflygingene som Ryanair har hatt for kortdistanseruter.

– Det er ikke politikk som hindrer dette. Her er det ingen politisk motstand, og det er tydelig at det nå er krav om at denne saken går til en voldgiftsprosedyre. Dersom saken i mellomtiden skulle bli godkjent, vil det ikke være behov for dette, sier Kenny.

Ifølge Reuters var det ventet at EU-kommisjonen ville sette i gang en voldgiftsprosedyre etter sommeren med tre representanter der en er utpekt av EU, en av USA og den siste av EU og USA i fellesskap. En slik prosedyre kan pågå i flere måneder.

Les også

Flyselskapene har sett seg lei: Krever at flyplassene betaler for flykaos

Etter presidentvalget

EU har gjentatte ganger bedt USA godkjenne Norwegian Air Internationals planer, og har vært tydelige på at noe annet vil være et brudd på Open Air-avtalen mellom EU og USA. Det amerikanske transportdepartementet ba i april motstanderne av en Norwegian-lisens om å sende inn sine synspunkter. Saken er fortsatt ikke løst, og transportdepartementet har ifølge Reuters gitt uttrykk for at det ikke finnes noe lovhjemmel som kan nekte selskapet å fly til USA.

Enkelte med kjennskap til saken mener den ikke vil bli grepet fatt i av det amerikanske transportdepartementet før etter presidentvalget 8. november, skriver den irske avisa.

Les også

Dette må til før Kjos vurderer ruter til India og Pakistan

Les også

Norwegians PR-stunt vekker internasjonal oppsikt

Les også

Dette er Norges ti rikeste

Her kan du lese mer om

  1. Irland
  2. Boeing
  3. Barack Obama
  4. Bjørn Kjos

Flere artikler

  1. Norwegian får USA-tillatelse

  2. Norwegian har ventet i tre år på USA-svar:  – Om Trumps signaler følges opp, er det ikke positivt for dem

  3. EU er lei av at Norwegian må vente: Går til sak mot USA

  4. Annonsørinnhold

  5. – Midt i blinken for Trump

  6. Ber Trump stoppe Kjos