Studie: Selskaper med kule tickere er børsvinnere

Aksjer med navneforkortelser som er lette å huske eller har en tydelig assosiasjon med produktet har gjort det bedre enn det øvrige markedet i USA.

PZZA: Pizzakjeden Papa John’s toppsjef Rob Lynch ringer i børsbjellen under et besøk hos Nasdaq-børsen på Times Square i New York tidligere denne uken.

Richard Drew / AP
Publisert:,

Glem kvartalsrapporter og selskapsanalyse. I USA har det å investere i selskaper med en finurlig kode på børsen har vist seg å være en vel så god investeringsstrategi de siste tolv årene, ifølge en studie fra Pomona College.

Kreative tickersymboler, altså unike navneforkortelser knyttet til en aksje, er langt mer vanlig i USA enn her i Norge.

For eksempel har ostekakedistributøren Cheesecake Factory tickeren CAKE, mens DMC Global har tickeren BOOM. Sistnevnte bruker eksplosiver til å bearbeide metall.

Slår markedet

Studien har funnet at spesielt selskaper med tickere som kan uttales som vanlige ord, eller har en tydelig assosiasjon med produktet selskapet leverer, har gjort det svært godt, skriver CNBC.

Les også: (+) Dette er opprykkskandidatene på minibørsen Merkur Market

Studien har sett på avkastningen til et utvalg aksjer med slike tickere i perioden 2006–2018. Dette har de så sammenlignet det med det bredere markedet, målt ved CRSP Total Market Index, hvor nesten 4.000 amerikanske aksjer inngår.

Utvalget med «smarte» tickere hadde en avkastning på til sammen 13,22 prosent i perioden. Det er sammenlignet med en avkastning på 4,9 prosent for den brede indeksen.

– Mangelfull dømmekraft

– I et effektivt marked med rasjonelle investorer vil aksjepriser være basert på forventet kontantstrøm, og ikke noe så overfladisk som tickersymboler. Men menneskelige beslutninger er ofte basert på informasjon fullt av støy og mangelfull dømmekraft, skriver Ponoma-forskerne Naomi Baer, Erica Barry og Gary Smith i studien.

Blant aksjene som ble benyttet var ifølge CNBC pizzarestaurant-selskapet Papa John’s, som har tickeren PZZA, Boingo Wireless (WIFI), Thermogenesis Corp. (KOOL), Mammoth Energy (TUSK) og Dentsply Sirona (XRAY).

Analysen bygger på en tidligere studie fra 2009, som testet den samme teorien fra 1984–2005 og fant lignende resultater.

19 av 22 selskaper i utvalget gjorde det bedre enn markedetLes meldingen fra Pomona CollegeLast ned studien

Her kan du lese mer om