Viruseffekten tynger tørrlastmarkedet: Baltic Capesize i minus for første gang

Tørrlastindeksens capesize-segment nådde mandag «all-time-low».

Owen Humphreys / PA Wire
Publisert:

For første gang i historien er capesize-indeksen i minus. Tirsdag viser data innhentet av The Baltic Exchange at segmentet er ned 4,6 prosent, minus 20 poeng til 3.496 dollar.

Analytiker Anders Redigh Karlsen i Danske Bank Markets sier at det er flere faktorer som bidrar til at Capesize-indeksen nå ligger i rødt for første gang.

– Ratene for i dag er fryktelig dårlig, som det har vært i store deler av januar og inn i februar.

Les også

Baltic Dry faller 2 prosent til laveste nivå siden april 2016

Sammensatt bilde

– En av faktorene her at det er lavere aktivitet i Kina, som er den største importøren av jernmalm. Dette er blant annet fordi kinesisk nyttår kom tidligere i år, men også fordi kapasiteten tas ned grunnet coronaviruset.

Kina er også en av de største importørene av kull.

– Det dårlige været i Brasil og Australia har ført til at eksportvolumene av jernmalm er lavere enn det var samme periode i fjor. Det er også lavere nivåer om du ser de siste fire ukene under ett.

– I tillegg er det et sesongmessig lavt marked, kombinert med ekstraordinært lave volumer ut av Australia og Brasil.

Karlsen peker også på at leveransen av nye skip ofte utsettes til januar 2020, for å få et nyere datostempel på skipene enn om de blir levert i desember 2019.

– Det er et veldig sammensatt bilde her, men om markedet fortsetter sånn som det er nå, så vil det være traurig. Da får man ikke dekket driftskostnadene engang.

– Da vil man kanskje se at noen velger å skrote eldre tonnasjer, som kan ha en positiv effekt.

Les også

Stor scrubber-effekt for skip i tynget tørrlastmarked

Høyere avkastning for scrubbere

I tillegg peker analytikeren på at for dem som bruker lavsvovel-drivstoff vil det være et høyere kostnadsnivå.

– For scrubbere vil avkastningen være høyere.

Karlsen sier at IMO 2020 også har en effekt på hvordan dette segmentet i Baltic Dry-indeksen regnes ut.

– Det tilsier jo at rederne ikke har fått betalt for dyrere drivstoff, og det er de som bærer all vekten.

Karlsen sier videre at for rederiene kommer det an på hva slags kontrakt man har.

– For dem som har Baltic Link-kontrakter vil man se at ratene for i dag er fryktelig dårlig, som det har vært i store deler av januar og nå inn i februar.

Han understreker at vi nå kommer fra et «ganske greit» fjerde kvartal, som tilsier at mange av rederiene har en god inngang til dette kvartalet.

– De har gjort slutninger til gode rater som de tar med seg inn i første kvartal. Dersom de slutter i dag, så får de dårlige rater.